Vad skall jag köpa? Nybörjare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lotti_08
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 516
Sv: Vad skall jag köpa? Nybörjare

Då hade jag satsa på shortchaps. Hade det varit lätt att hitta stövlar tycker jag det är att föredra, men att lägga pengar på måttbeställda när man inte riktigt vet vad man vill ha, nä, det låter inte prisvärt just nu.

Har du kollat begagnatmarknaden? Tycker många smalvadade verkar byta stövlar nu, alla jag vill ha är modell smala stuprör :D

Jasså? Vart skall jag iså fall leta? På blocket har jag bara hittat stora storlekar i skåne. Jag har storlek 34-35 nämligen men med rätt långa och jättesmala ben.

Då är det nog snarare fotstorleken som ställer till det, snarare än längd och bredd. Och då kan jag nog rekommendera shortchaps till att börja med.

Skoningen på ridbyxorna tycker jag är speciellt viktig för nybörjare. Det är halt att rida i byxor i endast tyg. Man sitter stadigast i helskodda, mitt emellan i knäskodda. Eftersom man när man rider ska vara så avslappnad som möjligt så är det inte bra om man hela tiden spänner sig för att man håller på att glida ur sadeln. Givetvis beror det på om du har bra balans och är åt det lite våghalsigare hållet eller inte också.

När min sambo började rida införskaffade vi:

*Ridhjälm, den ventilerade modellen från ÖB
*Shortchaps ifrån Rusta
*Ridbyxor från Hööks (herrmodell)
*Stallkängor från Rusta
*Kort ridpisk från Rusta

Handskar och säkerhetsväst fick han av mig. Handskarna var nya, de kunde jag inte ha. Och säkerhetsvästen var min gamla som jag bytt ut.

Nu vet jag att Rusta inte har hästgrejer kvar, men vi kom ganska billigt undan.
Pisk är ingenting som man MÅSTE ha själv, oftast finns det ju att låna om man nu rider en häst som tvunget måste ridas med spö.
Många av grejerna har sambon kvar, ridbyxorna, pisken, hjälmen och skorna. Säkerhetsvästen har han nyligen bytt ut (efter mkt tjat från min sida)
Chapsen hängde med ganska länge innan de gav upp, så nu har han fått mitt ena par och dessutom har vi köpt stövlar på REA till honom.

Hjälm tycker jag att du ska köpa ny, gärna säkerhetsväst också. Och var noga med inpassning av västen, be att få sitta i en sadel och känna efter redan i butiken.
I början kan västen kännas lite stel, men man vänjer sig. Det som är viktigt är att den inte hindrar dig från själva ridningen. Den ska INTE ta i bakvalvet eller kana runt på kroppen och störa.

Jag har själv kommit hem med en nyinköpt väst, som jag provsatt i butik, som jag senare fick sälja för att den tog i bakvalvet hela tiden.
Nu när sambon köpte ny väst fick han provsitta i en allroundsadel och personalen frågade då om han brukade sitta i en djupare sadel och visade då att västen kan kortas ned något om den skulle ta i sadeln (dock går det inte på alla modeller)

Övriga saker kan man skaffa begagnat.

Lycka till!

Idag red jag för första gången på 5 år. Det var en fröjd även om jag var ordentligt ringrostig. Lyckades ens inte få hästen i galopp.
Nu när jag kom hem märkte jag dock att jag fått ont i vristerna. Kan det beror på att jag red i skor istället för ridstövlar eller beror det på otränade vrister?

Du ska inte ha någon vikt i stigbyglarna. Ett finger mellan fot och stigbygeln ska man kunna ha utan att ska göra ont i fingret. Stigbygeln är en utrustning som användes när man slogs på hästryggen. När du rider lätt använder du inte heller stigbyglarna.

Således drar jag slutsatsen att du rider fel. Såvida du inte fått ont när du klivit upp i sadeln från backen.

Som kille upplever jag det svårt att hitta kläder som passade. Stövlar blir jag nog tvungen att måttbeställa om man Ser till de måttttabeller som många har. Shortchaps svårt också att hitta omän jag funnit ett par. Lättare här än stövlar iaf.

Jag red i jeans ett par gånger och det gick utmärkt utan skav varesig i gren lår eller vader. Däremot i kortbyxor var ridningen ingevidare.

Däremot, vilket min lokala hästsportbutik även bekänt är att lillar har vääldigt svårt att hitta billiga alternativ. Som jag som inte hittade ett enda par ridbyxor under 1500 som passade vettigt. Skor/stövlar är svårt. Billigaste herrstövlarna jag sett i läder går på ca 2700. Jackor västar och annat är också svårt om man vill ha hästspecifika kläder. Det är de dyra. Typ pikeur, eurostar etc som har grejjer.

Kedjornas egna är oftast bara dam och jr storlekar. Därmed handlar jag inte av dessa butiker av princip.

Dessa priser är väl inga

Ett par ridbyxor var den bästa investeringen för komforten. Jag förstår inte problemet med ridbyxor på herrar. Damerna vill ju alltid samtala då :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider nog fel. Vad skall tyngden hamna då när man ex rider lätt trav? Ridläraren sa ingenting. Men sånt kanske inte syns.

Det första som jag och min instruktör har jobbat på är att sitta rätt. Och då ingår det framförallt att sitta i trepunktssits. Alltså på sittbenn och skrevet. Sedan även att ta stöd och finna balans indenna. Och då har vi plockat bort både stigbyglarna och tyglarnför mig som ryttare. Här har vi börjat med min ridning. Sitsen är det viktigaste Då du talar till hästen med sitsen i första hand.

Här är det många som fuskar enligt min instruktör. Ta det med din instruktör att du behöver öva sits och vill göra det. Utan stigbyglarna och tyglarna och låt instruktören longera och du enbart fokuserar på sitsen. Hästen form osv är en bisak i dessa fall

Det kommer, det kommer............ Du behöver inte göra mycket fel för att det ska göra ont första gången på 5 år! Låt det vara "kul". Finliret tar du senare. Faktum är ju att du gör MER fel om du tänker för mycket på att göra rätt. Följ med i hästens rörelser - det är det viktigaste nu.

Om du har möjlighet - gör som tomten säger - bli longerad. Finns inget bättre sätt att "hitta sin plats i sadeln".

Det är finliret som är det roliga, jag har alltid åkt på hästen tidigare. Hästens punkter är ex något som är helt nytt för mig.

Vad är longera?

Över till något annat, har någon koll på vad som är "bäst" av lågpriskedjorna, Ekohallen eller ÖB.

Jodphursridbyxor är byxor som man inte behöver ha stövelskaft till, utan man har dem som vanliga byxor ovanpå skorna (de brukar ha en hälla nertill som man sätter under foten)
De är snygga, och bekväma att ha i stallet, men när jag rider i mina så nyps stiglädrena. ;)

Jag hittade dessa: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=100511&deptid=5&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Men de verkar både vara sadelskurna + att ha en söm i mitten i bak. Förvirrad.

Är Jodhpursridbyxor ett märke eller namn på en modell som är rak?

Sedan fråga 130214 ;) Skall skoningen vara i samma tyg eller något mockaliknande tyg?

De som bara har en söm mitt bak är ofta sämre sydda, hårdare söm alltså än de som är sadelskodda.
De byxorna på bilden är sådana jag använder, jag trivs absolut bäst med dem eftersom de ger skydd för benen utan vare sig shortchaps eller stövlar.

Jodphurs är byxor som är skodda ner till foten som man använder med sko eller känga, dessa skor kallas även jordphurs.

Vilket material skoningen ska vara i är en smaksak, jag har helst i clarino som är skodda från strax ovan knät och ner till foten när jag ska rida långt eftersom jag då får mer stöd, ska jag rida dressyr vill jag ha tygskodda eftersom jag då inte behöver stödet på samma sätt.
När man börjar rida tycker jag att man ska ha tygskodda, risken är annars att man inte lär sig hitta balansen själv utan blir "beroende" av skodda byxor för att sitta bra.

Så ett par sådana jag länkade till från Hööks som jag gissar kallas för helskodda då det går nedför hela benet är inte att rekommendera för en absolut nybörjare? Min kille tyckte nämligen att dessa var rätt så snygga.

Har man mycket sämre fäste i ett par tygskodda jämfört med knäskodda?

Blir lite vimsig av alla olika namn och sorter. Ursäkta!

Så ett par sådana jag länkade till från Hööks som jag gissar kallas för helskodda då det går nedför hela benet är inte att rekommendera för en absolut nybörjare? Min kille tyckte nämligen att dessa var rätt så snygga.

Har man mycket sämre fäste i ett par tygskodda jämfört med knäskodda?

Blir lite vimsig av alla olika namn och sorter. Ursäkta!

De du länkade till är inte helskodda, de kallas ibland för islandsridbyxor (för att krångla till det lite till;)) och är alltså inte skodda i baken utan bara strax ovanför knät och ned till foten.
De är helt klart att föredra framför sådan som är skodda i baken vilka gör att man "fastnar" mer i sadeln.

Din kille kan köpa dem med gott samvete för så stor skillnad är det inte mot de som är skodda bara vid knäna (alltså skodda med clarino).

Jordphurs är alltså byxor som är raka vid foten och har hällor under foten, de kan vara tygskodda eller clarinoskodda men är skodda från strax ovanför knät och ned till foten.
Vanliga ridbyxor finns som tygskodda, alltså dubbelt tyg vid knäna och kardborre vid benslutet och de finns som helskodda med clarino eller anat fejk skinn med kardborre vid benslut.

Hoppas jag kunde reda ut det lite åt dej, det är inte lätt med alla konstiga ord;)

Vad är longera?

att man har hästen i en lång lina, oftast på en volt.. således står du i mitten av volten och har hästen i en lina på åtminstone 5-7meter.

väldigt bra att öva sitsen på detta vis, med tyglarna knutna runt halsen och stigbyglarna vikta över manken på hästen.. det kräver ju att man är två, och att hästen är van att longeras så den lyssnar på denne, så du kan sitta och koncentrera dig på ditt.. för du behöver det.

Jodphurs är byxor som är skodda ner till foten
Och Islandsbyxor är en rak modell av ridbyxor.

Oskodda ridbyxor vad är det och är det bra?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka