Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

KL
Jag är inte direkt hundvan, känner några hundar som är mina polare men jag kan inte "hundspråk", vet inte om en hund är glad eller arg.

Jag är inte hundrädd men om det kom en eller flera rusande så hade jag både kunnat sparka och dänga till dem med paraply eller väska inte för att vara dum utan för att jag reagerat av ren reflex.

Jag har 12års hundvana och jag tycker jag läser av hundars beteenden ganska bra och jag hade försvarat min hund också. Det är inte okej att hundar rusar fram mot vare sig människor eller djur. Det är okej att hälsa om samtycke getts från ägaren men det ska inte ske i full fart framåt, det tas ofta som hotfullt. Hade jag varit gubben och vi byter ut paraplyt mot min hund hade antingen dessa senarion hänt 1. Jag ställer mig framför min hund och sagt åt dessa hundar att här går min gräns och korsas den försvarar jag mig.
2. Min hund hade gått till mot attck och försvarat mig (de skulle ske om jag inte hade absolut koll på min hund och att vi får "besök" så att säga).
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ytterst få hundar försvarar sin matte/husse i skarpt läge, kommer dom loss så springer de hem med svansen mellan benen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Polisen är knappast rätt instans att fråga om lagar, deras juridiska utbildning är ganska undermålig, typ obefintlig.


Jag håller med till viss del, mina frågor till polisen var mer en intressant komplettering då mina mail och svarsuppgifter från NVV, rättjurister hos riks inte troddes på av vissa.

Men faktum är att flera av de som svarat är jurister.

Men underlaget är såklart väldigt, väldigt dåligt, jag har skickat 21 mail plus 2 extra utöver, inte fått svar av alla-än, och det finns massor av stationer som svarar på frågor och som du skriver-faktiskt inte kan, det har vi fått ex på i en annan tråd.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Måste få fråga. Har du egna hundar?
Har du sett hundar leka fritt, och njutit av den synen?
Med vilken rätt dömer du folk åt höger och vänster? är inte det rättsväsendets sak?


hund/buke blir till löje när vi sätter oss till doms över andra människor.


Man har ingen rättighet att släppa sina hundar fritt "bara för att njuta av synen" om man inte har koll på dem.

Far de sedan efter vilt,oavsett årstid, som TS hundar faktiskt gjort flera gånger, så kan man absolut inte släppa, eller tycker du det?

Jag tycker det blir löjlig när du menar man inte får andas att det är vidrigt att ha sina hundar lösa om de drar fram till andra människor, eller då som även här, är olydiga och jagar de vilda djuren.

Hade TS och hennes lata väninnor varit på våra marker, ex intill vårt fina o välbesökta vattenfall med omgivande skog o där låtit sina hundar rasa runt och springa lösa och söka efter vilt eller vara utom synhåll från sin förare, långt ut i skogen och på det springa fram till mig när jag kom där med min lillvovve så hade jag blivit VANSINNIG.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Den som sig i leken ger får leken tåla, fö har tråden inte spårat ur, men naturligtvis kan du lämna tråden om du vill. Det säger ganska mycket om dig o din hundhållning.
:grin:

Jag hade också gått från tråden. För spelar ingen roll vad ts skriver, ni vänder det till er fördel ändå.
Ibland är banne mig buke inte klokt hur det ska diskuteras och vändas, bara man får trycka till nån...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

När sakargumenten saknas så skyller man på messer wissnear bakom datorskärmar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag hade också gått från tråden. För spelar ingen roll vad ts skriver, ni vänder det till er fördel ändå.
Ibland är banne mig buke inte klokt hur det ska diskuteras och vändas, bara man får trycka till nån...

Men läser ni verkligen vad TS skriver?

Hon försvarar ju fortfarande att de har hundarna lösa, för hennes hundar har ju minsann aldrig bitit någon :confused:
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Man har ingen rättighet att släppa sina hundar fritt "bara för att njuta av synen" om man inte har koll på dem.

Far de sedan efter vilt,oavsett årstid, som TS hundar faktiskt gjort flera gånger, så kan man absolut inte släppa, eller tycker du det?

Jag tycker det blir löjlig när du menar man inte får andas att det är vidrigt att ha sina hundar lösa om de drar fram till andra människor, eller då som även här, är olydiga och jagar de vilda djuren.

Hade TS och hennes lata väninnor varit på våra marker, ex intill vårt fina o välbesökta vattenfall med omgivande skog o där låtit sina hundar rasa runt och springa lösa och söka efter vilt eller vara utom synhåll från sin förare, långt ut i skogen och på det springa fram till mig när jag kom där med min lillvovve så hade jag blivit VANSINNIG.

Men NÄR man har koll på sina hundar, ;) Drevet här på buke är ju att om hunden är en meter från föraren så ska man anmälas.
Hade ett gäng naturbevakare, en polis, en yrkesjägare och en från länsstyrelsen här på kaffe.
Vi kom att diskutera detta, och deras åsikt var att: NÄR hunden jagar/skadar/dödar ett vilt finns anledning att anmäla.
Mer regel än undantag är att målet läggs ner.....
OM hunden bara springer runt utan att jaga, eller skada vilt kan man ha hunden lös utan att det gör något.
TS har ju sagt att h*n inte ska ha hundarna lösa under förbudstid 2013. Fine! Är det så mycket mer att orda om? De som är gjort är gjort, och går inte ändra. Det är endast framtiden som vi kan påverka.

Hos mej är TS välkommen med lösa hundar, men INTE om dom drar och skadar vilt!
Jag har inte ett vattenfall, men en damm....
Jag står fast vid att alla bör få chans att bättra sig, och då är det löjligt att i inlägg på inlägg tugga om hur vidrigt det är.
Vi får hopas och tro att dessa "lata" människor bättrar sig.
Jag är bara människa och vill inte dömma. De får du göra.

* Jenny *
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

.
Hade ett gäng naturbevakare, en polis, en yrkesjägare och en från länsstyrelsen här på kaffe.
Vi kom att diskutera detta, och deras åsikt var att: NÄR hunden jagar/skadar/dödar ett vilt finns anledning att anmäla.
Mer regel än undantag är att målet läggs ner.....
OM hunden bara springer runt utan att jaga, eller skada vilt kan man ha hunden lös utan att det gör något.


Deras åsikt....men vad sa de om lagen och dess tolkning? eller kunde de inte den utan bara "tyckte"?

Och jodå, det finns ett beslut nu, Förvaltningsätten, om en ryttarinna som INTE får ta med sina hundar lösa under barnkammartiden när hon rider. Fast de inte skadat eller dödat något vilt utan setts springa efter samt setts inte vara nära ryttarinnan.
Jomen, det går åt rätt håll.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Deras åsikt....men vad sa de om lagen och dess tolkning? eller kunde de inte den utan bara "tyckte"

Ärligt talat var det många gapskratt... Hur ska man få varg och räv att sluta ta fågelungar?
Vem ska bevaka våra fjäll? hur många anställda skulle behövas? Slut med arbetslöshet i lappland!
Ska samerna få ha sina hundar lösa i renskogen? eller ska dom driva ren "fot" med motorcyckel och skoter?
Får en hund gå längre från sin förare om denne har stora fötter=fot?
Ska polisens helikopterbevakning utökas för att se till att ingen går med hunden i "långlina" på fjället?

Summa summarum. De blev mest tokprat, eftersom hela frågeställningen är omöjlig. I alla fall här där vi vistas!
Ingen av oss gillar att folk släpper sina hundar vind för våg, att jaga vilt hur som helst. Givetvis ska man hålla koll på sina hundar! Men.... Det får inte bli in absurdum.

På vår gård vistas både räv och hare, Vår hund har hundlucka och är alltid lös, men jag har inte en enda gång sett henne ens ämna till att jaga något djur.
Hararna som varje kväll äter av hästarnas hö springer inte en meter för att Impa kommer ut på gården. Dom är van vid varandra.
En räv vi hade tidigare på gården lekte med vår förra hund.
Det finns hundar som inte är blodtörstiga bestar som bara har i huvudet att jaga och döda. Alltså behöver vi inte ha koppel/fot tvång för alla hundar.

Jag gillar att lagen finns, men att man ska "sätta dit" folk som rider med lös hund som inte jagat eller skadat är löjligt! Frågan är också hur mycket dessa anmälningar kostar samhället?
Har vi råd att använda pengarna till det?
Varför får inte sunt förnuft råda?
var och en håller koll på sin hund. OM en incident händer, ja då får man göra de bästa av det just då, och sedan välja att träna/koppla/skjuta hunden beroende på vad som hände.
Men just de som TS beskriver gick ju bra. Gubben fick göra sin röst hörd, och ingen missade hur upprörd han blev.
TS fick mer argument att få sin "vän" att träna/koppla.
Förmodligen kommer det inte att upprepas. Och TS har lovat att ha sina hundar kopplad under sommaren 2013.
Jag vill inte göra en bagatell av det hela, men ingen dog, ingen blev allvarligt skadad, och ingen fick bestående men. Alltid lärde sig dom inblandade något...
Då måste vi komma förlåta och gå vidare?

* Jenny *
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Anmälningar brukar bara komma när någon faktiskt blir störd av tilltaget.
Och det är många som blivit störda av lösa hundar som folk har med sig när de är ute och rider.
En kompis till mig blev vid cykelfärd jagad och biten av en sådan hund som en av mina grannar var ute och red med.
Ryttaren hade så fullt upp med att hålla reda på hästen att den inte klarade av att samtidigt hålla reda på hunden.

Till sitt försvar sade ryttaren att ingen kunde väl räkna med att möta någon som cyklade på vintern.
Hunden var känd för att jaga cyklister.

Så lagen behövs verkligen.
För så många är det som struntar i att uppföra sig väl mot andra om de inte måste följa en lag.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ärligt talat var det många gapskratt... Hur ska man få varg och räv att sluta ta fågelungar?
Vem ska bevaka våra fjäll? hur många anställda skulle behövas? Slut med arbetslöshet i lappland!
Ska samerna få ha sina hundar lösa i renskogen? eller ska dom driva ren "fot" med motorcyckel och skoter?
Får en hund gå längre från sin förare om denne har stora fötter=fot?
Ska polisens helikopterbevakning utökas för att se till att ingen går med hunden i "långlina" på fjället?

Summa summarum. De blev mest tokprat, eftersom hela frågeställningen är omöjlig. I alla fall här där vi vistas!


Men hallå- hur kan du "blanda ihop" ett tamdjur som får och ska ha mat hemma med en räv o varg, och räven o vargens rätt att röra sig o föda sig på dens rättighet? Alltså många tokiga skriverier har jag hört från de som tycker denna lag är en styggelse men detta?:eek:

Sedan finns det ARBETADE hundar och sedan finns det hundar som vistas i skogen för sitt nöjes skull, och de som är där för sitt nöjes skull ska aldrig jaga vilt, ej heller under barnkammartid störa-man ska minska på störning så mkt som man kan.

Jag har också mkt kontakt med Länsstyrelsen och jag har aldrig hört någon av alla de nojja sig över att lagen är konstig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Förmodligen kommer det inte att upprepas. Och TS har lovat att ha sina hundar kopplad under sommaren 2013.
Jag vill inte göra en bagatell av det hela, men ingen dog, ingen blev allvarligt skadad, och ingen fick bestående men. Alltid lärde sig dom inblandade något...
Då måste vi komma förlåta och gå vidare?

* Jenny *


Var har hon lovat det? Har jag missat?

Det enda jag läst är att hon ska vara mer restriktiv hur mkt och var hon släpper sina hundar, och det är långt ifrån att hålla dem kopplade sommaren 2013.

Och jo, jag tror att det kommer hända igen för jo jag tror hon kommer släppa sina hundar igen och helt enkelt inte ha tillräckligt koll.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det finns hundar som inte är blodtörstiga bestar som bara har i huvudet att jaga och döda. Alltså behöver vi inte ha koppel/fot tvång för alla hundar.

Jag gillar att lagen finns, men att man ska "sätta dit" folk som rider med lös hund som inte jagat eller skadat är löjligt! Frågan är också hur mycket dessa anmälningar kostar samhället?
Har vi råd att använda pengarna till det?
Varför får inte sunt förnuft råda?

Bara för att många hundfolk inte har sunt förnuft.

Och djuren i naturen under barnkammartiden o deras ungar ska inte behöva blir stressade, alltså störda, av hundar som snor runt i skogen- hur ska de veta om rovdjuret som är nära är farlig eller kanske "bara vill leka"?

Och i mitt beskrivna fall så egentligen så "sattes hon inte dit"- hon blev bara påmind om lagen och att den inte tillåter hundar från sin förare under barnkammartid och blev ålagd att under denna tid, varje år, får hundar inte föras med under ridturen, fast det inte var "jakthundar" och fast hon menade de inte dödat något- ja, hundarna ville väl bara leka....

Men så är det med en del, de anser sig ha eget sunt förnuft och kanske blir paffa när lagen inte håller med.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

En fråga bara...varför är det så mycket värre om en hund går förbi och stör än om en människa gör det?
Eller en cross, fyrhjuling, cyklist, pansarvagn?

Jag säger inte att lagen är onödig. Jag hävdar bara att det där om att inte never ever störa den minsta myra är att dra det in absurdum. Ungefär som att det skulle vara en dödssynd att köra 115 km/h på en motorväg en fin sommardag med lite trafik. Lagen säger att det inte är tillåtet, men kom igen...vem har inte haft något tung gasfot ibland?
Och det helt utan att vara hjärndöda vansinnesförare.

Ibland är det faktiskt fullt möjligt att själv göra en bedömning av att ett avsteg från lagen inte kommer att orsaka någon skada och därför kan det göras.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

En fråga bara...varför är det så mycket värre om en hund går förbi och stör än om en människa gör det?
Eller en cross, fyrhjuling, cyklist, pansarvagn?
Men det är det ju egentligen inte.
Men cross, fyrhjuling och pansarvagn får över huvud taget inte vistas i skog och mark för nöjes skull.
Det är också ett olagligt otyg.
Cykel är gränsfall då det är tyst och inte jagar vilt på egen hand.
Människa måste ju få förflytta sig från punkt A till punkt B så de måste få ta sig fram i skog och mark.
Hunden får ju dessutom följa med på färden i alla lägen bara den sitter i ett tillräckligt kort koppel.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Men hallå- hur kan du "blanda ihop" ett tamdjur som får och ska ha mat hemma med en räv o varg, och räven o vargens rätt att röra sig o föda sig på dens rättighet? Alltså många tokiga skriverier har jag hört från de som tycker denna lag är en styggelse men detta?:eek:

Sedan finns det ARBETADE hundar och sedan finns det hundar som vistas i skogen för sitt nöjes skull, och de som är där för sitt nöjes skull ska aldrig jaga vilt, ej heller under barnkammartid störa-man ska minska på störning så mkt som man kan.

Jag har också mkt kontakt med Länsstyrelsen och jag har aldrig hört någon av alla de nojja sig över att lagen är konstig.

Hahhahhahaha! Ja du.... Räven och vargen skiter i lagen....
Men dom stör inte? enligt dej?
Arbetande hundar... Ja.... dom springer också över ett ripbo ibland. Men de stör alltså ripan mindre än min "lekande hund"?
Länsstyrelsen nojjar inte över att lagen är "konstig" Men en del av de anställda inser att lagen är omöjlig att övervaka. Alltså är det vansinne att bli vansinnig över varenda liten hund som går lös....

Varför har detta blivit din livsuppgift? Jag försöker att inte vara oförskämd, utan bara nyfiken.
Något måste ha hänt, eftersom du tar varje hundägare som KAN HA sin hund under uppsikt lös som en personlig förolämpling.... Det är ingen utopi, många har faktiskt den kollen på sina icke jagande hundar.

Jag som lever i fjällen kan ledigt gå en hel dag på fjället utan att ha stört en kotte. Varken djur eller människor.
Min hund har varit i diskution med en lämmel en gång.... Båda såg högst besvärade ut.
Annars har jag koll på var renen befinner sig, och andra djur stör jag och min hund inte.
Min son jobbade med att sätta ut ledmarkeringar en sommar. Hunden och han störde inte något djur. Fjällen är stora!
Men en björn kom dom innom hörhåll. Då va dom inte så tuffa en stund.

Vad jag menar är att även om lagen gäller hela landet, så har vi olika förutsättningar för att vistas i naturen.
Här hos oss kommer vi aldrig att klara störa på samma sätt som där man är mer trångbodda.

Om jag bara kunde ha min hund lös i rasthagar, och annars vara hänvisad till "fot" och koppeltvång skulle jag inte ha hund... Hästar ska kunna röra sig varje dag i alla tre gångarterna, Hundar ska gå "fot i koppel" halvårs vis...:crazy:
De måste bli en ändring på lagen i så fall!
En hund i koppel, som varken tränas eller får chans att röra sig är en plågad hund.
Jag tror att jag ska bli politiker;)

* Jenny *
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Hahhahhahaha! Ja du.... Räven och vargen skiter i lagen....
Räven och vargen är vilda djur.
De hör till det där viltet som hundarna inte får störa.
Du missar skillnaden mellan vilka som är en del av naturen och vilka som är besökare som inte skall störa.

De måste bli en ändring på lagen i så fall!
En hund i koppel, som varken tränas eller får chans att röra sig är en plågad hund.
Jag tror att jag ska bli politiker;)

* Jenny *
Och vad skulle du bestämma då?
För just så har hundar det i städerna.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

En fråga bara...varför är det så mycket värre om en hund går förbi och stör än om en människa gör det?
Eller en cross, fyrhjuling, cyklist, pansarvagn?

Jag säger inte att lagen är onödig. Jag hävdar bara att det där om att inte never ever störa den minsta myra är att dra det in absurdum.


De som har gjort lagen har tillskrivit hund att vara särskilt störande -rovdjur- dessutom snabbt och kan ta sig fram i buskar o snår på ett helt annat sätt än en cykel, MEN, läs allemansrätten-inte störa inte förstöra- det är väl givet att man som människa ska visa hänsyn även utan hund ffa under djurens barnkammartid?

Och det där med att never ever störa myror så har jag aldrig lagt fram det så utan mer som störa så lite som möjligt, hålla hunden nära, inte låta den rusa själv in i skogen och hålla sig på stigar o vägar-man stör mindre helt enkelt.

TS filmade goda "vänninnor" samt henne själv och deras promenader under barnkammartid med stor flock hund (11-12 st) som betar av skogspartier helt fritt och utan någon koll det är verkligen omdömeslöst- finns det ingen som kollar upp vad man har för skyldigheter när man skaffar hund?
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Hahhahhahaha! Ja du.... Räven och vargen skiter i lagen....
Men dom stör inte? enligt dej?
Arbetande hundar... Ja.... dom springer också över ett ripbo ibland. Men de stör alltså ripan mindre än min "lekande hund"?


Igen, räv o varg är vilda djur som ska käka kanske ripa.Eller hare. Eller nåt annat.

Det är deras rätt. Tror du det finns burkmat i skogen?

Tycker du vovvar ska ha den rätten också eller vad är det du inte förstår?

Och sedan finns det andra störningar men hundar ska hållas nära OAVSETT andra störningar. Andra störningar kan vara en arbetande hund, ex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp