Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Men jisses! Hon tror att världen går under, stackare. :eek::love:

Ja man kan undra vad som rör sig i huvudet på dom ibland. Hon går ju ute i hagen när det är skumt. Och då går ju inte världen under :) Men jag antar att i trånga utrymmen där ljuset plötsligt släcks (det blir ju inte mörkt så fort här i Sverige) kan vara skrämmande för hästar för det är väl så att deras ögon tar ganska lång tid att anpassa sig till mörker? Mycket längre tid än det tar för oss.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Om du hyr transport kan du ju kolla med uthyrarna om de kan fixa en lång bom. Vet inte om det funkar med en och samma till alla släp,men jag tror inte det. Hyr du alltid samma kan du ringa till återförsäljare av det märket och höra.
Angående svansskydd (vårat kanade alltid av) så tycker jag det sitter bättre med att linda svansen.Men det kan bero på att han har så gles svans.

Jag tycker inte heller att du ska åka med i transporten,köp hellre kamera. Står på min önskelista :)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Jag har mailat tillverkarna av transporten och frågat om det finns långa bommar mna kan köpa till, transporten säljs numera ny med långa och korta bommar så det borde finnas. Hoppas verkligen på det iaf!
Tänker absolut inte ställa mig hos honom i transporten, är tillräckligt rädd där jag sitter i framsätet :angel:

Var uppe i stallet och gick igenom hästen ordentligt. Han hade några ytliga sår på ena bak men annars var benen hela och rena. Dock bar han svansen ännu mer snett än han brukar, tror att han började bära den snett efter den gången vi körde i vintas och alla transportskydd var förstörda sen men eftersom jag inte satte igång honom fören månader efter det har jag inte sett någon direkt koppling.
Höftbensknölen som är emot mellanväggen var lite svullen och öm så jag antar att han kan ha vridit till korset ifall han slagit i där ordentligt vilket lett till den snett burna svansen?
Blir att ta ut kotknackare, kiropraktor el dyl iaf. vad tror ni är bäst?
Han rörde sig jämnt iaf.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

knapplån
ibland när sådant inträffar kan det vara så att ett hjullager har börjat gå sönder, då väsnas det infernaliskt. Kolla så släpet är tyst vid färd först så det inte hänt något med släpet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Det var ett hyrsläp alt lånat av någon så det har hon inte åkt i mera. Något var det ju iallafall som gjorde att det blev så sedan.
Igår var vi och köpte ett eget släp,med lång bom till :) skönt :)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Nu har jag inte läst igenom alla svar (ska göra dte när jag har tid) men jag undrar, har transporten god ventialtion?

Min äldsta hingst är en klippa att lasta och köra.

Han kan tom springa på transporten om man vill, han står som ett tänt ljus och han är Mycket tålmodig.
För att ge ett exempel på hur stadig han är, första lastningen jag gjorde var en akutflyttning mitt i vintern. Mellanväggen hade fryst fast och kunde inte flyttas vid lastning. Jag tyckte "synd" om hästen och hade täcke på honom.
Han går på, tvärstannar när han är halvvägs inne i själva transporten och tittar förvånat bakåt, han har fastnat med bukgjorden i mellanväggen, han testar backa för jaha ber matte mig komma bakåt kanske? Han lossnar inte, så han går frammåt, och när han inte kommer någonstans så stannar han och tittar fördersamt på mig... Ursäkta... kan du ta loss mig? Allt hände på ett par sekunder, han hade likagärna kunnat få panik men nej...


Denna häst strå som sagt som en klippa, lugnt, stadigt, rör sig inte ens. Jag tror han sover när han åker transport.

En gång har han fått ren panik i transporten, det var när den som stängde transporten bakom oss inte hade lämnat överluckan på yttersta hålet så det kom in luft. Det vart tokvarmt och han fick panik av värmen.


Du skriver att transport är liten och att hästen svettas, men att han när ni lånade en annan transport som var stor och rymlig skötte sig väl. Han blir dessutom lugn så fort du öppnar dörren fram = luft kommer in.


Jag tipsar följande:

1) Se till att allt är klart när ni ska åka, så hästen inte behöver stå och jaga upp sig när transporten står still. Det rä att be om problem. Mocka, betala, plocka undan allt mm innan du lastar.

2) Se till att ni har ordentligt med lufttillförsel/ventilation i transporten. Se till att lämna övre luckan lite på glänt. Går itne det, fixa det. Hästen måste ha ny luft in i transporten.

3) Låna en ny stpr transport med bra lufttilförsel igen och kolla om han står lika bra i den som sist ni lånade en transport.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Ja man kan undra vad som rör sig i huvudet på dom ibland. Hon går ju ute i hagen när det är skumt. Och då går ju inte världen under :) Men jag antar att i trånga utrymmen där ljuset plötsligt släcks (det blir ju inte mörkt så fort här i Sverige) kan vara skrämmande för hästar för det är väl så att deras ögon tar ganska lång tid att anpassa sig till mörker? Mycket längre tid än det tar för oss.

Ja det tar lång tid för hästen att ställa om ögonen från ljus till plötsligt mörker. upp till 30 min. var dne siffra jag lärde mig för flera flera år sedan.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

ett alternativ som inte bör göras!!
åk m hästen i transporten i ca fem min och se hur hästen upplever åkandet.
Vet att det är förbjudet men jag har gjort de m min som va helt tokig i transporten..och jag ville se vad det var som gjorde han så orolig.

Det visade sig att han stod och trampa och stel av skräck. såg ut som att han skulle krypa ur skinnet nästan. en så hemsk upplevelse, och att se de på honom, de gjorde ont i mig när jag såg hur olycklig han var och otillfreds med åkandet..

Vill man se hur hästen åker så köper man en kamera och sätter upp i transporten, då har man koll på hästen utan att utsätta sej för ren livsfara med en häst i. Det är illa nog att åka med hästar som är lugna i transporten.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Ja det tar lång tid för hästen att ställa om ögonen från ljus till plötsligt mörker. upp till 30 min. var dne siffra jag lärde mig för flera flera år sedan.

Då bör man väl se till att lampan i släpet inte blinkar och/eller sätta upp en extra batteridriven. Jag tycker det är ganska otäckt om strömmen går och det blir becksvart men jag kan ju förstå att nu gick strömmen och om jag väntar lite kommer det kanske tillbaka men en häst fattar väl inte sånt? Kan tänka mig att sådant kan ge hästar panik i släpet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Hästfysioterapuet el equitarapeut, hade jag valt.
En av mina har reagerat precis som din, från att åka som ett ljus till att fullständig panik i släppet. ET va ute av en annan anledning och hennes erfarenhet va att om hästen har problem med si-leden så påverkarde väldigt mycke när dom ska parera i släppen.
Mycket riktigt stämde det på min häst, hon åker åter som ett ljus i släppen, både med el utan sällskap. Nu är hon avels märr på heltid men vi lastar utan problem fölet först sen knattar hon själv in tätt efter :)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Något som gjorde susen på ventilationen i mitt släp var att sätta in ett öppningsbart fönster! Med det öppet kunde jag åka varma dagar utan att hästen blev varm!

Om transporten är liten så låter det som en bra idé med lång bom så att han kan åka brett!

När min extra höga och breda transport var på verkstad lånade jag en kompis släp av äldre modell, enaxlad och litet. Pålle tvekade faktiskt några sekunder, precis som han var tvungen att försäkra sig om att jag verkligen menade allvar;)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Hör efter på ställen där de säljer transporter, kanske har de en verkstad också. Så fick jag tag på hel bom till min. Eller en svetsfirma om du inte känner någon som är händig. Det behövs ju fästen på transporten till just den bommen du ska ha också.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Vi har bestämt oss för att prova köra hästen en liten bit (räcker ju egentligen med några 100meter) och se om samma sak händer igen. Efter allt så har det ju bara varit SÅ illa en gång och vem vet, han kanske blev getingstucken eller liknande.
Iaf ska vi han bakluckan öppen och även se ifall vi kan öppna lite i fram, är fronturlastning på transporten så man kanske kan fälla upp luckan där fram 10cm eller något för att få in mer luft.

Om detta inte fungerar ska vi köpa långa bommar, eller om pappa kan svetsa ihop bommarna kanske och börja prova fler alternativ. Sen ska jag givetvis se mig om efter en bättre transport om vi ska åka längre men det är bra att veta om det fungerar eller inte vid nödsituationer eller liknande.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Låt hästen åka brett, ta av bandagen/trpskydden...ha bara på typ boots/filtboots.....absolut inget täcke...stoppa bomull i öronen..en del hästar avskyr att ha saker på benen och det blir både varmt och kan bli kli av det...Så skulle jag prova iallafall
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Klassisk bredåkare. Exakt så där gjorde min jättevalack en dag. Det började lite försiktigt och slutade med hela havet stormar. Tog ut mellanväggen och köpte helbom, såg över släpet (och lastade aldrig i t ex VV), han var sedan självlastande och stod blixtstilla i släpet.

Samma sak för mig. Min store valack trampade och sparkade tills vi kom på att låta honom åka i 2/3 bredd (och halva mellanväggen har plast). Nu står han som ett ljus. Det blir panik då de inte kan hålla koll på balansen.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Du har fått många bra tips.

Jag ville bara berätta att sist jag var ute å åkte med min kuse så var hon sjöblöt då jag kom fram.

Mina alternativa förklaringar till det är bromsar å allehanda andra flygfän i första hand. (Det har varit ganska jobbigt med flygfäna i år och fäbromsarna ser ohyggligt stora ut och är svårmördade.) Därefter tror jag att varmt väder spelar in (men hon har åkt i samma kärra och med samma utevärme/lufttillförsel och under samma förhållanden inne i kärran tidigare) och i sista hand tror jag att hon kanske ska åka brett... (Jag vill helst att kusen ska stå med vägg, men ändrar mig gärna ifall kusen önskar annat.)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Jag hade en tävlingshäst som du absolut var tvungen att åka med i släpet. Om hon inte hade någon hos sig fick tanten panik. Tror inte att hon hade uppskattat en kamera som sällskap:)

Sen var jag med om en hysterisk häst i släpet för några dagar sedan. En bekant skulle lifta med mig till träning och allt gick bra fram tills vi var halvvägs hem. Då började den andra hästen helt plötsligt få panik och studsa omkring. Som tur var så åkte min häst med som är ledarsto i hagen och van att åka transport. (Vi åker ca 3 g i veckan) Hon blev trött på den hysteriska hästen och högg honom i på sidan av halsen några gånger efter det så blev han tvungen att styra upp sig. Sen stod han som ett ljus hela vägen hem.

Att tillägga är att mina bekantas häst kan få sådana ryck ibland när dom kör honom, med då varar rycken tills dom släpper ut hästen. Så dom var förvånade att hästen inte fortsatte under hela vägen hem.

Kör du din häst på samma sida när du åker? Har ett fd fullblod som inte kan åka på högersidan i släpet. I vänstersvängar tappar han balansen då så jag kan bara ha honom på vänster sidan. Har din häst hö när han åker?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Nu har jag inte läst igenom alla svar (ska göra dte när jag har tid) men jag undrar, har transporten god ventialtion?

Väl värt att tänka på! Häromhelgen när det var så hiskeligt varmt, 33-34 grader, så körde det förbi ett antal släp här, säkert på väg hem från tävling. Samtliga hade översta luckan stängd baktill, och det är inte speciellt många vanliga släp som har ventilation som klarar det....
Varför inte lära hästarna att åka med luckan öppen? (Såvida det inte är sto och föl som står löst förstås.) Jag kör alltid med överluckan öppen när det är varmt ute.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp