Vad ska man välja för storlek på täcket?

fritz_92

Trådstartare
Ska vara med i en utlottning för ett täcke. Men vet inte vad jag ska välja för storlek. Hästen är nu 1.5 och har ingen nytta av detta täcke förens om några år. Men det är ändå ett Back on track täcke så man måste ju försöka ändå. Det är liksom inget jag skulle kunna ge honom om jag inte vinner det.

Har är alltså 1,5 år och 140 plus i mankhöjd. Han har nu täcke på 125-135 därimellan. Mest för att han är smal över ryggen så 135+ täcken går ner till knäna. Mamma är ca 165 och pappan 148 cm.

Vad skulle ni välja för storlek om ni var i min sits? vill ju att han ska kunna ha det när han är stor och inte bara ett år nu när när växer. Finns mellan 115-165 att välja på..
Tack på förhand

Sv: Vad ska man välja för storlek på täcket?

Jag hade valt 145. Om han kan ha 135 nu lär han ha växt i nästa storlek till vuxen ålder, men så stora täcken som 155 och upp lär vara för stora så vida han inte är jäkligt lång med taxben.

Tror 135 eller 145 cm kommer funka senare. Verkar ju inte som den kommer bli så stor, typ max 160 cm om man kollar på föräldrarna?

Tack för snabba svar :) Jag har ingen koll på stora hästar så vet inte vad de har för täckes storlek. Jättebra att få hjälp. Har inte så bra koll på täcken överhuvudtaget egentligen då mina hästar haft tillräckligt med päls för att slippa det problemet.
Jag hoppas väl på att han blir minst 160. mamman var 165+ kanske några cm. Och pappan trodde de länge var häst eftersom han var så stor att rida.
Han är inte någon tax. :) Även om man kunde tro det när jag tog på han regntäcket för första gången (sensommaren). Det var strax efter jag köpt honom och sedan dess (2,5 mån) har han vuxit ca 7-9 cm. Antingen kom han in i en växtperiod just då eller så fick han för lite mat där han växt upp, vilket hämmade höjdväxten.

Ska försöka ta ett kort på honom imorgon och lägga in så ni får se. Får ändå bli regntäcke imorgon med tanke på stormen :( Vill gärna ha mer tankar om detta. Finns det inget som säger att de är ungefär lika långa som höga (beror väl på ras hur kvadratiska de är i för sig) och därför borde ha täckesstorlek som de är höga?

Finns det inget som säger att de är ungefär lika långa som höga (beror väl på ras hur kvadratiska de är i för sig) och därför borde ha täckesstorlek som de är höga?

Knappast, har aldrig hört om det.
Jag har haft hästar som varit 170 cm och 164 cm, båda hade 145 cm.
En annan häst jag red mycket tidigare var 180 cm och hade 155 cm och en annan var 185 cm och hade 165 cm så det stämmer inte alls.

Jag tror din häst nog kommer bli 135 cm i täcke, nu har jag inte sett hästen men utefter föräldrarnas storlek. Blir hästen av nätt modell så fungerar ju 135 cm i täcke på den om hästen blir en 145:a, men det blir ju lite kort. 145 cm fungerar ju på en mindre häst, blir ju bara lite stort då.

Senast ändrad:

Skulle också tippa på 135! Annars är väl 145 bra, är väl i stort sett den vanligaste storleken. Lär ju vara rätt lätt att sälja den om man skulle vilja det.

Svårt att säga! Har 3 hästar i stallet, 155-170 i mkh, alla 3 har 145.... Tipar på att han blir runt 155, och då brukar 145 passa, emn är han tanig så 135!

Vad är det för ras?

Jag hade nog valt 145 som ändå är en rätt vanlig storlek. Min ena häst är ca 157 hög och har 135 i täcken. Han är inte alls tanig men rätt så kort och kompakt i modellen. D-ponnyn har samma storlek och kallblodet på dryga 160 cm har 155 i täcken.

tryck här

Här är han med 125 täcke. Dock är regntäcket på bilden under 135 cm. Han är fullblod/svenskt halvblod. Mätte idag och han var 143 vid manken och 147 vid rumpan.

Mammas fjording är en kvadrat som är 140 cm hög och när hon har täcke så har hon antingen 135 eller 145. Var nog det jag grundade min tanke på. :)

Senast ändrad:

Det får nog bli 145. Han är rätt spinkig nu. Mamman kraftig(Robin Z stam) medans pappan är mindre.

Jag vet hästar i spannet 148-165cm som alla haft 140-145 i täcken. Men också upp till ca 155cm höga hästar som haft 135 i täcken. Men man tänker väl kanske hellre en-en halv storlek för stort än för litet om man inte vet exakt?

jag skulle ta 135 eller 145 mest för att det är storlekar som känns lättare att sälja om det inte passar
(jag har en häst på 152cm som har 125 i täcken)

Precis, till min som har 135 hade nog 145 kunnat funka om det är ett innetäcke där det kanske inte blir samma krav på perfekt passform som för ett utetäcke. Men om det är för litet så går det ju helt enkelt inte.

Mitt back on track i 145 är lite smalt i passformen på min häst som brukar ha 145 i andra täcken. Så ta du 145 för det lär passa även om hästen skulle ha 135 i vanliga fall :)

KL
Tack alla för svar. Tar 145 så får vi hoppas det blir bra när han växt färdigt. Annars så kanske säljer jag det med en gång ;) Om jag vinner vill säga. Har inte gjort det någon annan gång..

Ni behöver inte skriva mer här nu. Jag kommer inte kolla iaf :D

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 139
Övr. Hund Bestämde mig hastig och lustigt för att lilltanten skulle få ett Back on track-täcke. Hittade en tysk sida där de sålde täcket (inte...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: Iamia
·
Utrustning Mätte min ponny enligt horsewares storlekstabell, från rumpan till bringan. Han mäter 172 cm. Borde jag då köpa storlek 115 (168 cm)...
Svar
3
· Visningar
1 774
Senast: Signature
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka