Bukefalos 28 år!

Vad ska vi göra,sluta bada?

Fibusen

Trådstartare
Våran vovve ÄLSKAR att bada,vi har varit iväg både i förrgår och igår till en sjö där han har fått plaska,men nu funderar vi på om vi ska sluta med det.

Han dricker så himla mycket vatten när han simmar så han blir som en tunna,och kissar sen lääääänge och mycket. igår så spydde han t.o.m upp allt vatten,och det var som en fors ur munnen,säkert 2 liter. Vi inser ju att detta inte kan vara allt för bra...

Hur ska man få han att sluta dricka vattnet? Eller är det bara att inse fakta och sluta åka och bada med honom?

Har provat att jobba med han i vattnet,att han ska hämta grejer,och inte bara leka och plaska,men han simmar ut och hämtar den,sen ger han mig den,sen vänder han sig om och kastar sig i vattnet,och dyker,och plaskar,och simmar m.m. Han lyssnar när vi ropar att han ska komma upp,men då ligger han bara och sriker rakt ut och vill ner och bada igen.

Han är som sagt tokig i vatten,sist vi var ut till en kompis sommarstuga så hoppade han t.o.m i badtunnan,och den är endå rätt så hög..Poolen hemma hos mamma har han plaskat i ett antal gånger. På våren när smälltvattnet ligger i stora pölar springer han och kastar sig i.

Vad ska vi göra? Tycker ju att det är bra att han vill vara i vattnen nu när det är så varmt och svalka sig,men det måste ju vara farligt att dricka så himla mycket?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Om ni ger honom vatten innan, dricker han lika mkt ändå? Om han dricker "på lek" är det nog svårare att få bort... Kan ni få honom att ha en boll i munnen när han badar så han inte kan dricka så mkt? Träna in att så fort man tappar bollen måste man gå upp?

Vet inte alls om det funkar det var bara en fundering.
Min dricker också en hel del när han badar men inte kopiösa mängder så på honom märks det mest på att han blir lite risig i kistan då och då. Men att inte få bada vore rena plågeriet, han är ju spaniel :p
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Som sagt så har vi testat med en leksak att han ska hämta den,men så fort han gett oss den så kastar han sig i vattnet igen,han är som en säl,dyker ner helt,sen upp igen,sen dyker helt igen,jag ser aldrig att han står och "drickdricker",utan det måste han göra medans han simmar/dyker,beror inte på törst,utan det är bara för att han tycker att det är kul.

Risig i kistan kan man verkligen säga,igår efter badet så bara rann det ut.

Men den där spyan var riktigt otäck,det FORSADE ut ur munnen på han..
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Fundilerar.
En sån där munkorg som dom har hos vet, en sån där som är som en handske runt nosen, kanske kunde vara något?
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

När vi hade jaktterrier en gång i tiden hade vi lite av samma problem. Han kräktes visseligen inte, men han blev rund som en spärrballong av allt vatten;) Det riktiga problemet var att han pinkade något så enormt flera timmar efter badandet. Han fick fortsätta att bada, men endast på förmiddagar så att han var färdigpinkad innan kvällen.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Har också funderat på en sån,men tänkte sen att eftersom han simmar med munnen öppen så kanske det blir svårare att andas med munnen stängd?
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Du kan ju prova men ha då sele o långlina på hunden så du kan håva in den om den skulle få problem, vore ju synd om vovven inte får simma!
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Jag skulle absolut inte sätta på en munkorg på en hund som badar,tänk om han får sig en rejäl kallsup eller kräkanfall i vattnet och inte kan öppna munnen som han ska..

Jag har liknande problem med min hund,hon glufsar i sig vatten och är helt badtokig,och lider av urinläckage,så framåt kvällen då kan hon börja läcka trots att hon äter inkontinenspiller om hon bdat länge,så hon får bara bada kortare stunder,och sen hålla sig på land ett tag,och sen gå igen,då håller hon tätt!
Det funkar bra!
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Fast det finns ju munkorgar där hunden KAN öppna munnen.

Jag hade badat hunden på förmiddagen eller slängt på en korg.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

När vi hade jaktterrier en gång i tiden hade vi lite av samma problem. Han kräktes visseligen inte, men han blev rund som en spärrballong av allt vatten;)

:rofl: Vi har en tysk jaktterrier och har exakt samma problem:D
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Jag har en likadan hund, han har badat tills han spytt han med. jag brukar få stoppa honom och låta honom vila emellanåt.
Han leker och plaskar så att han sväljer vattnet.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Alla ni med badmonster till hundar. Hoppas att det är sötvatten de får i sig. Saltvatten är inte alls nyttigt för hundar. 2-3 g salt/kg hund kan ge förgiftningssymtom, 4 g salt/kg hund kan vara dödligt.

Det finns en PDF på internet som handlar om hundar och saltvatten. Minns tyvärr inte adressen.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Alla ni med badmonster till hundar. Hoppas att det är sötvatten de får i sig. Saltvatten är inte alls nyttigt för hundar. 2-3 g salt/kg hund kan ge förgiftningssymtom, 4 g salt/kg hund kan vara dödligt.

Det finns en PDF på internet som handlar om hundar och saltvatten. Minns tyvärr inte adressen.

Japp. Det finns en och annan som lyckats saltförgifta sina hundar när de ska ha dem till att kräkas med...
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Hur skulle en sån korg hjälpa mot en hund som dricker vatten? Vattnet kommer ju lixom in i munnen ändå;)

Det finns ju "stängda" korgar, men som hunden ändå kan ha munnen öppen i. Att slänga på en mussla är rena djurplågeriet eftersom hunden inte ens kan flåsa i dom.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

jag tror att svaret är mer lydnad på hunden. har ni sagt kom, så är det kom som gäller. då får man inte smita tillbaka. långlina som någon rekommenderade tror jag kan vara bra i början. ni borde även träna på att han ska kunna ligga kvar på stranden och vara tyst. lite extra vatten får de ju i sig i alla fall, men om han hinkar mest när han leker själv så är det där ni ska börja.

aliide: i alla korgar som det kommer in luft i kommer det också in vatten i. det borde vara mycket viktigt att vattnet SNABBT kan rinna ut igen så att hunden inte drunknar. men då försvinner hela poängen med munkorg i det här fallet.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Jag skulle nog också göra en lydnadsgrej av det hela.

Kopplad hund sen på badbrallerna och trava ner själv i spat. Sen skulle jag lära hunden både ett "sluta dricka-kommando", och ett "kom upp därifrån-nu-kommando"

Plus att lära hunden att lugna hundar som håller klaffen får bada, gapar man och skriker får man ligga på stranden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Kommandot "kom" är absolut inge problem,han kommer upp på en gång,men sen blir problemet att han ligger och skriker på stranden istället..

Får försöka träna det på något sätt.
 
Sv: Vad ska vi göra,sluta bada?

Det finns ju "stängda" korgar, men som hunden ändå kan ha munnen öppen i. Att slänga på en mussla är rena djurplågeriet eftersom hunden inte ens kan flåsa i dom.

Det finns väl inga korgar som det inte kommer in vatten i!? Vad skulle det vara för korgar? Nej jag tycker inte att man ska ha korg alls, ser inte hur det skulle hjälpa öht.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 932
Senast: Steffe
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
1 982
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Hej på er, nu behöver jag lite expertis! Vi har köpt en ny hund för ungefär en månad sedan, en 2,5 åring Boston Terrier. Hon är underbar...
2
Svar
21
· Visningar
3 193
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp