Vad ska jag stoppa i munnen...

Sv: Vad ska jag stoppa i munnen...

Prova vidare..... tillslut hittar du ett bett hästen trivs med. Även om du inte får tävla på det kan det vara värt att rida på det ett tag tills munnen är mera skolad. Då kan du säkert byta bett sen igen. Om det är fråga om rena ovanor så kan det ta sin tid att bli av med dem.
Prova alla möjliga sorters bett, även de som du själv inte tycker verkar så bekväma.
Det är inte en unghäst som byter tänker väl?

Nä, han är ingen unghäst, han är 12 år.

Jag provar vidare :D

Vad har han gått på innan då? Nåt måste ju ha funkat? Eller har han gått o joxat med bettet i 12 år?

Vi började med 3 delat sprenger bett, det fungerade jätte bra fram tills han var ca 6 år. I samband med igångsättningen efter andra Erlichias behandlingen började han bita sig fast och hänga i bettet. (han var då 7 år), red på rakt bett ett tag men då började han lägga tungan över istället, sen dess har vi haft problem.

Tänderna är kollade vid tre tillfällen av tre olika hästtandläkare och vid första kollen togs en vargtand ut. Inga andra fel har hittats.

Är pållen genomkollad av vet eller equiterapeut, så det inte är ngt bekymmer som sitter någon annanstans?

Tycker i så fall som sagts tidigare: Ge er ut och bara ha skoj under en tid! Uteritter utan några större krav på form o prestation är fantastiskt för motivationen. Och härligt nu på sommaren!

Lycka till!

Hästen är noga undersökt genom åren.

Han är just nu hos en annan ryttare för att se om hon hittar något, det är ju inte helt omöjligt att det handlar om ryttarfel ;)

:D Nej, men så kan det väl inte vara...? :D

Jag skulle vilja tipsa om att testa att alternera med bettlöst träns. Jag gjorde det med min lite "bett-trötta" dam, och vilken förvandling det blev!!!
Kanske mest för att jag blev tvungen att ändra min ridning och sluta att åka häst :angel:, för att få henne i form. (Vilket tidigare antagligen inte varit äkta form, heller.) Men nu bär hon sig galant, och hon är väldigt positiv till tränset. Blev betydligt mer naturlig framåtbjudning från den annars sävliga damen också.....

Inget man kan tävla med, dock...

Nä det där med ryttarfel är en vild gissning :angel:
Kan väl aaaaaldrig tänka mig att jag gör något fel :o :D

Vad är det för typ av bettlöst träns du rider med? (bild)

Jag skulle nog gå tillbaka och prova de allra enklaste betten:
Oledat, 2-delat eller 3-delat tränsbett!
Fast med fasta ringar då eftersom hästen inte gillar rörliga. Finns väl nåt som heter eggbett eller D-bett eller nåt, som många hästar trivs med?

Jag har "Bitless Bridle" från Hööks. Det kostade inte så mycket, och då det var en liten chansning från min sida att testa bettlöst ville jag inte lägga hur mycket som helst på det...

Jag har tyvärr ingen bild, men kolla på Hööks hemsida. :)

Vanligt tvådelat bett och remontnosgrimma brukar funka på 99% av hästarna. Det är ju basic som det kan bli.

Så gott som alla hästar på våran anläggning har tidigare varit totalt felridna, tjafsiga i munnen, sneda osv. Alla dessa hästar är nu helt friska, välridna och inte det minsta tjafsiga i munnen.

Remontnosgrimman är den nosgrimma som stör hästen minst men som ändå fyller sin funktion. Den engelska nosgrimman kan klämma huden inne i munnen mellan nosgrimma och tänder så vissa hästar känner enormt obehag av den.

Tredelade bett har oftast för lång mittdel och är för skarpa för att en känslig häst ska våga ta stöd på dem... Så även med för tunna bett.

Uppdatering:

Hästen har varit iväg 2 veckor, är tillbaka nu och är mycket bättre i munnen.
Så jag tar helt på mig skulden till allt tjafsande :crazy:

Nu ska jag bara lära mig rida också :angel:

Vanligt tvådelat bett och remontnosgrimma brukar funka på 99% av hästarna. Det är ju basic som det kan bli.

Så gott som alla hästar på våran anläggning har tidigare varit totalt felridna, tjafsiga i munnen, sneda osv. Alla dessa hästar är nu helt friska, välridna och inte det minsta tjafsiga i munnen.

Remontnosgrimman är den nosgrimma som stör hästen minst men som ändå fyller sin funktion. Den engelska nosgrimman kan klämma huden inne i munnen mellan nosgrimma och tänder så vissa hästar känner enormt obehag av den.

Tredelade bett har oftast för lång mittdel och är för skarpa för att en känslig häst ska våga ta stöd på dem... Så även med för tunna bett.

Håller i princip med dej MEN det tvådelade kan ibland vara sämre för vissa, pga hur de kan trycka och särskilt i kombination med engelsk nosgrimma (de nackdelar du skriver med den), samt stora ringar.

Jag har alltid förrut på mina haft mest tvådelat, men har fått inse att den här inte gillar det, pga hur munnen ser ut. Det är tredelade hon gillar bäst.

Vimsan: Vad skönt ändå att det är löst. Vad har ni för bett nu?

Nu går han på ett tvådelat ihåligt bett, 11.5 cm, ganska tjockt faktiskt :o

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 683
Senast: Shaggy
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 076
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka