Vad ska man ha för fönster?

Nebraska

Trådstartare
Vi måste byta fönster till huset och funderar på vad vi ska köpa. Underhållsfritt vore förstås underbart. Men hur hållbara är plastfönster?
Tilläggas bör att vi inte tänker ta lån för att på hela huset på en gång, pga. ränteläget. Så vi vill ju köpa av en tillverkare som känns stabil och blir kvar på marknaden så att säga.
 
Vi måste byta fönster till huset och funderar på vad vi ska köpa. Underhållsfritt vore förstås underbart. Men hur hållbara är plastfönster?
Tilläggas bör att vi inte tänker ta lån för att på hela huset på en gång, pga. ränteläget. Så vi vill ju köpa av en tillverkare som känns stabil och blir kvar på marknaden så att säga.

Behöver väl inte vara plast för att vara underhållsfritt? Finns ju aliminiumbeklätt också.

Hur ok det är med underhållsfritt beror på vilket hus man har är min högst personliga åsikt :p
 
Vårt hus är från 1960 och vi kommer byta till aluminiumfönster.
Vi vill ha likadana som vi har i lägenheten dvs kan "vippa" och kan öppnas. Kommer nog inte bli billigt men vi vill inte heller skrapa och måla. Samt att vi vill ha 3glasfönster. De som sitter nu är bara 2glas.
 
Tillägg: nuvarande (extremt dåliga) fönster är inte de ursprungliga. De ursprungliga sitter (troligtvis) på stallet och de renoverade jag upp utan problem för några år sedan. Drygt absolut men inte på något sätt omöjligt.
Vill hellre ha fönster som går att vårda.
Våra fönster ÄR omöjliga att renovera. Det återstår bara fnöske.
 
Behöver väl inte vara plast för att vara underhållsfritt? Finns ju aliminiumbeklätt också.

Hur ok det är med underhållsfritt beror på vilket hus man har är min högst personliga åsikt :p
Det räknas inte som underhållsfritt.... vi hade en försäljare som jag blev rejält osams med den typ idiotförklarade mig för att jag inte var intresserad av deras sk underhållsfria fula fönster... de var sååååååå mycket billigare sen höll han på att dö när skillnaden inte var större.......
 
Vi körde på traryd förra året. I fjällhuset har vi en blandning mellan SP och traryd där de äldsta börjar bli upp emot 30-år (😮😮😮) och fortfarande känns nya och fräscha.

Även om det är skönt att ha flipfönster så valde vi fasta fönster i några rum här hemma för att få ned kostnaden.

Vi har med alminium längst ned på fönstren, ska väl hålla i 25 år- då är det dags för oss att lämna huset (😮)

Nackdelen med fönsterbyte märkte jag ikväll, när jag putsade, smutsen syns så väl på de vita fina fönsterbrädorna så jag fick gå en runda och torka även dem 😂
 
Det räknas inte som underhållsfritt.... vi hade en försäljare som jag blev rejält osams med den typ idiotförklarade mig för att jag inte var intresserad av deras sk underhållsfria fula fönster... de var sååååååå mycket billigare sen höll han på att dö när skillnaden inte var större.......

Varför skulle de inte göra det?
 
@Nebraska

Byte precis huvuddelen av fönstren hemma. Valde aluminiumbeklädda träfönster från Westcoast Windows.
Svensktillverkade, treglasfönster, väldigt nöjd! Blev inte alls så dyrt som befarat. Hade planerat för en kostnad på ca 150', blev i slutändan hälften.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 492
Senast: verser
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
526
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 477
Senast: Mineur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp