Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det var då värst vad ni är våldsamma - sparka och slå osv. En framrusande hund som ÄR aggressiv lär väl bara tända mer då - och er hund lär tända på er aggressivitet. Nä fram med paraplyet och fäll upp det mot den springande hunden. Fortsätter den sen mot er trots det så får man väl göra sig stor och ryta till. OM hunden är en fegis så vänder den nu. Om den är aggressiv så hjälper inga slag i världen. Då handlar det ju om att hålla hunden borta med hjälp av paraplyt.

Om en främmande unge rusar mot er med en vass pinne - sparkar ni till den då? Nä tror inte det, och jag har blivit attackerad av ilskna barn, hästar och i ett fall en förvirrad vuxen. Inte i något fall hade jag kunnat sparka mig ur situationen. Avleda, hålla fast eller ryta. Det funkar.

Våld föder våld.


När hunden är så nära att man når den med en paraply är det för sent att skrämma den.

Barn är inte snabba som hundar, barn hinner man stoppa. Hästar går man inte nära om man som jag just nu inte klarar att tampas med dem och den förvirrade vuxne som sparkade sönder mitt knä önskar jag att jag klippt till med en paraply.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det var då värst vad ni är våldsamma - sparka och slå osv. En framrusande hund som ÄR aggressiv lär väl bara tända mer då - och er hund lär tända på er aggressivitet. Nä fram med paraplyet och fäll upp det mot den springande hunden. Fortsätter den sen mot er trots det så får man väl göra sig stor och ryta till. OM hunden är en fegis så vänder den nu. Om den är aggressiv så hjälper inga slag i världen. Då handlar det ju om att hålla hunden borta med hjälp av paraplyt.

Om en främmande unge rusar mot er med en vass pinne - sparkar ni till den då? Nä tror inte det, och jag har blivit attackerad av ilskna barn, hästar och i ett fall en förvirrad vuxen. Inte i något fall hade jag kunnat sparka mig ur situationen. Avleda, hålla fast eller ryta. Det funkar.

Våld föder våld.

Det är inte alltid man är rationell vid plötsliga, skrämmande situationer. Tror du att någon tänker "Jaha, den här hunden verkar mena allvar. Det är inte lönt att kämpa emot så jag tror att jag bara står kvar och väntar tills den bitit klart".

De gånger barn eller vuxna varit aggressiva mot mig har jag helt enkelt tagit tag i handleden och hållit på en armlängds avstånd. Det är bara så svårt att ta tag om tassen på en uppjagad främmande hund (i flock) och försöka resonera med den.

Om jag kännt mig hotad av en häst hade jag definitivt försvarat mig.

När hunden är så nära att man når den med en paraply är det för sent att skrämma den.

Barn är inte snabba som hundar, barn hinner man stoppa. Hästar går man inte nära om man som jag just nu inte klarar att tampas med dem och den förvirrade vuxne som sparkade sönder mitt knä önskar jag att jag klippt till med en paraply.

:bow:
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Svar till många. Har som jag skrev blivit anfallen - men faktiskt aldrig av någon aggressiv stor hund. Dvärgjycken som bet min schäfer höll hon själv fast genom att trycka henne mot marken över skallen tills jag fick tag i nackskinnet på den.

En arg jycke med adrenalinpåslag stoppar knappast för en spark enligt vad jag förstått - men där är jag inte expert så rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Där måste jag hålla med. För 2 år sedan pratade jag med en på gården som hade en då knappt 1 år gammal hysterisk amstaff ( som troligen är hysterisk för att den lärt sig att vara rädd för andra hundar och bita först då hon nämde ngt om att hennes brorsa, 1:a ägaren, hade tränat den till kamp:crazy: ) iallafall hennes hund blir hysterisk som vanligt, skriker, drar, ålar sig på två ben osv. Min hund skvallrar och tittar på mig. Vi står på andra sidan gårdsplan ca 50 m. Plötsligt går halsbandet av. Hunden rusar mot oss helt tyst. Jag tror i min naivitet den inte kommer bita och gör därför inget. Ägaren rusar mot oss och skriker. Jag tror att OM jag hade försökt göra ngt hade utgången blivit betydligt värre! Nu siktade hunden mot nacken och tog ett bett utan att ta om bettet, ruskade knapp. En hörntand gick tyvärr igenom dock. När matten fick loss hunden fick hon ligga raklång på marken med ett kraftigt tag om hundens nacke och bara hennes adrealinkick kan ha gett henne krafterna att hålla kvar hunden. Hon är ändå en stadig bit matten! Den hundens adrealinpåslag var kraftigt!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Men hur vet du hur det ser ut nu? Jag tränar med mina hundar varje dag. Jag är betydligt restrektivare med var och hur jag släpper dem.



Jag umgås inte längre med de andra som är med i just den filmen så jag fokuserar på att få denna väninnan som tråden handlar om att hålla sina kopplade. Tyvärr kommer de andra ( nu fd vännerna ) aldrig sluta ha sina hundar lösa :crazy:

Dessa fd hundvänner är ju även de jag sett upp till och haft som närmaste bekanta med hundar. Inte konstigt jag till en början gjorde som de. Tills saker inträffade som fick mig att skämmas och sedan vi numera har hela 5 rastgårdar i närområdet så behöver jag inte heller ha dåligt samvete.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Men detta var ju inte arga hundar. Det var ouppfostrade hundar som skulle fram och antagligen hoppa för att få uppmärksamhet.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

En arg jycke med adrenalinpåslag stoppar knappast för en spark enligt vad jag förstått - men där är jag inte expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Det beror säkert på. Men vad är alternativet? Jag måste ju skydda min egen/egna.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

KL

Har läst igenom tråden lite hastigt.
Vad jag inte fattar är:
Försökte mannen att slå din vän? Eller slog han henne så att hon började blöda?

Hur som helst tycker jag att det INTE är ok någonstans ifall mannen har slagit din vän!!!
Men att han tjongade till hundarna får vännen nog tåla...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Nja nu såg jag ju knappt ngt av händelsen eftersom jag lockade på min vinthund som blev jätterädd av alla hårda ord, höga, arga röster och flaxande och allt aggressivt kroppspråk osv men av det jag såg och min vän berättat så blev han rejält hotfull mot henne när hon blev arg för att han slog, inte motade bort hennes hundar utan slog på dem med paraplyet. Jag såg inte HUR han slog då jag höll på att koppla upp mina då. Han tog då tag i flexikopplets handtag som hon hade i handen då den hunden som var i flexi var kopplad hela tiden, och såg ut att villa smälla till min väninna med handtaget. Då började min väninna att försöka lugna honom och sade bland annat till honom att lugna sig så hon kan koppla upp. För hon hade ju inte fått chansen at koppla upp dem innan han kom inpå henne och började gapa!

Sedan bröt hon en nagel ner till nagelbädden, hur och när vet jag inte, är ju rätt lätt hänt. Vad jag däremot hörde och såg var att mannen var rejält arg och rejält hotfull och dessutom svor åt henne riktigt illa på Kroatiska eller Bosniska, han visste inte att jag förstår språket. Hundrädsla kan ge sig uttryck på många sätt men jag upplevde mannen som mer arg över faktumet lösa hundar som inte lydde än rädd. Såklart blev han säkert skrämd men vad jag menar är att han i grunden nog inte hade en generell hundrädsla. Då hade han inte vänt om och gått förbi oss sen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Huruvida han är hundrädd eller inte spelar faktiskt ingen roll.

Det är fortfarande ni som gjort fel. Det är ni som ska ha kontroll på era hundar.

Även om jag själv förmodligen inte hade slagit efter hundarna hade jag garanterat varit ruskigt otrevlig verbalt. Dessutom hade jag förmodligen avkrävt din väninna namn o telefonnummer o gjort en polisanmälan.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Huruvida han är hundrädd eller inte spelar faktiskt ingen roll.

Det är fortfarande ni som gjort fel. Det är ni som ska ha kontroll på era hundar.

Även om jag själv förmodligen inte hade slagit efter hundarna hade jag garanterat varit ruskigt otrevlig verbalt. Dessutom hade jag förmodligen avkrävt din väninna namn o telefonnummer o gjort en polisanmälan.

:bow: Håller med helt & hållet. Förstår inte ens hur ni har mage att skylla på honom när det är NI som är ansvariga & skyldiga till det. :mad:
Att han slog era hundar förstår jag fullständigt, kommer det fram ett gäng hundar mot mig skulle jag blivit rasande. Det är inte okej någonstans!
Förstår mig inte på folk som släpper sina hundar lösa när de inte har ordentlig koll på dem...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Svar till många. Har som jag skrev blivit anfallen - men faktiskt aldrig av någon aggressiv stor hund. Dvärgjycken som bet min schäfer höll hon själv fast genom att trycka henne mot marken över skallen tills jag fick tag i nackskinnet på den.

En arg jycke med adrenalinpåslag stoppar knappast för en spark enligt vad jag förstått - men där är jag inte expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, möjligen inte. Men så tänker man nödvändigtvis inte i en sån situation. Speciellt inte om man dessutom är hundrädd. Se bara på alla som ser en geting och börjar vifta i panik, trots att de vet att det antagligen bara gör getingen arg. Det är en reflex.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Men hur vet du hur det ser ut nu? Jag tränar med mina hundar varje dag. Jag är betydligt restrektivare med var och hur jag släpper dem.

Här har du mitt mail från Göteborgspolisen.

Det är vad som gäller under barnkammartiden. Koppel eller nära, som kopplad.

Det hjälper alltså inte med förklaring "att de bryr sig bara om varandra ändå", de får inte springa lösa på så vis i naturen som deras OCH dina gjorde i somras.


Från: "Göran Fredling" <goran.fredling@polisen.se>
Ämne: Lösa hundar.
Datum: Thu, 15 Nov 2012 11:57:29 +0100
Till:

Inkorg
Fullständigt brevhuvud


Hej.
Via vår Polishundtjänst har det gått ut vad vi skall säga för att göra likadant i hela Sverige.
Hunden ska vara under kontroll, vilket i praktiken innebär i förarens absoluta närhet. Några lokala avvikelser från detta medges EJ.
Hälsningar



Göran Fredling
Polismyndigheten i Västra Götaland
Länsordningspolisen
Hundförarpolisen
Box 429
401 26 Göteborg
Tfn: 010-5652925
Mobil: 0702-039061
E-mail: goran.fredling@polisen.se
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Fast nu har ju "Paradiset" skrivit att hen blivit mer ordentlig när dte gäller dennes hundar och att hen själv inte uppmuntrar vännens sätt att ha sina hundar lösa
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

TACK!

Jag börjar bli redigt trött på att bli påhoppad alltså för ngt jag gjorde i somras när tråden handlar om januari månad. När mina hundar uppenbarligen började missköta sig förut började jag träna som en idiot.

NU är det inte barnkammartid och NU kom mina hundar DIREKT när jag kallade, dock sprang vinthunden förbi mig BORT från mannen innan jag lockande fick tag på honom ( han är känslig för bråk ).

Vad är det som säger att jag kommer ha mina hundar lösa under barnkammartiden 2013? För det tycks ju alla här insuera? Jag äger flexikopppel och det är vad jag använder för det mesta på sommaren. Varför jag hade dem lösa då i somras? Tja naivitet? Men oxå den anledningen att jag faktiskt sällan ser kopplade hundar på mina rundor. ALLA har ju dem lösa och NEJ de har verkligen inte bättre pli på sina än jag på mina dvs de går inte i sna ägares hälar hela tiden. Det blir lätt att man gör som alla andra.

Varför jag ville veta bukes åsikt är för att ha kött på benen om MIN EGNA åsikt som är likadan som era! Jag anser INTE min väninna gjorde rätt ngnstans! Jag kunde självklart bett henne koppla sina olydiga men det är hennes hundar och hennes ansvar så länge MINA sköter sig. Nästa gång kommer jag dock inte vara lika mesig. Hon kopplar dem eller så går vi inte ihop helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

:bow: Håller med helt & hållet. Förstår inte ens hur ni har mage att skylla på honom när det är NI som är ansvariga & skyldiga till det. :mad:
Att han slog era hundar förstår jag fullständigt, kommer det fram ett gäng hundar mot mig skulle jag blivit rasande. Det är inte okej någonstans!
Förstår mig inte på folk som släpper sina hundar lösa när de inte har ordentlig koll på dem...

+ 1 på båda inläggen!

kl
Själv skrämmer jag bort/dänger skiten ur framkommande hundar o hoppas att andra gör samma om min hund skulle ofreda andra.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

TACK!

Jag börjar bli redigt trött på att bli påhoppad alltså för ngt jag gjorde i somras när tråden handlar om januari månad. När mina hundar uppenbarligen började missköta sig förut började jag träna som en idiot.

NU är det inte barnkammartid och NU kom mina hundar DIREKT när jag kallade, dock sprang vinthunden förbi mig BORT från mannen innan jag lockande fick tag på honom ( han är känslig för bråk ).

Vad är det som säger att jag kommer ha mina hundar lösa under barnkammartiden 2013?

Jättebra om du kommit till insikt att du inte kan ha dina hundar lösa under den tiden.

Och visst är det inte barnkammartid nu- men det betyder INTE att det är tillåtet för hundarna att dra ut i skogen fritt o spåra eller jaga,förfölja vilt och vara borta från sin förare- vilket dina hundar fatiskt gjort.

Att jag o de andra tycker du och din väninna gjorde fel fast du hela tiden skrivit att du tyckte det var fel kanske kan bero dels att du "skyller" väninnans omdöme på ont o morfin dels att mannen hade mage o gå förbi er igen och då verkade han inte det minsta rädd.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Här har du mitt mail från Göteborgspolisen.

Det är vad som gäller under barnkammartiden. Koppel eller nära, som kopplad.

Det hjälper alltså inte med förklaring "att de bryr sig bara om varandra ändå", de får inte springa lösa på så vis i naturen som deras OCH dina gjorde i somras.

Fast ala dina svar du fått från polisen säger inte så mycket tycker jag. För sen i verkliga livet så händer inte mycket om man anmäler.
Självklart måste de skriva vad lagen säger, men som sagt. När det gäller....
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Svar till många. Har som jag skrev blivit anfallen - men faktiskt aldrig av någon aggressiv stor hund. Dvärgjycken som bet min schäfer höll hon själv fast genom att trycka henne mot marken över skallen tills jag fick tag i nackskinnet på den.

En arg jycke med adrenalinpåslag stoppar knappast för en spark enligt vad jag förstått - men där är jag inte expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Jodå, om man sparkar tillräckligt hårt på rätt ställe. Jag har i a f lyckats sparka undan ett antal arga hundar varav en amstaff som rusade i 100 knyck rakt mot min tik. Den hade under en längre tid gjort kraftiga utfall mot oss och en dag kom den lös. Det var inte någon tvekan om vad den hade gjort om jag inte fått in den där sparken. Har även varit i samma sits som Gabbi, att jag känt att jag kunnat döda en hund som flög på min gamle Loke om inte matte hunnit fram. Jag var helt enkelt så jävla arg att jag lyfte upp nästan 40 kg hund i skinnet, drämde den i backen och satte knät på strupen så den inte skulle kunna komma upp. Man blir stark när man blir rädd...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja jag tyckte beteendet var märkligt från mannen sida men nu har jag förstått att rädsla kan ge sig uttryck i bara agression.

Sist min hund sprang efter vilt var väldigt länge sedan. Minns knappt när, får kolla tillbaka. Ja det var nog i somras sent på sommaren och där och då lärde jag mig flera saker bla att han är opålitlig och min uppmärksamhet sämre ihop med fler ägare och hundar samt att nu jäklar får det vara nog! Den gången blev han även skrämd för något i skogen när han var på väg mot oss. Sedan dess är han en annan hund som håller sig mycket närmare och inte ens tycks vilja sticka. Men jag tar inga risker för det.

Nu släpper jag inte var som helst och hur som helst och allra värst är hösten. T ex var vi 15 m ifrån en älg nyligen i höstas, där lärde vi oss att inte gå i skogen i skymning, men iallafall så fort hunden började vinda i luften med nosen så klickade jag och han kom som ett skott. Därför att jag nu hittat en metod som fungerar.

Jag släpper nu bara på stora öppna områden där jag har koll långt bort som tex ett område med massa fotbollsplaner nu när det inte spelas. Det var därifrån vi var på väg när det hände. Jag behöll mina okopplade en bit till pga isen i backen så jag inte skulle riskera att halka och hade ändå planerat att koppla sedan. Dessutom var det väldigt folktomt, därför kunde vi göra så. Samt rasthagar då. Varför jag släpper på stora ytor ofta är pga vinthunden. Han kräver att få springa fritt och det är inte det lättaste vintertid med isiga hagar och is överhuvudtaget. Jag kan inte träna honom trött det är springa som gäller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp