Vad ska vi INTE köpa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 7 718
Sv: Vad ska vi INTE köpa?

Dom släpen som jag valde mellan var Boj, Ume och Ifor. Mina kriterier var tåliga, stabila och lätt att få tag på grejer till dom. Det blev ett Ifor, tyvärr gillar jag definitivt INTE koncernen som säljer dom nya efter en tvist och deras behandling när jag köpte ett sprillans Christ, som höll i 6v.. Men det är väl bar aatt ta grejer direkt från England, blir både billigare och man slipper handla av dom.

Jag hade läst här och även hört av folk irl att en VV ska man inte ha för dom är så skramliga och blablabla.. men så hade en bekant sin VV till salu till ett billigt pris så vi tog och provkörde hästen i det och han sa ja tack och det är det enda släp som han bråkar minst med.. tar inte 45 min att få in honom utan kanske 5 min och även en annan häst i stallet sa ja tack till det släpet och har aldrig varit så lättlastad som när dom lånade det..

Så jag säger att du bör provköra ett gäng släp med hästen i så får den välja :D

hade aldrig velat köpa ett chess släp :(, lånade ett king chess för ett tag sedan och pollan fick knappt plats att gå in i släpet. fick ha mellanväggen öppen och sen stänga när rampen var uppe. hästen var helt fast klämd på alla håll och kanter i det släpet, ush aldrig igen :(
det var skramligt, litet, hemska bom lås och ganska mörk.

min häst är dock ganska stor, 167cm i mkh och lång rygg. letar efter släp själv och har siktat in mig på ifor william:love: dock är de lite för dyra för mig :cry:

Har BOJ 220 SEH -09, supernöjd! Helt kanon är den, och alla som sett den, tittat på den och kört med den säger att den är riktigt riktigt bra.
Kostar en del, men man känner sig alltid trygg när man ska ut & köra:) + att den håller i många år och det är bra andrahandsvärde!
Det finns nog en hel del begagnat om man tittar runt lite =)

Är inne på mitt tredje släp. Samtliga köpta fabriksnya. Första släpet var en VV pga priset. Det sålde vi av ganska omgående, fy så skramligt. Hästen var helt plötsligt svårlastad.... Aldrig någonsin jag nyttjar ett dylikt igen.

Släp 2 ett Fautras Provan (första modellen) - supertrevligt släp. Dock blev det inte ett nytt sådant då det är rejält tungt och inte lämnar mycket utrymme för själva hästen viktmässigt :)

Nu har jag ett Thule Premium. En helt underbar transport. Tyst, ligger superfint på vägen. Ljust, stort säkerhetstänk. 1 sadelkammare och 1 klädkammare, 2 skötardörrar. Inte billigast på marknaden - men superbra!

Har inte hört att det krånglat någon gång med Aid systemet i kyla.- har bara säker urlastning i min transport. Men är nöjd och mina special bommar för shettisran fingar också bra:laugh:

Ja dom väger en del men är stabila. Fast det finns en större än Provanen det är Promax.

*KL*
Alltså jag blir lite fundersam över ingången i den här tråden.
Om jag hade lyssnat på alla negativa olycksorpar som uttalade sig om Värmlandsvagnen här på forumet hade jag ALDRIG köpt en.
Men nu står den ute på gården och ja, jag tycker att den är helt fantastisk.

Jag märker inte av något av det negativa som andra nämnde.

Man har nog olika behov beroende på vad man har för hästar.....

Har också en VV och den är toppen! Det är iofs en Värmlandsvagnen Christ men vi är supernöjda. Innan har vi haft flera vanliga VV och de har alltid funkat bra de också:)

Har du Royal eller GP? Royal är väl - om jag inte minns fel - Brenderups lyxsläp?

Det är inte GP-modellen, den är ny för 2010 och jag köpte mitt släp på Falsterbo 2009 :) Mer än frontfönstret med tonad glasruta vet jag inte riktigt vad som skiljer modellerna åt. Tror att det är så att Premium "hottats upp" lite och numera går under det namnet. Förra året hette den bara Thule Premium och var då deras mest påkostade släp. Royal är en mindre och enklare modell av släp från Thule och den är det inte..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har ett grönt vv släp. Hade inte läst om all negativ kritik om vv här på buke innan jag köpte det. Vi är mycket nöjda med släpet i sin helhet.
Rymligt och ligger bra efter bilen. Hästarna har inte protesterat med att inte gå in hittills.
Åker man flera gånger i veckan hade jag kanske satsat på ett nyare släp, men som det är just nu fyller vårt släp vårt behov.

Vi är sedan ett par veckor tillbaka ägare till ett Thule Royal :love:. Ett helt fantastiskt släp!
Ponnyn springer nu mera på transporten så fort vi ska åka någonstans. Den är ljus och rymlig, med mycket bra ventilation och hög säkerhet. Jag tycker att deras bomlösningar är väldigt bra, lätthanterliga och säkra. Det är ju dessutom ett svenskt släp och det är lätt att få tag på reservdelar. ÅF som vi köpte ifrån var kanon!

Både jag och ponnyn fullkomligt älskar detta släp! :love:

Vadå? Dåligt andrahandsvärde? Jag har en VV-00 och skulle jag sälja den idag efter att ha haft den i 5 år hade jag inte förlorat så mycket pengar på den.

Mina hästar har inte klagat på transporten heller. Kan till och med lasta in dom i mörker utan behöva tända i släpet trots att den har mörka väggar inuti Dock så har jag haft problem att lasta in dom i min kompis släp när jag liftat med henne. Hon har ett nytt släp (09) med dess alla bekvämligheter. Sen är kanske inte mina djur helt normala i alla avseenden.... Men....
Har kört häst på 174 cm i min VV och det var inga problem.

VV ligger bra efter min bil ute på vägarna och den är lätt att backa med. Jag kan köra 800kg i min med vanligt b-körkort.
Varför skall alla idag ha rymdskepp till transporter undrar jag då?
Jag har titta på olika "rymdskepp" med sadelkammare mm och det tragiska är ju att du knappt kan köra ett stort halvblod med vanligt b-körkort i dom när man ser att maxlast är 500kg? Har du då en nyare bil så får du knappt dra en shetlandsponny med full utrustning laglit i en sån där. Ursäkta min ironi :angel:

Senast ändrad:

Jag köpte ett Thule Prestige (som Royal fast utan sadelkammare) för några månader sedan och är nöjd med den kärran. Den kostar 5-6 tusen mer än en ny VV (som verkar ha blivit någon slags standard i denna tråd) men har då hellimmad matta och panikbommar som utlöses genom att dra i en spak på utsidan (inget skruvande alltså). Övre halvan av mellanväggen är fast och nedre är mjuk vilket ger ett bra stöd för kroppen men samtidigt bra möjlighet att ställa ut bakbenen. Väldigt smidiga bakbommar. Den är ljus och går bra efter bilen. Det enda negativa är att jag kan misstänka att den kan bli för kort mellan fram- och bakbom om man har en väldigt lång och stor häst. Men jag har bara kört min kallblodstravare i den och han får rum (han är ganska lång). Den har rel. låg tjänstevikt (770 kg).

har också kört min häst ett thule prestige, pollan fick bra plats i den. hon är ett sv halv blod, 167 i mkh och väldigt lång i ryggen. det var ju så att man fick hålla undan svansen när man satte på bak bommarna men det får man nästan göra på alla släp med henne.

Vadå? Dåligt andrahandsvärde? Jag har en VV-00 och skulle jag sälja den idag efter att ha haft den i 5 år hade jag inte förlorat så mycket pengar på den.

Men det kan ju bero på att du betalade relativt lite för den, dvs att den redan hade sjunkit så mycket i värde. Det är ett faktum att det är lågt andrahandsvärde på VV, det är inget jag hittar på utan det finns siffror på det. Det behöver nödvändighetsvis inte vara till en nackdel, man hittar ju billiga vagnar då! Men man får vara beredd på om man köper nytt att man tappar mycket pengar - snabbt.

Jag har titta på olika "rymdskepp" med sadelkammare mm och det tragiska är ju att du knappt kan köra ett stort halvblod med vanligt b-körkort i dom när man ser att maxlast är 500kg? Har du då en nyare bil så får du knappt dra en shetlandsponny med full utrustning laglit i en sån där. Ursäkta min ironi :angel:

Jag har ett relativt nytt släp (09) och det är inget rymdskepp, jag får lasta nästan lika mycket i det som i min förra (88). Det där beror helt och hållet på vad man tittar på när man ska handla.

Jag köpte januari 2009 ett Thule Horseliner -09, från fabriken. Var väldigt nöjd men då jag trappade upp åkandet så valde jag att januari iår köpa en Thule Excellent -10, med sadelkammare, kamera och alla möjliga bekvämligheter. Anledningen till att jag håller mig kvar vid Thule är följande

-Svensk tillverkad, lätt att få tag på reservdelar
-BRA ventilation
-Hög totalvikt, 2600kg (Minus här är att både BE och stor bil krävs)
-Ligger helt still på vägen vilket genererar i att hästarna står och åker lugnt och fint
-Lätta och smidiga bommar och lösningar till att justera läge på dem
-Panikutlösare som fungerar!!

Jag har hur mycket bra som helst att säga om denna vagnen, finns ju naturligtvis som lägre totalvikter.

Nackdelen är väl priset, kostar ju en del men jag tycker den är värd varenda krona :)

Tycker även att Ifor är trevliga och Westfalia. Däremot GILLAR jag INTE VV-äldre modell och Boj.

VV-äldre modell för att den är som spagetti efter bilen och Boj för att ventilationen inte existerar...

Hoppas att det går bra för dig i allt letande, det är en djungel..

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 017
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka