Vad skall jag köpa? Nybörjare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lotti_08
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 8 516
Sv: Vad skall jag köpa? Nybörjare

Hur provar man ut shortchaps? Var helt vilsen på Ekohallen där dom hade prisvärda.
Förstod ingenting av storlekar och måtten.
Hur högt skall dom gå exempelvis och hur tight skall dom sitta?

ah, det är så lätt hänt!!!

konstigt nog är det mycket lättare att anta westernsitsen och stanna där än anta engelssitsen och stanna där.... :confused:

Vilket innebär att...................... :)

På senaste clinicen med Bent B (ja - nu är det AR........... men steget mellan western och AR syns mig ganska kort) pratade han faktiskt lite om sitsen (annars är det ju inte "ridning" utan "hästinverkan" som teoripassen handlar om). Det lilla han sa var "Det finns inte ett rätt sätt! Sitt några 1000 timmar i sadeln så får ni en funktionell sits".

Det där var lite trådkapning. Till TS:
Shortchaps ska vara ngt lägre än stövlar och sitta tight! Prova ut i "hästshop" där de kan hjälpa dig. Men de ger mer skydd än stadga (om man jmf med stövlar). Det finns bra "gaiters" som även ger stadga - men de är dyra. Som sagt - prata med dem i hästshopen. Så kanske du kommer med en ny pakethög! :laugh:

Min kille råkade komma hem med ett par helskodda Jacson Wear.
Är det helt fy och skam med helskodda för nybörjare eller kommer han lära sig att rida på riktigt ändå?

Han kan rida i ett par helskodda.
Mn den dag ni skaffar oskodda kommer han kanske att uppleva att det blir halkigt utan skoningen.

shortchaps ska sitta tajt!!! så tajt att du nästan inte får dom på dig i början, de går ut sig och blir nästan för stora till slut. :D

rådgör med butiksbiträdet.. enklast så.

Du ska inte ha någon vikt i stigbyglarna. Ett finger mellan fot och stigbygeln ska man kunna ha utan att ska göra ont i fingret. Stigbygeln är en utrustning som användes när man slogs på hästryggen. När du rider lätt använder du inte heller stigbyglarna.

Således drar jag slutsatsen att du rider fel. Såvida du inte fått ont när du klivit upp i sadeln från backen.

Jag frågade just om detta idag.
Och min ridlärare svarade med att man skall ta hjälp av hälarna när man reser sig i traven. Förvirrad!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka