Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Hästen har åkt med vanliga benskydd och boots i ett halvår nu, mycket riktigt gillade han inte transportskydden något vidare.

Jag får ej ha hö i transporten pga av att hästen har bronkit, inte ens hösilage eller om jag blöter det :(
Hästen åker på vänstersidan och har alltid gjort, aldrig varit bekymmer innan.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Skulle aldrig köra med bakluckan öppen då hästen är mkt bakrädd så därför har transporten en fläkt så var det problemet ur vägen.Perfekt även under tävlingar då de står i transporten.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Har man sto med föl eller häst som man är rädd ska slita sig och vända (vilket jag åtgärdar med att binda säkert i o f s) finns nätdel som man sätter över istället för själva luckan. Är hästen nervös kan man döva den med bomull i örenen, för precis som du säger - få transporter har den ventilation som krävs för att köra med övre delen stängd.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Har man sto med föl eller häst som man är rädd ska slita sig och vända (vilket jag åtgärdar med att binda säkert i o f s) finns nätdel som man sätter över istället för själva luckan. Är hästen nervös kan man döva den med bomull i örenen, för precis som du säger - få transporter har den ventilation som krävs för att köra med övre delen stängd.

Finns till och med fölgaller att köpa till vissa transporter.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Ja, det var vad jag syftade på. Jag har faktiskt inte sett detta till nya transporter, men vet att den klassiska Trane-modellen (mackar etc) hade detta som tillbehör.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Vad otroligt jobbigt! Få saker är så obehagliga som att resa med en häst som får panik.

Mitt lilla sto lider av vad som närmast kan beskrivas som cellskräck. Till henne har vi ett ljust boggisläp med öppningsbara fönster + taklucka. Dessutom har hon en extra bred bom bak och kan därför åka brett. Det har gjort enorm skillnad och numera trampar hon lite grann i släpet, max. Men inga sparkar och ingen sjöblöt häst och hon lastar mer eller mindre sig själv.

Sedan är det svårt att uttala sig när man inte träffat hästen. Vem vet, det kanske är så att han ser/hör dåligt eller har ont någonstans. Men sånna här "småsaker" i/på släpet kan faktiskt göra enorm skillnad.

Vill man prova att åka släp så kan man göra det på en parkering t.ex, utan att ha hästen i. Det är inte en särskilt trivsam upplevelse och därför kommer jag aldrig sluta förundras över att hästar över huvud taget går in.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Hej!
Fick exakt samma problem med mitt paintsto vilket löstes med helbom (blev bättre men inte bra) tills vi kunde köpa en längre transport. Ibland räcker det inte med att det blir bredare bak utan hon ville ha mer plats på längden. Då försvann problemen lika snabbt som de börjat!
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Väl värt att tänka på! Häromhelgen när det var så hiskeligt varmt, 33-34 grader, så körde det förbi ett antal släp här, säkert på väg hem från tävling. Samtliga hade översta luckan stängd baktill, och det är inte speciellt många vanliga släp som har ventilation som klarar det....
Varför inte lära hästarna att åka med luckan öppen? (Såvida det inte är sto och föl som står löst förstås.) Jag kör alltid med överluckan öppen när det är varmt ute.

Men t ex de nyare Umesläpen går det inte att ha luckan öppen, och det blir ett ruskigt baksug över länd o kors också om man har den öppen....nu är ju umesläpen isolerade och därmed så håller dom ju även värmen ute...jag har taklucka och ventilation och det räcker gott o väl
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Håller med en massa andra här. Bredåkare! Min pålla betedde sig på ungefär samma sätt för drygt ett år sen. Från att ha knallat in helt lungt, stått lungt och stilla blev hon plötsligt en dag helt panikslagen, rev av sig skydd, trampade sig själv och skadade mellanväggen. Vi fick helt enkelt stryka oss ur tävlingen och åka hem - som tur var hade vi bara hunnit nån km. Nästa gång tog jag bort mellanväggen och efter det står hon åter helt ok. Absolut värt att desta. Förstår din ångest å känner igen...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Tack till alla ännu en gång!

Har lasttränat hästen i veckan, första dagen tog det 1h och 20min och hästen fick sin mat i transporten och fick gå ut igen. jag stod med honom hela tiden. Dagen efter gick han in på 10min! Han fick sin mat och jag tänkte att jag provar gå ut och stänga dörren (både transportluckan och fönstret var öppet) jag sparade en liten springa öppen för att se vad han gjorde och så fort jag stängde så rullade ögonen bak och han försökte lägga sig ner :crazy: det gick ju inte för mellanväggen och han stapplade hemskt. öppnade och gick in direkt igen och han slutade med än gång men han var uppstressad och hade väldigt bråttom ut...
Ska se om vi kan hyra en STOR ljus transport någonstans och testa hur det går, om 2veckor måste han ner till skolan och om vi inte löst det då tänkte jag testa om han är lugnare i lastbil, vilka är oddsen tror ni?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Men varför tar du inte till dig råden och försöker utan mellanvägg? Det är ju så många som pekar på samma problem som löses så enkelt.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Håller med om mellanväggen och att hästen troligen vill stå brett!

Båda mina senaste hästar har varit/är bredåkare, nuvarande traskar glatt in i och åker som en ängel i stallkompisens VV. :love:
Den har ingen mellanvägg alls, utan hästen har hela utrymmet att stå på och en rejäl, hemmagjord "grind" bakom istället för bommen. Hon ställer sig diagonalt i släpet och där står hon sedan helt lugnt.

Det är faktiskt ganska svårt att hålla balansen i färdriktningen om de inte har möjlighet att parera genom att flytta ut benen. Dessutom är ju hästar mer eller mindre klaustrofobiska av naturen, så jag ser det som mer imponerande att vissa faktiskt klarar att åka "smalt" än konstigt att andra vill åka brett. :cool:

Mellanväggen är en nödvändig detalj när man kör två hästar, i andra fall måste man rätta sig efter den häst man kör.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Du kan inte kolla runt lite och se om det finns någon som hyr ut ett släp med lång bom ? Vi lyckades hitta ett som vi hyrde någon gång. Tyvärr var det ett privat så det var inte ledigt alltid. Sätt upp en lapp,eller sätt ut en annons ?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

jobbig situation- lider med dig!

de andra gångerna han fått panik, har släpet varit stort och luftigt då??
annars är mitt enda tips att byta. Det kan gör amycket!!!

Hade själv en häst som alltid hade varit lugn att köra, men sen började han spark ai svängade, och sen en gång var vi påväg långväga (fälttävlandskurs) och det var den värsta resan jag varit med om, trodde seriöst han skulle sparka sönder hela släpet (hade då en enaxlad men ralativt stabil men mörk transport). och jag sa när jag kom fram att jag åker inte hem med honom... :cry: detta var många år sen så det fanns liksom inte mellanväggar som var "åt sidan" eller att man kunde ta bort och ha hela bommar osv. Men av en slump så satt far min opch läst ehästtidningar medans jag red och läste om att hästar som sparkar och även börjar sparkar (även om de stått snällt innan) kan behöver mer PLATS! att bredda bakbenen främst.
jag sa att han får 10min på sig.. anars lastar vi av och skickar på lastbil hem.. papap tog bort mellanväggen och hästen rörde sig inte och var kruttorr!!! :bow:

Efter dett aklund ejag fortsätta åk amed honom bara han kunde bredda bakbenen och ha utrymme!

Häst två är ett fullblodsto... klaustrofobi och fobi för att sitta fast :crazy: åker inte mkt och förr var det en mardröm att lasta/köra henne, men sen vi köpte nya släpet crist champion så gå rhon både in och står lung toch snällt!


och om du vågar åka igen så ksulel jag rekommendera att du sätter kamera i så du int ebehöver springa bak och kolla när han sparkar (då får han ju uppmärksamhet som han antagligen vill och riskerar att han lägger till det som system. samtidigt kanske han behöver lugnas?)

finns även veterinärer som skriver ut lugnande.
ska finnas ngt "hälsokostaktikt" nån lukt man kan spaya i transporten för att "lugna" dem.. pepparmyntsolja?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Det enda jag kan se är att du skrivit att det "tidigare funkat med hästen på vänstersidan" och att om det inte fungerar fortsättningsvis ska ni göra lång bom.

Men då kan det väl vara dax nu? Att hästen åker bättre i lastbil känns självklart, men det löser ju inte problemet med att hästen förr eller senare förmodligen måste åka släp och då måste vara av med problemet. Det är ju inte helt enkelt att skaka fram en lastbil om man med kort varsel måste iväg.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Det enda jag kan se är att du skrivit att det "tidigare funkat med hästen på vänstersidan" och att om det inte fungerar fortsättningsvis ska ni göra lång bom.

Men då kan det väl vara dax nu? Att hästen åker bättre i lastbil känns självklart, men det löser ju inte problemet med att hästen förr eller senare förmodligen måste åka släp och då måste vara av med problemet. Det är ju inte helt enkelt att skaka fram en lastbil om man med kort varsel måste iväg.

Vi har nog bara missförstått varandra. Jag skrev innan att jag ville testa ha honom i gamla släpet en gång för att se att det inte var en tillfällighet. geting eller liknande. Nu när jag vet att det inte var det kommer jag självklart aldrig att lasta i honom i det släpet med kort bom igen, bara onödigt. Nästa steg blir att hyra en stor transport utan mellanvägg och testa. Att jag skrev om ev lastbil var eftersom jag måste flytta honom 3h bilresa till ett annat stall om 2veckor och om jag inte löst problemet/hittat en större kärra (vid nya stallet finns många stora transporter jag säkert kan få låna) innan dess behöver jag en sista utväg (lastbilen) ;)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till!? *lång tråd

Tack!
Det är otroligt skönt att hörs att (missförstå mig rätt nu) fler varit med om detta och rett ut det! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp