Vad skulle ni göra med två miljoner kronor?

Sv: Vad skulle ni göra med två miljoner kronor?

Mycket enkelt! Jag skulle köpa torpet av mina föräldrar så jag slipper vara hyresgäst, samt renovera det precis som jag vill ha det.
Sen skulle jag köpa en modern bil som är mer miljövänlig och allra helst kombinerar fyrhjulsdrift med låg energiförbrukning.
Pengarna som är kvar skulle jag antingen spara eller betala av (så mycket det räcker till) på studielånet.

Jag hade nog köpt en lägenhet och en bil till en början. Sen hade jag betalat av CSN och levt på resterande pengar genom min utbildning.

Skaffa körkort, köpa bil, ge en del till min mor, uppdatera garderoben ordentligt, lägga in en summa på ett skilt sparkonto och sedan spara resten tills jag flyttar. En Irlandsresa med pojkvännen hade det nog blivit också. :)

*Köpa min drömbil och en "vardagsbil."
*Betala av mitt studielån.
*Resa på lyxsemester till Thailand.
*Resa på en ytterligare en lyxig semester med mina föräldrar, för det är de verkligen värda!

Pengar som blir över går antingen till en lägenhet eller en sommarstuga men kommer med största sannolikhet hamna på sparkontot.

*kl*

Hur kommer det sig att så många hade valt att betala av CSN/slutat ta studiemedel? Räntan på CSN-lånet är ju fånigt låg, bara man sätter in pengarna på ett hyggligt konto så går man ju med vinst jämfört med att betala av CSN-lånet (plus att man då har pengarna kvar).

För att det är pengar som är lånade och som skall betalas tillbaka en vacker dag. Det är för mig skönt att vara utan lån och inte betala till CSN för resten av livet.

Men o andra sidan är det ju sant som du säger, man lär knappast få något annat lån som är så fördelaktigt så det kanske hade varit lika bra att fortsätta.

Köpt hus, eller byggt ett eget, helt klart. Hade ju dock inte räckt med 2 mille, men en god bit iaf. Betala av CSN tror jag mest handlar om känslan att vara skuldfri, inte om det lönar sig eller inte.

KL

Betalt av lånet på huset+annat lån. Sen skulle jag renovera klart huset, lägga undan lite pengar och resa.
2 miljoner kommer man långt på om man vill:D

Enkelt!

1. Betala av mina studieskulder (typ 100 000)
2. Betala av nästan hela huslånet (typ 500 000)
3. Köpa en extra bil (typ 200 000)
4. Spara (typ 700 000)
4. Ha det lite gött. (typ 500 000)

För att man vill vara skuldfri.
Min man har precis löst sitt, haft hög avbetalningstakt på det eftersom vi inte vill ha några lån mer än på hus.

Sedan är det väl inte helt säkert att räntan alltid förblir låg på CSN-lånen? Inte så insatt men personligen känner jag generellt att jag helst vill ha ryggen fri i så stor utsträckning som möjligt, jag vill helst inte låna. Alls.

Men jag är inte heller särskilt intresserad av att "tjäna pengar av pengar", det får räcka att jobba för min del :)

Jag skulle öka takten på renoveringen hemma, fara på våran bröllopsresa vilket vi ännu inte gjort, och sen skulle jag spara till en bra buffert, och jo, köpa en bättre bil också.

Och så skulle jag vilja ge en stor del i respengar till släktingar som hjälpt oss mycket med renoveringen! :)

Det finns en resa som jag tänkt att jag ska åka på om flera år tillsammans med min make. Jag behöver ca 400.000kr till den.
Så den hade blivit av nu istället och då hade även barnen fått följa med.
Isf hade den gått på ca 1.200000kr
Sedan hade jag jag sparat resten tror jag.

Sedan är det väl inte helt säkert att räntan alltid förblir låg på CSN-lånen? Inte så insatt men personligen känner jag generellt att jag helst vill ha ryggen fri i så stor utsträckning som möjligt, jag vill helst inte låna. Alls.

Men jag är inte heller särskilt intresserad av att "tjäna pengar av pengar", det får räcka att jobba för min del :)

Ja, skulle CSN höja räntan så lär jag nog sluta låna och betala av den skuld jag har. Men så länge räntan är på 1,3% så lånar jag glatt. :D

Det finns en resa som jag tänkt att jag ska åka på om flera år tillsammans med min make. Jag behöver ca 400.000kr till den.
Så den hade blivit av nu istället och då hade även barnen fått följa med.
Isf hade den gått på ca 1.200000kr
Sedan hade jag jag sparat resten tror jag.

Den resan måste du berätta mer om! :D

Jag skulle nog betala av CSN +en litet lån jag har på hästsläpet. Byta bil, för att det är dags, men inte till ngt lyxigt. Sen skulle jag nog ta ledigt ett halvår och chilla. Kanske börja plugga något nytt, eller bara för nöjes skull.

Den resan måste du berätta mer om! :D

Ok, vi åker med lyxfartyg ( hytt med balkong på utsidan av fartyget ) från England, till Azorerna, Florida, Barbados, Brasilien, Argentina, rundar Kap Horn, till Påskön, Polynesien, Australien, Nya Zeeland, Hawaii, Kalifornien, Costa Rica, genom Panamakanalen, till Florida igen och sist Madeira innan vi är åter i England. (Har ev glömt något land :D) Är borta i Tre månader och det är helpension. Men man vill nog gärna ha med lite extra pengar ;)
Resan kostar 180.000kr per person och vi är sex personer i familjen. Så 1.100000kr för resan och 100.000kr i fickpengar för oss på tre månader.
Hoppas det räcker! Fast å andra sidan, har jag ju två miljoner i värsta fall :D

Spara en stor del så vi kan köpa en större lägenhet mer centralt. (dvs ha det till insatsen, inte för att betala hela lägenheten).

Resa en lite större resa med sambon (absolut högst 80 000 för oss två)

Ta körkort

Ge 100 000 till syrran så hon kan plocka med sig ungar och man och komma över till Sverige och hälsa på.

kl

Jag skulle lägga en del av pengarna på insats till ett hus åt mig och sambon. Jag skulle köpa en bil. Shoppa lite småsaker som jag vill ha men inte unnar mig. Lägga en hel del på sparkontot. Åka till Kanada med sambon så att vi kan hälsa på hans släktingar men samtidigt ha råd att åka runt och se saker i ett par veckor.

Så, var är mina två miljoner?! :D

Spara runt 1 miljon, resa någonstans, ge lite pengar till min mamma och till välgörenhet. Kanske skaffa en bil.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fem nya forskningsprojekt med fokus på hästvälfärd tilldelas två miljoner kronor från Agria forskningsfond via Stiftelsen Hästforskning...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre ridklubbar får bidrag på totalt flera miljoner kronor från Allmänna arvsfonden. Bidraget skapar stora möjligheter för klubbarna, som...
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges hetaste travtränare heter Daniel Wäjersten. Stjärnan vinner både Svenskt Travkriterium och Svenskt Travoaks. Totala...
Svar
0
· Visningar
79
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka