Vad skall jag köpa? Nybörjare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lotti_08
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 516
Sv: Vad skall jag köpa? Nybörjare

Jodphursridbyxor och islandsdito är samma sorts ridbyxor. Det finns helskodda (som är med skinn i rumpan och ner) och halvskodda (från knä och ner). Modellen är rak och ligger utanpå ridskon, ofta svagt utsvängda nertill.

"Vanliga" ridbyxor har kardborrknäppning nertill och sitter slickad runt benet för att ligga bekvämt innanför en stövel eller shortchaps.

Om man föredrar oskodda eller skodda ridbyxor är en smaksak. Många tycker det är helvidrigt med skoning, man sitter fast och det passar inte alla. Därför väljer många oskodda ridbyxor.

en oskodd byxa är en ren tygbyxa och är inte sämre att rida med än en skodd byxa. ofta är de oskodda byxorna skodda med tyg på knäna.

en del uppfattar oskodda byxor som lite mer "halkiga" än helskodda byxor, men å andra sidan så kan man även uppleva att man får en bättre kontakt med hästen och ärliga känner av sin balans, när man inte har fuskhjälp av skinn eller mocka som häller dig på plats!

en vanesak tror jag.

Oskodda kan man likna med ett par thigts som har sömmarna på rätta ställena för ridning. Jag tycker det kan vara väldigt halt i dessa och kanske bäst för barn som växer väldigt mkt då de är billigare..

Om någon har lust att länka bilder och en kort förklaring på de olika modellerna vore jag enormt tacksam.
Kollade på ridbyxor idag och det fanns olika skoningar och former och material. Blev otroligt förvirrad.
Men jag antar att om det skall klassas som knä eller helskodda så har det något mockaliknande/ eller skinliknande material i skoningen. Har det ej det utan tyg så är de oskodda. Är jag rätt på det?

kortfattat fins det 4 typer:

*oskodd - utan skinn eller mocka, oftast med ett extra lager tyg på insida knät.
*knäskodd - ser oftast ut som oskodda, men istället för ett extra lager typ vid knät ät det skinn eller mocka, fäst utanpå tyget!
*helskodd - den delen av byxan som är mest i kontakt med sadeln är ersatt med skinn eller mocka.
*halvskodd - från knä och ner.

dessutom finns det en uppsjö olika materiel.
att en byxa är sadelskuren innebär att den är sydd för att minimera skav efter sömmarna!

ska leta upp länkar och visa dig.

Tygskodda räknas bara som tygskodda. När man talar om helskott och halvskott/knäskott så menar man mocka-/skinnliknande material.

Det finns många olika material i ridbyxor, själv föredrar jag mycket bomull eller möjligen manchester (på vintern). Prova dig fram.

Tack snälla rara. Vad gör knäförstärkt för nytta?

Wops, jag antar att du inte fick länka... men jag hann se och förstå.

Någon nämnde att oskodda var bäst för nybörjaren för att hitta sitsen rätt. Men jag tror ändå att jag skall försöka hitta ett par knäskodda. Som jag nu exakt vet hur ser ut.

Senast ändrad av en moderator:

men jag länkade ju bara till bilderna, sen när är inte det tillåtet?
inte heller på nått sätt pratade jag för eller emot de olika företagen eller märkena, så på vilket sätt har jag då brutit mot forumreglerna?

nu tycker jag att du var lite väl hård.....

klippt från forumregler på utrustning:
För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar. Länkar till butik tolkas som reklam, en länk direkt till tillverkaren kan istället vara lösningen för att illustrera vad man menar (länka inte till någon som SÄLJER Stübben, länka direkt till Stübbens hemsida t ex).

jag vet att detta verkligen inte är rätt tråd för detta, men eb förklaring vore väl på sin plats, jag kan inte se att jag brutit mot några forumregler ÖHT.

Senast ändrad:

Tack snälla rara. Vad gör knäförstärkt för nytta?

Wops, jag antar att du inte fick länka... men jag hann se och förstå.

jaa du....
ärligt talat vet jag inte riktigt, men en vild gissning är att man inte ska slita hål på byxan i förtid! eller minska evetuella skav. men låter den diskutionen vara öppen så länge.
själv skulle jag lika gärna kunna rida i långkalsonger, jag märker ingen skillnad. :p

Mycket finns somsagt att köpa begagnat. Hjälm finns att köpa nya relativt billigt och säkerhetsväst finns på granngården för 99 sek :D

Finns halvskodda i ridbyxmodellen eller hittar man bara det på islandsbyxor?

*knapplånar lite*
Jag har egna bilder som jag kan lägga ut.

Jodphursbyxor/islandsbyxor
Som du ser så är det meningen att man ska ha skon under byxorna, som med ett par vanliga jeans tex. Om man tittar noga så ser man att de är skodda från foten upp till knät.

:rofl: Här är iaf ett par vanliga ridbyxor som är oskodda. Det syns inte på bilden men det är en tyglapp på insidan av knäet som förstärker byxorna, annars är de inte specilla på något vis.
Som du ser så kan man ha ridstrumpor/chaps/ridstövlar ovanpå.

Sedan lånar jag en bild från en kompis (det har jag lov till)
Jag sitter på pallen och där ser man skoningen på byxorna. Skoningen går från ovansidan på strumpan och upp i grenen och lite på rumpan också. Det är helskodda ridbyxor.

Om du (TS) vill ha tydligare bilder så kan jag försöka fixa det ;)

Vad man föredrar är en smaksak. Jag gav tex bort mina första par helskodda för jag inte tålde dem. De jag har nu är rätt ok, men mina absoluta favoriter är faktiskt oskodda och på andra plats kommer ett par knäskodda.
Sambon föredrar oskodda, men då har han inte hunnit prova så många andra sorter än.

KL Det går aldeles utmärkt att rida i jeans - bara de är utan dubbel innersöm. Westernryttarna i min bekantskapskrets använder nog mest Wrangler - och några av dem skulle aldrig sätta på sig några fjantiga ridbyxor! ;-) Dessa har 1000-tals timmar i sadeln bakom sig, så jag kan inte säga emot dem.....
Jag kan använda allt som inte skaver / lägger sig i veck.

men du sitter helt annorlunda i en westernsadel, så därför märker kam inte sömmarna lika väl då. i en engelsk sadel sitter du mner upprätt och har låret mer framvinklat - sömmen hamnar mitt i liksom... :D

och ett insidertips till TS:
använd ett par tajta trosor i bomull, INTE pröva att rida i stringtrosor, du kommer inte att kunna varken kissa eller sitta normalt på flera dar! :o:D

Cilla - Det stämmer säkert som du säger ang western - men även jag har ridit med jeans (dock stretch-dito) en hel del - fast min sits är nog mycket åt "western-hållet" när jag tänker efter - efter att ha "periodat" några år här och några år där i olika dicipliner.

Känner ni till Pretty Woman? Lite så kändes det idag efter varit inne på den sista lokala ridbutiken.
Efter att ha avverkat både ÖB, Granngården och Ekohallen begav vi oss till den lokala hästbutiken då vi kände att vi behövde mer hjälp och blev varmt välkomnande av två fantastiska säljare som tog oss i sina armar.
För min del blev det till slut ett par knäskodda Cavallo (blev inte så dyrt då jag kunde ha juniorstorlek) och för killen blev det, som jag märkte när vi kom hem ett par helskodda Jacson Wear. Skall dock ringa till butiken imorgon och höra om dom har Jacson Wear fast knäskodda. Vad tror ni för en nybörjare?
2 ridskor fick också följa med hem.

Säljaren tyckte såklart att jag skulle ha ett par tuffa strumpor men då vi hade bråttom valde jag att avvakta.
Det jag dock är sugen på är shortchaps. Jag vet inte om det är to much för en nybörjare? Vill gärna lära mig rida på riktigt och ha det stödet som krävs utan ridstövlar. Vad tror ni?
Obs är egentligen inte shopoholick men vill som sagt att det skall bli rätt från början på alla plan.

ah, det är så lätt hänt!!!

konstigt nog är det mycket lättare att anta westernsitsen och stanna där än anta engelssitsen och stanna där.... :confused:

jag :love: mina shortchaps!

tycker vristen blir sladdrig och äcklig utan det stödet.
sen är det mycket, mycket snyggare när man har stövlar eller chaps på sig.
jag skulle helt klart rekomendera chaps eller stövel av nått slag, du kommer ha stor glädje av det stödet i framtiden, även om du antagligen rider lika bra utan!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka