Sv: Vad skall jag köpa? Nybörjare
När min sambo började rida införskaffade vi:
*Ridhjälm, den ventilerade modellen från ÖB
*Shortchaps ifrån Rusta
*Ridbyxor från Hööks (herrmodell)
*Stallkängor från Rusta
*Kort ridpisk från Rusta
Handskar och säkerhetsväst fick han av mig. Handskarna var nya, de kunde jag inte ha. Och säkerhetsvästen var min gamla som jag bytt ut.
Nu vet jag att Rusta inte har hästgrejer kvar, men vi kom ganska billigt undan.
Pisk är ingenting som man MÅSTE ha själv, oftast finns det ju att låna om man nu rider en häst som tvunget måste ridas med spö.
Många av grejerna har sambon kvar, ridbyxorna, pisken, hjälmen och skorna. Säkerhetsvästen har han nyligen bytt ut (efter mkt tjat från min sida)
Chapsen hängde med ganska länge innan de gav upp, så nu har han fått mitt ena par och dessutom har vi köpt stövlar på REA till honom.
Hjälm tycker jag att du ska köpa ny, gärna säkerhetsväst också. Och var noga med inpassning av västen, be att få sitta i en sadel och känna efter redan i butiken.
I början kan västen kännas lite stel, men man vänjer sig. Det som är viktigt är att den inte hindrar dig från själva ridningen. Den ska INTE ta i bakvalvet eller kana runt på kroppen och störa.
Jag har själv kommit hem med en nyinköpt väst, som jag provsatt i butik, som jag senare fick sälja för att den tog i bakvalvet hela tiden.
Nu när sambon köpte ny väst fick han provsitta i en allroundsadel och personalen frågade då om han brukade sitta i en djupare sadel och visade då att västen kan kortas ned något om den skulle ta i sadeln (dock går det inte på alla modeller)
Övriga saker kan man skaffa begagnat.
Lycka till!