Bukefalos 28 år!

vad ska man göra??

A

Astral_gubben

Har förtillfället en nordsvensk dam på foder som jag har haft i mer än 2 år. när hon kom till oss va hon bara riden av barn, kunde ingenting och va jättebusig.utbildade henne det första året och tränade henne.när ett år hade gått kände jag att jag inte hade den tid till henne som jag ville att hon skulle ha.hon va ju 3 år när hon kom till oss så en unghäst kräver ju en hel del.Pratade med ägaren och han tyckte ju att hon trivdes här så bra och eftersom jag inte ville lämna tillbaks henne kom vi överrens om att jag fick ta en medryttare på henne. satte ut annons här på buke och fick massor av svar. hittade tillslut en som passade henne(dock inte de krav jag ställde. skulle vara 18 år och ha ganska mycket ridvana och helst av envisa hästar) men tjejen jag hittade va 13 och inte så mycket erfarenhet.va lite rädd då hon blivit avslängd många gånger men hon hade ju fäst sig så vid hästen så jag lät henne fortsätta. nu har hon varit medryttare på damen i lite över ett år och dom gör sakta men säkert framsteg.

så i sommras kom ägaren och hälsade på och tyckte att hon hade det SSÅÅ bra hos oss och undrade hur länge vi ville ha henne. jag sa då att hon får vara här så länge hon får men ska du sälja henne vill vi köpa henne om hon inte är för dyr. Han så då att vi får henne för 5000 om han skulle sälja henne som tack för all hjälp med mera.
samtidigt nät han var nere bestämde vi att vi skulle betäcka henne nu till våren när våra andra ston ska betäckas om.Vi skulle bekosta allt och behålla fölet själva. Lät tjejen välja hingst och bokade den utvalda hingsten och betalade in bokningsavgiften på x antal tusen.

så i början av december fick jag ett mail från ägaren att vi får köpa henne för 20000 och va vi inte intresserade hade han andra som ville köpa henne men då ville dom hämta henne 20 eller 21/12.
svarade honom på mailet att jag har ju blivit lovad henne för 5000 och bokat hingst med mera och att jag tyckte 20000 va för mycket för en häst som jag själv utbildat och haft i mer än 2 år och fått bland annat köpa en helt ny sadel till henne då vi inte fick det med. skrev också att vi inte har den ekonomiska möjligheten att betala 20000 på en gång så då fick han komma och hämta henne den 20 eller 21. gick och väntade på svar men fick aldrig något . försökte nå honom x antal gånger så i går skickade jag ett sms till honom och fick svar på mailen att vi får henne för 15000 på avbetalning. vet inte vad jag ska göra, är så fäst vid hästen men har ju 5 andra hästar( dock tre avelsston och en häst som vi har på banan och min gamle som skrotar i hagen)

så vad tycker ni bukare. ska jag ta henne för 15 eller ska jag bråka lite till ang de lovade 5000 jag skulle få henne för eller ska jag låta henne åka???

en fundersam astral_gubben :confused: :confused: :confused:
 
Tror du att ägaren får 15 000 för hästen? Om inte så kanske du skulle försöka ha is i magen och säga att du ger 5000 för henne el så ska hon hämtas på en gång.

El ta kontakt med en jurist och fråga hur du ska gå vidare, ni hade ju faktiskt ett avtal om än muntligt.
 
Vad är hästen värd? Du ska ju betala mindre men jag vet inte hur läget ser ut hos er. Hos oss skulle man lätt kunna sälja en 5årig nordis dam för 10000 med en dags varsel....
Men kontakta en jurist. Man brukar kunna få gratis rådgivning på telefon.
 
håller med cilva.

Det är INTE snällt av han att lova dig att köpa henne för 5000 kr. O fixa betäckning och allt på henne, o sen ändra sig. :confused:

Isåfall ska du se till att du iaf får betalt för betäckningen du har gjort på henne, om du INTE köper henne.

Hoppas du gör rätt val.
 
han har ju en eller två köpare som e berädda att köpa henne för 20000 men han VILL att jag ska köpa henne. Har egentligen inga problem med mannen då han har varit jättetrevlig med mera men detta kom som en chock för mig. ok han har kanske inte brytt sig om hästen det är alltid jag som har ringt för att berätta hur längt hon kommit i utbildningen med mera.

Kommer att ta kontakt med en jurist ang detta och sedan får vi se.
Har egentligen inga problem med pengarna men jag är rädd om de pengar jag har kvar efter mamma och vill hellre lägga dom på vår framtida gård.

hoppas att allt löser sig snabbt

astral_gubben :confused: :confused: :confused:
 
Han kanske bara säger att han har 2 köpare för att få dig att betala mer? vem vet. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 683
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 351
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp