Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja det är ju det. För ingen bryr sig! Inte ens de med hundar som rör sig långt bort och ev förföljer vilt en kort bit ( men de fångar ju dem inte !) osv... Folk i allmänhet tycker deras hundar är lydiga nog och nära nog och så det klassiska-de måste ju få vara fria!

På senaste året bara har det dykt upp fler och fler rasthagar. Ansvarsfulla fastighetsägare som gjort om oanvända fotbollsplaner b la. Det är nog det enda man kan göra. Erbjuda alternativ!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Du minns inte? Något som hände i somras?
Fö så tar inte lagen hänsyn till om underlaget är isigt eller inte, din sak att se till att du inte halkar. Finns broddar o i värsta fall halti om du inte kan hålla dina hundar som sig bör.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Fast ala dina svar du fått från polisen säger inte så mycket tycker jag. För sen i verkliga livet så händer inte mycket om man anmäler.
Självklart måste de skriva vad lagen säger, men som sagt. När det gäller....

Det hade varit intressant att få läsa något prejudikat (?) från något mål där hundägare dömts.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Har även varit i samma sits som Gabbi, att jag känt att jag kunnat döda en hund som flög på min gamle Loke om inte matte hunnit fram. Jag var helt enkelt så jävla arg att jag lyfte upp nästan 40 kg hund i skinnet, drämde den i backen och satte knät på strupen så den inte skulle kunna komma upp. Man blir stark när man blir rädd...

Så även jag. Detta var en jack russell där ägaren såg oss men tog inte hunden. Det lilla kräket kom farandes och skulle hoppa på min dåvarande 12 år gamla flh som knappt såg något. Narmo högg hunden när den hade 1 dm kvar till Casper och släpade den i asfalten.

Detta var nog 7 år sen, hade det varit idag så hade jag själv tagit den, hängt den i örat och inte lämnat tillbaka den till matten förens efter att ha gett henne en lektion i vad ett koppel är.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Fast ala dina svar du fått från polisen säger inte så mycket tycker jag. För sen i verkliga livet så händer inte mycket om man anmäler.
Självklart måste de skriva vad lagen säger, men som sagt. När det gäller....


Men diskussionerna som emellanåt varit på buke har ju varit VAD lagen säger,det finns de som menar att lagen tolkas fel om man går efter NVV´riktlinjer eller då rikspolisens tolkning av lagen.

Att det håller dåligt i verkliga livet är tråkigt men bara därför finns ingen anledning att strunta i den.

Och visst, flera polismyndigheter skriver att "de aldrig förut fått en sådan fråga", samt "problemet visar sig först oftast när det ändå är för sent".

Nu finns dock en anmälan om lösspringande hundar som ligger hos förvaltningsrätten, vad jag förstått så har de sprungit efter/jagat vilt och vad jag förstod så fick hon koppeltvång under barnkammartiden men tyvärr inte resten av året, så det säger väl en del om hur dåligt det fungerar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja det är ju det. För ingen bryr sig! Inte ens de med hundar som rör sig långt bort och ev förföljer vilt en kort bit ( men de fångar ju dem inte !) osv... Folk i allmänhet tycker deras hundar är lydiga nog och nära nog och så det klassiska-de måste ju få vara fria!

På senaste året bara har det dykt upp fler och fler rasthagar. Ansvarsfulla fastighetsägare som gjort om oanvända fotbollsplaner b la. Det är nog det enda man kan göra. Erbjuda alternativ!

Ja du tillhör uppenbarligen kategorin som anser sig ha tillräckligt med koll på sin hund trots att du uppenbarligen inte har det.

Varför skall fastighetsägare ta ansvar för folks ouppfostrade hundar?
Dina hundar = ditt ansvar.

Att du valt att skaffa vinthund betyder inte att du har rätt att släppa hunden lös, man får skaffa hund/ras utifrån sina egna förutsättningar.
Hört talas om strikt hundägaransvar?
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det hade varit intressant att få läsa något prejudikat (?) från något mål där hundägare dömts.

Jag gjorde själv en anmälan men den lades såklart ner.

Det räckte inte att ringa att säga/hade vittnen/ att hundarna jagat rådjur (3 stora), det skulle ringas NÄR de jagade.
Nu ringde jag själv till ägaren, ja det var han som sa att vadå "de kom ju hem" :mad: och att han visste att de var ute rätt ofta men vadå "de kunde öppna dörren ut".:eek:

Men ialla fall, sedan dess- instängda i en liten hundgård och inte ute en enda gång.

Men som sagt har beställt dom från f-rätt om ett fall där ägaren tydligen blivit ålagd koppel under barnkammartid. Alltid något.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Nej jag minns faktiskt inte vilken månad det var, har inte skrivit om det i bloggen heller vad jag kan se, mycket möjligt att det är ännu längre bak i tiden faktiskt. Idag ångrar jag så djupt den dagen Melvin lärde sig "jaga" är självbelöningen väl ett faktum så har jag lärt mig nu att det är så gott som kört. Man gör en massa dumma val i livet, man kan dessutom inte allt om lagar ( hur strikt den är ) och hur hundar fungerar eller att min hund med de raserna skulle älska jakt. Däremot tycker jag inte man ska hålla på att om och om igen straffas för gamla synder. Oavsett is och bla bla, fortfarande så kom mina till mig direkt när jag kallade och hann aldrig skrämma ngn. Hundägarna här på buke stämmer inte alls in med de jag har runt omkring mig tyvärr. Det betyder inte att jag behöver bete mig som dem men det är ett konstaterande. Hade jag bara haft förebilder kring mig hade jag förmodigen betett mig annorlunda från början.

En sak jag däremot kollat upp är ordningsstadgan kring lösa hundar ( alltså koppeltvång året runt ) där jag brukar gå. Och det gäller bara på lekplatser och på gångbanan runt skolan mina barn går i. Självklart har de även en förbudsskylt på sin grusplan bakom skolan. Platser jag aldrig haft mina lösa på heller.

När jag skaffade min första hund för 3½ år sedan fanns inga rasthagar åt hundar alls. Den som idag ÄR rasthage fanns där men utan grind för den blev snodd och den var tänkt som får hage först men fåren trivdes inte där så vi hundägare fick lov att ha den som hage sedan istället. Att sedan just den hunden gick bättre lös än kopplad då han drog som en idiot trots massa träning ( han blev sakta bättre hela tiden och drar inte idag) men det bidrog ju oxå till att man gjorde de riskfyllda valen att hunden lös och träna aktivt och han var som en annan hund lös. Och han jagade inte då, förrän han lärde sig av en Podenco Portuges str medio när han var 2½ ?


När de här hundarna en dag går bort kommer jag iallafall inte göra om samma misstag och riskera att den hunden självbelönar sig. Sedan jag skaffade vinthunden, som jag insåg inte skulle vara svårare att äga pga jaktinstinkt än den jag redan har, så har jag kraftig reducerat var och hur jag har dem lösa.

Jaja nu har den här tråden börjat spåra ur från frågeställningen i trådstarten så nu lämnar jag den här tråden.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Hört talas om strikt hundägaransvar?


Ja, det är min största skräck vad gäller min vovve, att möta en så stor grupp med lösa en hel del även stora okontrollerade hundar vars ägare latar sig o sitter på en stubbe o rökar o gör ingenting och min ska bli anfallen.

Min största skräck. En biten liten vovve. Hemskt. Bara för att folk inte bryr sig.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Polisen är knappast rätt instans att fråga om lagar, deras juridiska utbildning är ganska undermålig, typ obefintlig.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ansvar är fel ord. Men fastighetsägarna väljer att erbjuda alternativ som fungerar istället för att t ex avhysa. Bättre att hjälpa än stjälpa kan tyckas. Hundägarna kommer ju alltid att vilja ha möjligheten att släppa sina hundar och hundbajs överallt är ett annat problem. PÅ det här sättet kanske även det minskar lite.

Ja jag vet vad strikt hundägaransvar är och MINA hundar har tex aldrig bitit ngn hund eller människa men däremot blivit bitna och där har man tydligen inga rättigheter heller att få sina pengar igen. Ja jag trodde mig ha koll men är inte längre så naiv. Vad din kommentar om vinthunden syftar på förstår jag inte riktigt då han aldrig ställt till med ngt. Han har aldrig ens jagat dock ryckts med ett par ggr och sprungit efter men kommit strax tillbaka. Också detta på den tiden dvs förra hösten, när jag fortfarande hade övertro på mig och mina hundar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jaja nu har den här tråden börjat spåra ur från frågeställningen i trådstarten så nu lämnar jag den här tråden.

Den som sig i leken ger får leken tåla, fö har tråden inte spårat ur, men naturligtvis kan du lämna tråden om du vill. Det säger ganska mycket om dig o din hundhållning.
:grin:
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag behöll mina okopplade en bit till pga isen i backen så jag inte skulle riskera att halka

Ja då är det ändå mer förståligt varför mannen reagerade som han gjorde. Är det isigt krävs det inte mycket hundhoppande för att man ska halka omkull.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Den som sig i leken ger får leken tåla, fö har tråden inte spårat ur, men naturligtvis kan du lämna tråden om du vill. Det säger ganska mycket om dig o din hundhållning.
:grin:

Fast när TS upprepade ggr försöker tala om att man ändrat sig och sin hundtillsyn men ändå blir påhoppad inlägg efter inlägg?
TS säger ju själv att hen har förstått innebörden av det hela.

Det är inte så lätt för alla att erkänna att man haft fel, men dte uppmuntrar ju inte precis å bli mer ödmjuk när folk fortsätter att påpeka ens fel!!???
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Den som sig i leken ger får leken tåla, fö har tråden inte spårat ur, men naturligtvis kan du lämna tråden om du vill. Det säger ganska mycket om dig o din hundhållning.
:grin:

Måste få fråga. Har du egna hundar?
Har du sett hundar leka fritt, och njutit av den synen?
Med vilken rätt dömer du folk åt höger och vänster? är inte det rättsväsendets sak?
jag tycker att det är fräckt att hoppa på folk som insett sina fel, och försöker bättra sig.
hund/buke blir till löje när vi sätter oss till doms över andra människor.

* Jenny *
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

kl
Fast när TS upprepade ggr försöker tala om att man ändrat sig och sin hundtillsyn men ändå blir påhoppad inlägg efter inlägg?
TS säger ju själv att hen har förstått innebörden av det hela.

Det är inte så lätt för alla att erkänna att man haft fel, men dte uppmuntrar ju inte precis å bli mer ödmjuk när folk fortsätter att påpeka ens fel!!???

TS verkar mest ha försvarat sig på alla 5 sidorna i tråden.

Måste få fråga. Har du egna hundar?
Har du sett hundar leka fritt, och njutit av den synen?
Med vilken rätt dömer du folk åt höger och vänster? är inte det rättsväsendets sak?
jag tycker att det är fräckt att hoppa på folk som insett sina fel, och försöker bättra sig.
hund/buke blir till löje när vi sätter oss till doms över andra människor.

* Jenny *
Naturligtvis har jag bara
732.jpg
:idea: vad trodde du?
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Fast när TS upprepade ggr försöker tala om att man ändrat sig och sin hundtillsyn men ändå blir påhoppad inlägg efter inlägg?
TS säger ju själv att hen har förstått innebörden av det hela.

Det är inte så lätt för alla att erkänna att man haft fel, men dte uppmuntrar ju inte precis å bli mer ödmjuk när folk fortsätter att påpeka ens fel!!???

Precis vad jag tänkte.

TS, du har erkänt att du har gjort fel och vill bättra dig. Alla har vi gjort fel någon gång, själv har jag gjort dem alla *harkel* ;), så iaf jag anser inte att du behöver försvara dig mer.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Håller med Disen och magica.
//Luff som lärt sig mycket under tidens gång. Alla är vi barn i början.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Nu är det så att jag sällan går utan hund men kommer det någon hund fram till min (t.ex lös) så hade jag utan problem kunnat putta bort den och om den inte lyssnat hade jag nog kunnat sparka till den. Inte så den skadades men så den fick lite ont och förstod att den inte är accepterad hos oss.
Min egna hund har aldrig sprungit fram till någon annan när hon är lös, men det finns en väldigt enkel förklaring för det. Fast hon inte är 100% säker på att vara lös så släpper jag henne endast på ställen där jag vet att jag har kontrollen hela tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp