Vad ska man förvänta sig som fodervärd?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 276
A

Alba

Jag postar en tråd åt en vän som skall ta en hanhund på foder.

Varken jag eller min väninna har erfarenhet av foderhundar sedan innan, bara varit ägare.
MEN, jag vet att här finns en massa kunskap tillgänglig!:laugh:

Som fodervärd är man som jag har förstått som ägare fast den egentliga ägaren får använda hunden till avel, utställning (beroende på vad som står i kontraktet?).
När ägaren nyttjar hunden enligt avtalet så tar fodervärden ett steg tillbaka.

Alla kostnader kring hunden som rör aveln bekostas väl av ägaren (ex. hd-röntgen, anmälningsavgift till utställning, osv.)?
Hur gör man med andra veterinärkostnader, säg att hunden blir huggormsbiten. Vem betalar?
Hur gör man med vaccinationer? Visst ligger det i fodervärdens intresse att hunden är vaccinerad, men å andra sidan måste ju hunden vara vaccinerad för att få ställas ut.

Vilka papper ska följa hunden?
Vaccinationsintyg, stamtavla? Eller behåller ägaren dessa?

Det verkar som att vi har de stora dragen klara för oss, men att några detaljer vållar lite huvudbry!

Sv: Vad ska man förvänta sig som fodervärd?

Alla papper följer med hunden.

Uppfödaren har rätt att ställa ut/meritera hunden och får då hämta/lämna den samt stå för kostnaderna kring detta.

Väljer fodervärden att själv ställa ut eller tävla så betalar fodervärden självklart det själv.

Veterinärkostnader, vaccinationer m.m. betalas av fodervärden som ju är den som har hunden.

Fodervärden ska hålla hunden i sånt skick att uppfödaren kan göra det som jag precis beskrev, dvs hålla hunden vaccinerad, i bra form, sköta pälsen (beroende på om det är trimpäls, långpäls - är det en trimras kan och borde uppfödaren ta hand om finputsningen av pälsen).

Det finns ju en del olika varianter och överenskommelser, beroende på om man har avelsrätt, utställningsrätt eller båda två kanske.

Jag har 3 st hundar ute på foder för tillfället, varav en av dom är en han(valp) på helfoder.
Där är det såklart SKK's kontrakt som är skrivet, och vi äger hela hans avelsrätt upp till 10 parningar alternativt 7 års ålder - vilket som kommer först av dessa två. Innan något av dom är uppfyllda, så har alltså fodervärden ingen rätt att använda honom i avel själv om denne skulle vilja, eftersom vi då äger avelsrätten fortfarande.

Vi har även utställningsrätt, och får då hämta hunden 2 hundar före utställningen, samt behålla honom i någon dag efteråt också - vissa utställningar kan ju ligga väldigt långt bort exempelvis. Nu har vi såklart en otroligt fin kontakt med fodervärden, så skulle vi vilja ha honom i en vecka för att hinna lite träning etc innan en utställning kanske, så skulle det inte vara några problem.

Vi har sagt att vi betalar för denne hanvalps framtida röntgen/andra hälsotester, eftersom det ligger i vårt intresse att allt detta kollas upp, och vi har ett så pass "långt" avtal om avelsrätten också, så sannolikheten är ju att han inte kommer att användas av någon annan än oss. Försäkringen betalade vi för första halvåret, och funderar på att fortsätta att betala också. Oavsett vilket så är det krav på att han ska hållas försäkrad för högsta vet.vården, sitt livvärde ska vara enligt marknad (Dvs meriteras han ska det höjas) och en avelsförsäkring ska finnas.
Rabiesvaccinationen står vi för, då det är vi som kommer att ta med honom utomlands. Dom vanliga vaccinationerna står fodervärden för.

Vill fodervärden själv anmäla till utställning/tävling så får denne stå för allt detta själv, men så fort vi ställer/tävlar alternativt ska para - så är alla kostnader våra såklart.

Stamtavlan och papper på vaccinationer medföljer självklart hunden, det måste man enligt SKK alltid skicka med.

Jag vet om ett flertal andra olika lösningar också, där det är lite olika gällande röntgen, vaccinationer, vem som reser vid en eventuell parning etc - för sådant kan man avtala om hur man vill, utefter vad som passar en själv.

Jag är fodervärd åt hanar och jag tycker det fungerar väldigt smidigt! Nu har jag ju världens bästa uppfödare till mina hundar, de är toppen att ha o göra med och är inte alls krångliga på något sätt. :banana:

Jag gör det jag vill med hundarna och uppfödarna är bara glada över att jag tar med dem överallt och tränar och håller dem glada!

Angående kostnader så står jag för det JAG vill göra, vill JAG ställa ut dem, tävla, gå kurser osv så står jag för de kostnaderna. Vaccinationer och andra vet.kostnader står jag också för (tex huggormsbett som du hade som exempel betalar jag om det händer), men skulle det krisa någon gång med pengar så kan jag alltid prata med uppfödaren och så står de för kostnaderna den gången (världens bästa! :) ) Nu har det aldrig hänt eftersom båda har hållit sig friska hittills *peppar peppar*

När det kommer till undersökningar som har med aveln att göra (ögonlysning, patella osv) så står uppfödaren för kostnaderna.

I våra papper har vi bara kryssat i "sällskap" som användningsområde, men vill uppfödaren ställa ut mina hundar så är det klart de får göra det, men då betalar de själva - även om jag följer med.

Så kort och gott; Det jag vill göra med hundarna betalar jag, och det uppfödarna vill göra betalar dem.

Jag har alla papper på hundarna och får kopior på resultaten på undersökningar osv. De betalar försäkringen på lillen, jag betalar för den äldre.

Den äldre hunden är parad två gånger nu (första kullen har kommit och det blev 5 knalloranga bollar :love: ), och ena gången åkte jag till uppfödarna med honom och andra gången kom de hit med tiken. Det är bara 3,5 mil mellan oss så det är ju inga större sträckor det handlar om så jag åker gärna dit med hunden eftersom det är enklast för båda parter, och de betalar bensinen som går åt för den sträckan också.

Mycket beror på kontakten och vad man får för relation till uppfödaren, fungerar allt bra är det sällan några problem. :)

Tack ni som svarat!

Antal kullar eller vid vilken ålder som hunden övergår till fodervärden verkar det finnans någon slags lista med riktlinjer (pratade med min ena hunds uppfödare som läste ur SKKs Juridikbok).
Ung/omeriterad hund: 5 års ålder / 5 parningar
Äldre + fler meriter: 5-7 års ålder / 10 parningar
Äldre + mycket meriterad: 7 års ålder / 10 - 20 (25) parningar

Hunden ifråga är valp (4 eller 5 månader) och det var tänkt 7 år eller 10 parningar (vilket som kommer först). Det kanske är lite mycket?
Man vet ju inte i dagsläget hur bra hunden kan tänkas bli.
Eller är det ok med 7 år / 10 parningar och att ägaren sedan kan släppa hunden om den inte "duger"?

Jag tog över den ena hunden när han var 6 månader och minstingen när han var 8 veckor, och på båda mina är det 5 år/5 parningar som gäller :)

Men vad jag har hört så är 7 år inte helt ovanligt på hanhundar, fast jag har ingen koll egentligen. Finns nog någon annan som kan svara bättre på det.

Det beror ju helt på ras, vissa raser har restriktioner vad gäller antal avkomma efter en enskild hund.

Själv har jag min hane på helfoder, 7 år eller max 9 parningar.
Jag betalade HD röntgen o MH, vilket jag skulle gjort ändå om jag fått köpa hunen.
Jag står för alla försäkringar o om livvärdet skulle falla ut så delar vi på beloppet.

Jag får skylla på min enorma trötthet som kommer av att ha 5 st clowner i huset :angel:

Alla här ovan har breskrivit bra hur det brukar vara. Jag har själv haft en fodertik som senare övergick i min ägo, och har nu en tik som är min, men där säljaren har bibehållen avelsrätt till en kull efter henne.
För att allt ska fungera bra, så är det viktigt att man fungerar bra ihop med den andra parten, känner att man kan lita på varann och har någorlunda samma syn på hundar - speciellt då det gäller tikar som ska tillbaka till uppfödaren i 10 v/gång för att få valpar.

På den här länken hittar du skk:s fodervärdskontrakt på pdf fil (en bit ned på sidan). Där kan du se hur det ser ut - om du kanske inte redan gjort det, och läsa på sid 2 vad som gäller för hane resp. tik som fodervärd.

http://kennet.skk.se/skk/?id=750&sprak=sv

Lycka till !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka