Bukefalos 28 år!

Vad ska man utbilda sig till?

Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Haha, jag skulle inte säga att jag har problem med det för egen skull (gick estet teater, stå på scen är inga problem till och börja med) men jag har liksom... så dåligt tålamod med människor (därav att även läraryrken går bort) :p, kan ju inte för mitt liv koppla att jag kan få en häst att förstå mig trots att den inte förstår mitt talade språk men att vissa människor inte förstår alls vad jag menar, trots högre intelligens och att de talar samma språk. O_o :mad: :meh: För att jag skulle vara en opedagogisk lärare kan det väl inte vara... eller? :angel:
Jag tror dock jag blivit bättre när jag blivit äldre, så förhoppningsvis går det kanske bra nu om jag skulle försöka. :D

lady_vip: Oj, vilket random yrke, låter ju sjukt deprimerande på nåt sätt, men ska absolut kolla upp det, gillar lite udda grejer. ;) Tack för tipset! Frågan är väl hur jobbutsikterna ser ut möjligen. :)
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag slår ett slag för rättsvetare. Har en kompis som utbildade sig till det. Första jobbet efter examen blev på försäkringskassan men efter bara 1,5 år fick hon jobb som utredare hos polisen istället. Vad jag har förstått så kan man jobba lite överallt efter att utbildningen är klar.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Det är ju samma med begravningsentreprenör som många andra yrken, många som går i pension.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag har funderat lite på det tidigare, men det faller på betygen. Visst, lätt att läsa upp Samhälle 1a2, men då krävs det helt plötsligt att jag läser Svenska 3 för att nå grundbehörigheten för högskola för att jag inte var klar med kompetensen innan höstterminen 2014. :mad: :meh: (det blir jag alltså nu, klar före ht -14, men då läses bara 1a1... Hamnar ju mellan stolarna här och ingen verkar veta vad som egentligen gäller så kommer ha en salig blandning av nya och gamla betyg.)

2 ämnen räcker inte för 100%, har inte råd att studera på mindre om jag blir av med jobbet nu.

lady_vip: Det har tydligen utbildats kontinuerligt sen 2009, och utbildningen har uppehåll nu, så de tror nog de har vad de behöver... :(
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Kommer inte ha några enormt bra betyg, helt okej, men inte mycket över vad som krävs för att vara högskoleberättigad när man ser kursvis. (så utbildningar som kräver t.ex Matte C går bort)

Ointresserad av vård och omsorg. Samma med kök och städ.

En kortare utbildning, inte längre än max 3 år, även distans går bra. Annars hade något forskaraktigt varit av intresse. Om man kunde få jobb med hästgenetik och dylikt hade det nog varit riktigt kul, men faller på betyg och utbildningstid.

Så. Ett jobb som ger ok lön (jag pratar inte om 50k/mån, men gärna uppemot 25 iaf...), utbildning max 3 år, som inte tär för mycket på ryggen och där jobbutsikterna ser bra ut... jag är helt lost, vad FINNS det för jobb där ute? Tips?

Fast om alla utbildningar som kräver Matte C går bort - då kan du väl inte gå någon högskole/universtitetsutbildning över huvud taget. Är inte Matte C ett grundkrav? Om inte, kan det inte finnas många utbildningar där det inte behövs.

Om du är intresserad av något "forskaraktigt" måste du plugga mer än 3 år. En 3-årig högskoleutbildning ger en kandidatexamen och du behöver minst en magisterexamen för att sedan kunna börja forska.

För övrigt rekommenderar jag alla utbildningar där man får en ingenjörsutbildning. Det kommer saknas ingenjörer på alla nivåer framöver.

/Lizzie
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Låssmed? Larminstallatör/service? Det söker man ofta om man kollar på AF.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Matte C är väldigt sällen ett krav, inte ens Matte B är ett kärnämne som man måste ha för högskolekompetens, man klarar sig ganska långt på matte A. En del kräver Matte B, ännu färre Matte C eller högre. (har dessutom frågat människor som pluggat matte C eller högre om de någonsin haft nytta av de kunskaperna i arbetslivet, svaret var enhälligt "nej.", så många utbildningar som har det som krav har det mest som utgallring för att få de "bästa" studenterna enligt vad jag har hört. Sen finns det säkert en del utbildningar och yrken där det faktiskt används, men t.ex veterinären jag frågade hade aldrig behövt det.)

Och jo, jag är medveten om att "forskaraktiga" yrken kräver längre studier än 3 år, nämnde det mer som en rad i mitt spånande, jag har ändå inte betyg som räcker till att söka det.

Tittar på en del ingenjörsutbildningar också, men vettetusan hur man ska inrikta sig. :crazy:

dpmatte: Spontant låter det inte som min grej, men låssmed ska jag titta lite närmare på, tack! :)
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Läkarsrekretare? Ska finnas gott om jobb, 2 årig utbildning och du kommer nog upp i 25 000/månad på heltid...
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag är duktig på att skriva, men känner inget intresse av att skriva noveller eller böcker, så författare eller dylikt går också bort.
Då tipsar jag om språkkonsultprogrammet. Dock finns det nog inte i närheten av där du bor så en flytt är nog ett måste.

Det är ett treårigt program där du utbildar dig inom grammatik, semantik, skrivande och skriftbruk, textanalys med mera. När du är färdig kan du arbeta med otroligt många saker, bland annat skribent, språkvårdare, redaktör, terminolog, språkgranskare, utbildare m.m. Här kan du läsa om Stockholms universitets utbildning - jag tror att programmen skiljer sig lite mellan universiteten. Sthlm hade intag i år och kommer att ha intag tidigast 2015 igen men bland annat Umeå tror jag har intag nästa höst.

Vad gäller lön har jag bara lyckats få höra från en språkkonsult vad hon tjänar och hon hade en lön på 40000 i månaden som terminolog. Många frilansare fakturerar för ca 1000-1500 kr/h.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Tack för tipset, läggs till listan, men inte högst upp. :)

Jozze: men du, det där lät ju verkligen intressant! Tack! (skaa jag flytta flyttar jag bra mycket hellre till Umeå än sthlm ändå, så inte gråter jag över det. ;) ) Verkligen något som skulle kunna passa mig, och jag visste inte ens att det fanns en sån utbildning. :bow:

Tänk vad bra det är med buke, så mycket tips som jag själv aldrig ens tänkt på, verkligen, tack allihopa som tar/tagit sig tid att svara! :bow:
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Matte C är väldigt sällen ett krav, inte ens Matte B är ett kärnämne som man måste ha för högskolekompetens, man klarar sig ganska långt på matte A. Tittar på en del ingenjörsutbildningar också, men vettetusan hur man ska inrikta sig. :crazy:

Aha, ok. De kurser som jag kollar på kräver alla matte C... jag har 2 årig matte, men läst företagsekonomi och fick sedan söka dispens när de ändrade kraven från 2-årig matte till 3-årig matte när jag sökte systemvetenskapliga programmet.

Om du inte har så lysande gymnasiebetyg (det har inte jag heller) så är det bara till att göra högskoleprovet så man kan komma in på de poängen.

När det gäller ingenjörsprogrammen - testa att läs ett basår så får du se vad du gillar mest. Man kan bli förvånad över vad man helt plötsligt kan tycka vara superintressant att läsa. Saker som man inte ens visse fans ;)

/Lizzie
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Läkarsrekretare? Ska finnas gott om jobb, 2 årig utbildning och du kommer nog upp i 25 000/månad på heltid...

Ha ha - vilken drömt!!!

Du kommer inte ens upp i 25 000 kr/mån efter 25 år!!!

Riktigt skitjobb som ger skitlön!

Jag har kompisar som har 2-årig högskoleutbildning till medicinsk sekreterare, jobbat i drygt 10 år och de tjänar strax över 20 000 kr på ett universitetssjukhus.

/Lizzie - fd läkarsekretare
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Systemvetarprogrammet i Umeå kräver bara matte B, du får inte ha de allra sämsta betygen för att komma in, men högskoleprovet kan ju också vara en väg in! De har lagt in "design" i namnet på programmet och har därigenom ökat sin popularitet...
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Om du vill bli lokförare så tycker jag att du ska bli det.Det finns jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 428
Senast: anonymys22
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 510
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 450
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp