Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack
Det är just sådant man lätt missar när man tittar på släp.
Håller med. Här på Bukefalos skrivs mycket negativt om dem, men jag träffar inte människor irl som är negativa. Jag har bara positiva erfarenheter av Värmlandsvagnen, hästen gillar att åka i den (vilket hon inte gör med alla trasporter) och den ligger bra på vägen. Ibland känns det som Buke inte speglar verkligheten.Om jag hade lyssnat på alla negativa olycksorpar som uttalade sig om Värmlandsvagnen här på forumet hade jag ALDRIG köpt en.
Men nu står den ute på gården och ja, jag tycker att den är helt fantastisk.
Då kan vi träffas, du och jag. Jag gillar inte VV, har visserligen inte kört med ngn nyare modell (den nyaste är kanske 7-10 år), men de jag har kört har varit mycket "rangliga". Oftast mycket ljud i dem och hästarna har inte gillat dem.
Men det är möjligt att de nyare släpen är bättre (för de har ju fått otroligt mycket kritik och borde rimligen ha ändrat sig?).
VV har ju väldigt lågt andrahandsvärde också, vilket man ska ha i åtanke! Inte minst viktigt vid så dyra inköp, anser jag.
Vill du ha för transport?
En axel = 2 vinter hjul och 2 sommar hjul.
Två axlar(Boggi) 4 vinter hjul och 4 sommar hjul.
Skall inredningen var lätt att ta ur? Skall du kunna ta ur den själv eller behöver du ha hjälp för att ur inredningen?
Vill du ha lämm/ramp eller dörrar eller en stor comib ramp?
Vill du ha lucka/or upp till eller presenings rullgardin som ger fladder när man ändrar hastiget eller står still när det är lite blåsigt?
Vill du ha hård mellanvägg, mjuk mellanvägg eller i tunn presening?
Mellan vägg som är rak eller som är högre fram och lägre bak till? Hingst vägg?
vill du ha bommar som är fasta eller som löser ut med tryck ovan ifrån eller sådanna du skruvar loss när olyckan redan skett och hästen hänger på bommen?
Vad för vikt kan din bil och ditt körkort dra och vad för lastvikt vill du att skall släpet skall ha?
Vad för pris får släpet ha?
Det är nog bra om du kollar på olika transporter och fråga om du kan prov dra. Fundera på vad du vil vill att släpet skall ha för funktioner.
Jag är väldigt för tjust i min Fautras Provan. Men smaken är som sagkt olika.
Mvh
Pudlan
Jag har bara kört äldre VV. De nyare har jag ingen erfarenhet av.Då kan vi träffas, du och jag. Jag gillar inte VV, har visserligen inte kört med ngn nyare modell (den nyaste är kanske 7-10 år), men de jag har kört har varit mycket "rangliga". Oftast mycket ljud i dem och hästarna har inte gillat dem.
Håller med. Här på Bukefalos skrivs mycket negativt om dem, men jag träffar inte människor irl som är negativa. Jag har bara positiva erfarenheter av Värmlandsvagnen, hästen gillar att åka i den (vilket hon inte gör med alla trasporter) och den ligger bra på vägen. Ibland känns det som Buke inte speglar verkligheten.
TS Min mest negativa erfarenhet är av ett Umesläp. Vet inte modellbeteckning, men ett dubbelaxlat släp utan sadelkammare. Min häst fick pressas fast mellan fram och bakbom för att öht få plats. grymt trångt. Då är hon visserligen rätt kraftig, men 162 cm hög och såleder inte extremt lång. Förstår inte hur riktigt stora hästar ska få plats i en sådan.![]()