Vad skulle ni gjort? Medryttarhäst vs medryttarhäst

kaninälskare

Trådstartare
Okej, har två alternativ.
1a alternativet:
Rida kvar på ridskolan jag rider på. 1lektion/v i en vanlig grupp där det är blandat med hopp & dressyr. Och även 1lektion/v som är en hoppspecial. (suuperbra lärare i den gruppen och mycket givande lektioner). Skulle även vara medryttare på en av ridskolans ponnyer, 2 dagar i v. Utöver det ibland ta privatlektioner på ponnyn då jag isåfall skulle vilja komma ut och tävla såväl hoppning som dressyr med denne ponny. Ridhus & ridbana finns, mysigt stall. Lite längre bort ifrån mig än 2a alternativen.

2a alternativet: Det finns en islandshäst i närheten av mig som jag får rida hur ofta jag vill och göra vad jag vill med. Men att komma ut och tävla hoppning/dressyr känns lite längre bort med en islandshäst än med medryttarponnyn. (No hate, älskar islandshästar väldigt mycket). Att få komma och rida islandshästen varje dag skulle dock ge sån mysfaktor, och som att ha egen häst då jag även får bli fodervärd om jag vill. Stallet har dock ej ridhus eller ridbana, båda finns att hyra. Men rider jag där så får mina tävlingsambitioner nog inte komma fram riktigt.

Så vad hade ni gjort?

Kan tillägga att på vinter och sommarlov så är det inte ridning på ridskolan.
Kanske lite oklart skriver, men skriv om ni inte förstår vad jag menar.
 
Ja det är klart att jag skulle kunna vara det, men om jag ska satsa fullhjärtat på något av alternativen liksom.
 
Okej, har två alternativ.
1a alternativet:
Rida kvar på ridskolan jag rider på. 1lektion/v i en vanlig grupp där det är blandat med hopp & dressyr. Och även 1lektion/v som är en hoppspecial. (suuperbra lärare i den gruppen och mycket givande lektioner). Skulle även vara medryttare på en av ridskolans ponnyer, 2 dagar i v. Utöver det ibland ta privatlektioner på ponnyn då jag isåfall skulle vilja komma ut och tävla såväl hoppning som dressyr med denne ponny. Ridhus & ridbana finns, mysigt stall. Lite längre bort ifrån mig än 2a alternativen.

2a alternativet: Det finns en islandshäst i närheten av mig som jag får rida hur ofta jag vill och göra vad jag vill med. Men att komma ut och tävla hoppning/dressyr känns lite längre bort med en islandshäst än med medryttarponnyn. (No hate, älskar islandshästar väldigt mycket). Att få komma och rida islandshästen varje dag skulle dock ge sån mysfaktor, och som att ha egen häst då jag även får bli fodervärd om jag vill. Stallet har dock ej ridhus eller ridbana, båda finns att hyra. Men rider jag där så får mina tävlingsambitioner nog inte komma fram riktigt.

Så vad hade ni gjort?

Kan tillägga att på vinter och sommarlov så är det inte ridning på ridskolan.
Kanske lite oklart skriver, men skriv om ni inte förstår vad jag menar.

Utan tvekan alternativ 1. Vidareutbildning och repetition behöver man som ryttare hela tiden och får du dessutom ha en av ridskolans ponnyer som medryttarhäst, kan du ju ha den med på träningar och instruktören kan hjälpa dig när du är klar för tävlingar.

Och du vet att du och hästen har bra backup på ridskolan, med häskamrater, ryttarkamrater, instruktörer, hovslagare och veterinär som känner hästen - regelbunden koll helt enkelt och tillgång på bra foder, även under hårda tider (förhoppningsvis).
 
Jag tror att svaret på din fråga beror på vad du egentligen tycker är roligast - att tävla eller att rida utan att tävla. Båda delarna kan vara precis lika givande och roligt, beroende på vad man själv är ute efter. Att tävla är ingen naturlag bara för att man gillar att rida.
 
Jag tror att svaret på din fråga beror på vad du egentligen tycker är roligast - att tävla eller att rida utan att tävla. Båda delarna kan vara precis lika givande och roligt, beroende på vad man själv är ute efter. Att tävla är ingen naturlag bara för att man gillar att rida.
Det var inte för tävlandet jag tyckte att alternativ 1 var det bästa - det var för utvecklingen och att LÄRA sig rida.
 
Även jag tänker alternativ ett :) tror det ger mest förutsättningar för lärande även om alla timmar i sadeln är bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 681
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 158
Senast: Cambrie
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp