Vad ska vi INTE köpa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 7 718

Pia

Trådstartare
Vi måste nu köpa en ny transport.
Här finns ju massor av åsikter att ta till sig av:bow:,
men för att göra det enkelt för oss ber jag om era negativa upplevelser. Allt från hur dom är på vägen till hur smidig inredningen är.
Vilka kärror gillar ni inte? Och framförallt varför.

Sv: Vad ska vi INTE köpa?

Nu kommer jag väl bli hatad..men...

Jag skulle inte vilja ha ett Ume släp.
Har lånat ett nytt stort många gånger nu (har stor häst men inte stor budget än haha) och det går skitbra på vägen et.c. inga problem (jag skulle t.o.m. säga att det är jättebra på det sättet) och är ljust och fint inne.

MEN...jag HATAR verkligen bommarna, och allt som hör bommarna till.
Hela systemet för att ändra höjd och ändra bommar är förfärligt kasst.
Jag tycker det är viktigt att snabbt och lätt kunna ändra höjd, ta bort och på bommar et.c. och för att göra det måste man ha både skiftnyckel och skruvmejsel :( (tänk på Ifor Williams snabb bommar för en bra design)
Dessutom så går det inte ens höja bakbommen nog för min 173cm (ungefär) häst, så bommen är under rumpan på honom (=skulle kunna sätta sig på den lätt)

Luckan baktill öppnad uppåt, och visst det är en smaksak om man gillar det.
Vad som inte borde vara en smaksak är dock säkerheten med detta.
Deras lucka har på insidan flera ställen, framförallt sjläva stängmekanismen på mitten, som går att fastna på för hästen i grimma eller träns om den skulle resa sig eller kasta sig bakåt högt (min har gjort det men som tur inte fastnat, innan han var tränad)
Det går ju faktiskt designa bort det på ett extremt lätt sätt, sätt den jäkla haken på utsidan så den kommer ovanpå när man har öppnat luckan (på deras är det på insidan och då är det ju neråt mot hästen när man har luckan öppen).

I övrigt är det dock ett jättebra släp.
Men sånt är jätteviktigt för mig så därför tycker jag ändå att det är kasst, med tanke på hur mycket det kostar och hur lätt det är att designa bort sånt så borde det aldrig ens vara så.

Tack:bow:
Det är just sådant man lätt missar när man tittar på släp.

Tack:bow:
Det är just sådant man lätt missar när man tittar på släp.

*KL*
Alltså jag blir lite fundersam över ingången i den här tråden.
Om jag hade lyssnat på alla negativa olycksorpar som uttalade sig om Värmlandsvagnen här på forumet hade jag ALDRIG köpt en.
Men nu står den ute på gården och ja, jag tycker att den är helt fantastisk.

Jag märker inte av något av det negativa som andra nämnde.

Man har nog olika behov beroende på vad man har för hästar.....

Min tanke var att om jag vet vad andra ogillat med ett visst släp kan jag titta lite extra på just dom detaljerna och sedan avgöra om jag håller med eller inte.
Lyssna på andra, titta på fakta och bilda en egen uppfattning.:laugh:

Om jag hade lyssnat på alla negativa olycksorpar som uttalade sig om Värmlandsvagnen här på forumet hade jag ALDRIG köpt en.
Men nu står den ute på gården och ja, jag tycker att den är helt fantastisk.
Håller med. Här på Bukefalos skrivs mycket negativt om dem, men jag träffar inte människor irl som är negativa. Jag har bara positiva erfarenheter av Värmlandsvagnen, hästen gillar att åka i den (vilket hon inte gör med alla trasporter) och den ligger bra på vägen. Ibland känns det som Buke inte speglar verkligheten.
TS Min mest negativa erfarenhet är av ett Umesläp. Vet inte modellbeteckning, men ett dubbelaxlat släp utan sadelkammare. Min häst fick pressas fast mellan fram och bakbom för att öht få plats. grymt trångt. Då är hon visserligen rätt kraftig, men 162 cm hög och såleder inte extremt lång. Förstår inte hur riktigt stora hästar ska få plats i en sådan.:crazy:

Då kan vi träffas, du och jag :D. Jag gillar inte VV, har visserligen inte kört med ngn nyare modell (den nyaste är kanske 7-10 år), men de jag har kört har varit mycket "rangliga". Oftast mycket ljud i dem och hästarna har inte gillat dem.

Men det är möjligt att de nyare släpen är bättre (för de har ju fått otroligt mycket kritik och borde rimligen ha ändrat sig?).

VV har ju väldigt lågt andrahandsvärde också, vilket man ska ha i åtanke! Inte minst viktigt vid så dyra inköp, anser jag.

Men vv är ju en väldigt billig transport som ny så jag tror inte andrahandsvärdet %uellt blir så mycket lägre än andra transporter.
Har själv vv och är nöjd med min transport till det jag använder den. Om jag skulle köra flera ggr i veckan skulle jag nog köpt en transport med lite mer utrustning och säkerhetstänk.
Det enda som jag tycker är dåligt med min transport är ventilationen. Hade velat ha öppningsbart fönster om hästen ska stå i transporten en stund.

Värdet sjunker ju normalt sett procentuellt. Man brukar säga att hästtransporter sjunker ganska långsamt (jämfört med t ex en bil), och att det normala är att de sjunker 10% per år. Det innebär ju att ett VV-släp i kronor och ören räknat skulle sjunka mindre än andra vagnar, men jag tycker att det i annonser och hos handlar verkar som att de sjunker betydligt mer. De är inte eftertraktade helt enkelt!

Jag vet folk som försökt byta in dem hos handlare men som blir erbjudna så lite pengar så det är nästan omöjligt att byta upp sig med hjälp av den gamla vagnen...

Då kan vi träffas, du och jag :D. Jag gillar inte VV, har visserligen inte kört med ngn nyare modell (den nyaste är kanske 7-10 år), men de jag har kört har varit mycket "rangliga". Oftast mycket ljud i dem och hästarna har inte gillat dem.

Men det är möjligt att de nyare släpen är bättre (för de har ju fått otroligt mycket kritik och borde rimligen ha ändrat sig?).

VV har ju väldigt lågt andrahandsvärde också, vilket man ska ha i åtanke! Inte minst viktigt vid så dyra inköp, anser jag.

Jag kan vara med på den träffen också!
Kan inte hitta mer än en positiv sak med Värmlandsvagnen och det är möjligen priset!
Dock om jag skulle handla i den prisklassen köper jag hellre Trane,Reko eller Dalavagnen.Betydligt mindre skramliga och med mer genomtänkt konstruktion!

Har en vv model äldre. Den funkar, men är svår att få upp själv, så jag behöver en medhjälpare så att vi är två. Så vill ha en smidigare och säkrare transport. De nyare vv är bättre än de gamla, men det är ju ingen transport med extra finesser och kör man ofta kankse man bör satsa på en dyrare i annat märke. Kollat på annonser och man får inget bra under 50 000 kr, iaf. inte jag som har en begränsad totalvikt att ta hänsyn till. Och byta bil är inte aktuellt just nu.

Och ska du köpa en helt ny transport skulle jag välja Boj.

Nu ville du visserligen helst ha tips om vad man inte ska köpa, men jag måste ändå ge ett tips på vad jag tycker är helt kanon.

Och det är en sadelkammare fram. När jag köpte min transport så hade de bara ett ex hemma med sadelkammare (jag ville helst ha utan) men jag orkade inte vänta så jag tog den med sadelkammare. Eftersom jag lastar mycket unghästar och ska lära hästar åka som aldrig åkt förut så är det kanon att ha en krubba längst fram där man kan servera lite havre, äpple eller morötter. Det blir ju automatiskt ett foderbord i transporten om man har inbyggd sadelkammare.

Jag är mycket nöjd med min transport (en cheval) som jag köpte trots att jag läste en hel del negativt om den bl a här på buke. Men jag gillar den och det gör även mina hästar!

Jag skulle inte köpa:
Henra
därför att min upplevelse är att de är vobbliga efter bilen, och man får en plastig instängd känsla i dem, varmt på sommaren.
Det finns helt klart plus med Henra med.
Kylinge
därför att de är skramliga o ligger dåligt bakom bilen.

Jag har Ifor o är jättenöjd. Tycker Boj har bra släp med, generllet.

Gillar inte Kylingevagnarna har lånat de många gånger för att köra hästen till och från sommarbetet
när vi har flyttat m.m
Jag har upplevt att de är väldigt rangliga och trånga,skramliga och låter en massa!
även min lilla häst som är arab och 153 i manken ca fick knappt plats...:o
Å då är hon väldigt smal!
Det kanske finns bättre modeller men inte vad jag har upplevt.
Sen när vi skulle köra hem igen utan häst så svajade den i princip fram o tillbaka som att det skulle blåsa kraftigt.
Ci trodde ngt satt löst men min kille som meckar bilar m.m kikade o ingenting var löst...hrm..

Hon gillade den verkligen inte!!
Om jag bara får skriva för att rekomendera ett släp märke ( avgudar dessa)
nämligen
FAUTRAS - tycker det är super särskilt med Provan E2 Premium,
step in, så att hästen går upp för en pytte kant istället för en ramp.
Så stänger du med dörrar som dessutom blir som infångare:)
Å ett Aidsystem - som gör att du kan stänga "bomen" som är mer som en tjock platta och ingen rund bom
hästen får "lite mer att luta sig på i bak", den stänger av sig själv o du skjuter in ett handtag i fram och bommen stänger sig själv.
den är rymlig så du kan vända hästen och gå ut.

Dessutom brukar de svårlastade hästarna bara gå rakt in, min kompis har 2st som inte går att få in i princip, gick rakt in utan några problem med denna transport:)<3

Jag skulle vilja säga att ALLT beror på förutsättningar. Dina, bilens, körkortets och hästens. Det jag skulle rekommendera till en bekant skulle vara helt fel för nästa bekant.

Dina förutsättningar - vad du vill ha (tycker du Ume-släpet är tvärfult så går det kanske bort), hur ekonomin ser ut, sadelkammare? en- eller tvåhästars? dubbelaxlat? åka ofta? åka långt? med vad i släpet? Budget?
Material?

Bilens/körkortets förutsättningar - hur mycket är lagligt att dra med a)bilen b) körkortet. Vad är rimligt att dra med bilen?

Hästens förutsättningar - hög? lång? tung? Svårlastad? Åker bra? Stökig i släpet? Lång hals? Kort hals? Bredåkare? Kräver ljus? Mycket ventilation?

Ja, som sagt - det som är helt fel för en person är helt rätt för nästa.

Vill du ha för transport?

En axel = 2 vinter hjul och 2 sommar hjul.
Två axlar(Boggi) 4 vinter hjul och 4 sommar hjul.

Skall inredningen var lätt att ta ur? Skall du kunna ta ur den själv eller behöver du ha hjälp för att ur inredningen?

Vill du ha lämm/ramp eller dörrar eller en stor comib ramp?

Vill du ha lucka/or upp till eller presenings rullgardin som ger fladder när man ändrar hastiget eller står still när det är lite blåsigt?

Vill du ha hård mellanvägg, mjuk mellanvägg eller i tunn presening?
Mellan vägg som är rak eller som är högre fram och lägre bak till? Hingst vägg?

vill du ha bommar som är fasta eller som löser ut med tryck ovan ifrån eller sådanna du skruvar loss när olyckan redan skett och hästen hänger på bommen?

Vad för vikt kan din bil och ditt körkort dra och vad för lastvikt vill du att skall släpet skall ha?

Vad för pris får släpet ha?

Det är nog bra om du kollar på olika transporter och fråga om du kan prov dra. Fundera på vad du vil vill att släpet skall ha för funktioner.
Jag är väldigt för tjust i min Fautras Provan. Men smaken är som sagkt olika.
Mvh
Pudlan

Vill du ha för transport?

En axel = 2 vinter hjul och 2 sommar hjul.
Två axlar(Boggi) 4 vinter hjul och 4 sommar hjul.

Skall inredningen var lätt att ta ur? Skall du kunna ta ur den själv eller behöver du ha hjälp för att ur inredningen?

Vill du ha lämm/ramp eller dörrar eller en stor comib ramp?

Vill du ha lucka/or upp till eller presenings rullgardin som ger fladder när man ändrar hastiget eller står still när det är lite blåsigt?

Vill du ha hård mellanvägg, mjuk mellanvägg eller i tunn presening?
Mellan vägg som är rak eller som är högre fram och lägre bak till? Hingst vägg?

vill du ha bommar som är fasta eller som löser ut med tryck ovan ifrån eller sådanna du skruvar loss när olyckan redan skett och hästen hänger på bommen?

Vad för vikt kan din bil och ditt körkort dra och vad för lastvikt vill du att skall släpet skall ha?

Vad för pris får släpet ha?

Det är nog bra om du kollar på olika transporter och fråga om du kan prov dra. Fundera på vad du vil vill att släpet skall ha för funktioner.
Jag är väldigt för tjust i min Fautras Provan. Men smaken är som sagkt olika.
Mvh
Pudlan

åh fin transport. love it:)
Min lite svårlastade pärla ( pga. att en människa smällde igen luckan bakom henne när jag skulle flytta henne förut så nu e hon lätt bakskygg!:( ) men Fautras funkar super på henne, nu har jag ingen egen men har lånat en sådan en gång:)<3

Å ett Aidsystem - som gör att du kan stänga "bomen" som är mer som en tjock platta och ingen rund bom
hästen får "lite mer att luta sig på i bak", den stänger av sig själv o du skjuter in ett handtag i fram och bommen stänger sig själv.

Hur fungerar det i sträng kyla? Nu i vinter hade ni väl rätt kallt i Stockholmstrakten.

Rie
norrbottning

Håller med. Här på Bukefalos skrivs mycket negativt om dem, men jag träffar inte människor irl som är negativa. Jag har bara positiva erfarenheter av Värmlandsvagnen, hästen gillar att åka i den (vilket hon inte gör med alla trasporter) och den ligger bra på vägen. Ibland känns det som Buke inte speglar verkligheten.
TS Min mest negativa erfarenhet är av ett Umesläp. Vet inte modellbeteckning, men ett dubbelaxlat släp utan sadelkammare. Min häst fick pressas fast mellan fram och bakbom för att öht få plats. grymt trångt. Då är hon visserligen rätt kraftig, men 162 cm hög och såleder inte extremt lång. Förstår inte hur riktigt stora hästar ska få plats i en sådan.:crazy:

En normalstor ardenner (160cm)går inte in på längden i ett VV heller vet jag av erfarenhet.. Rangliga och inte helt smart inredning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Jobba som veterinär
  • Bästa solcreme

Hund, Katt, Andra Djur