Vad skulle ni göra med två miljoner kronor?

Sv: Vad skulle ni göra med två miljoner kronor?

Enkelt :)
*Betala av csn lån
*Köpa ett hyggligt hus
(nu "borde" jag ha ca 1 mille kvar)
*Köpa bil
*ta mc kort
*Köpa en "riktig" häst
*köpa en ny sadel som passar mej och häst
*resa
Om jag har nått kvar här, så skulle jag spara, och ev unna mej lite shoppande :)

*halvt kl*

Många av er är så supersäkra på vad ni skulle göra, jag avundas er lite!

Gör det någon skillnad för era planer om pengarna kommer från ett arv, lotterivinst, megadunderstor aktieutdelning..?

För mig skulle det inte spela någon roll faktiskt.
Iofs hade jag ärvt pengarna kanske jag inte skulle ha shoppat oändligt massa onödiga saker till summan är slut men resa och köpa bostad skulle jag göra ändå.

*halvt kl*

Gör det någon skillnad för era planer om pengarna kommer från ett arv, lotterivinst, megadunderstor aktieutdelning..?

Inte så länge som mitt liv ser ut som det gör nu.
Men om inkomster ändras, familjeförhållanden etc, så skulle jag nog investera pengarna istället. Men det spelar ändå ingen roll var de kommer ifrån.

Det beror nog lite på, ja. Lotterivinst, ja då skulle jag inte bry mig om var pengarna gick. Talar vi om arv, då beror det på vem jag ärver. En dunderrik, okänd släkting, då bryr jag mig inte heller :D Men skulle det vara någon som stod mig nära, då skulle jag vara noga med att pengarna gick till något som jag vet att personen ville att jag skulle göra. Som att köpa bostad :)

Jag hade varit så tråkig så jag hade betalat av lån först, sen köpt bil och tagit körkort. Shoppat och lagt resten på del i lägenhet. (önsketänkande hade varit att köpt häst med :p )

Kl*
Jag skulle köpt lägenhet, kanske betalat halva o tagit lån på resten och även köpt en ny bil ( dock ej fabriksny) utan en bra begagnad bil som är bättre än den jag har nu.
Skulle även köpt en ny säng och andra möbler till lägenheten isf.

Jag hade köpt mig en lägenhet i Solna eller Sumpan vilket hade gått på 1,5 mille tror jag iaf, sparat runt 200 tusen. Jag hade gett min ena bror en del pengar, samt bjudit familjemedlemmar på resa. Pengar hade även gått till inredning eller renovering av lägenheten. Samt betala av de småskulder jag har.

Jag skulle skippa studielån och betala tillbaka det jag har.
Sen skulle jag nog köpa den där selen jag har dregglat över så länge :p Lite grejer till hästarna som jag vill ha men inte egentligen behöver (hade visserligen sålt lite gamla saker med, hatar att ha för mycket prylar. Men hade krängt iväg det billigt!).

Sen hade en stoor summa hamnat på sparkonto med bra ränta, inför framtida husköp.
Hmm.. Sen vet jag inte. Kanske muta till sig ett jobb någonstans ;)

Finns i mitt läge bara en vettig sak att göra med den summan! Tveklöst betala billån och bolån och lägga resten på hög för att skrapa ihop en ny kontantinsats till nästa boende. Kanske skulle köpa nya vinterdäck till bilen med.

kl
Köpt en "ny" bil (högst 100000), sedan lagt in pengarna på ett förmånligt sparkonto/investerat dem väl och levt på den räntan som blev.

KL

Jag skulle köpa ett slott och en jättestor ridanläggning där jag kan ha massor av hästar, sedan ska jag leva som ekonomiskt oberoende resten av mitt liv samt skänka en stor summa pengar till välgörenhet!

Mvh LV tre år som tror att två miljoner är i klass med en förmögenhet som Bill Gates.

:D

*halvt kl*

Jag har nyss fått en större summa från ett arv och jag vågar knappt göra något med pengarna för det känns så fel att slösa bara för att jag kan. Vinster och utdelningar hade jag mest troligt kunnat vara lite mer generös med. Så visst gör det skillnad, iaf för mig.

Lotterivinst och aktieutdelning hade jag nog använt frikostigare och inte känt lika mycket inför.

Arv hade förmodligen känts fel att använda och som "mer värda" pengar. Hade nog tagit en stund innan jag kommit på vad de skulle användas till, känns som att det borde vara något viktigt.

Jag skulle stoppa in ca 1,8 miljoner för att köpa min mosters halva av min bostad (mamma äger andra halvan, arv). Alternativt hitta en etta/tvåa för samma summa och låta mamma använda pengarna från gamla lägenheten till att köpa en etta åt min bror. Resterande 200 000 skulle jag använda till att slippa ta studielån och sätta lite guldkant på tillvaron (jag lever billigt, så det skulle nog räcka).

När jag har studerat färdigt kommer jag troligtvis att flytta till en stad med betydligt billigare bostäder + ha hyfsad lön, så då skulle jag ta 300-500 000 av lägenhetspengarna och köpa en riktigt bra dressyrhäst. En summa skulle jag ge till diverse katthem, och resten skulle sparas till nästa bostad eller resas upp.

Det skulle inte göra någon skillnad varifrån pengarna kom - det handlar ändå om saker jag tänker köpa i alla fall, även om jag måste spara till det den hårda vägen och maxtaket på hästen blir ett par hundratusen lägre.

Fixat till mitt liv.
Flyttat till en bostad där jag trivs, inreda precis som jag vill utan att behöva jaga "extrapriser på Ikea", fixa till mina tänder så att de fungerar som de ska, träna ordentligt för en PT och gå på diverse behandlingar som jag MÅR BRA och som hjälper mig både lång-och kortsiktigt.
Kanske någon resa, kanske åka någonstans med mina föräldrar.

Sedan räcker det nog inte till så mycket mer.

*kl*

Hur kommer det sig att så många hade valt att betala av CSN/slutat ta studiemedel? Räntan på CSN-lånet är ju fånigt låg, bara man sätter in pengarna på ett hyggligt konto så går man ju med vinst jämfört med att betala av CSN-lånet (plus att man då har pengarna kvar).

för då skulle jag inte ha några lån och det skulle vara skönt att vara klar med den biten =)
är bara ca 45000 som går åt så det är inte så mycket

Jag har nyss fått en större summa från ett arv och jag vågar knappt göra något med pengarna för det känns så fel att slösa bara för att jag kan. Vinster och utdelningar hade jag mest troligt kunnat vara lite mer generös med. Så visst gör det skillnad, iaf för mig.

Då sitter vi i precis samma båt nu.

Jag vet vad jag ska göra för en del av pengarna, nämligen investera i en bostadsrätt, men det är ändå mer än hälften kvar. Vissa nyttosaker kommer jag lägga pengar på utan dåligt samvete, t.ex. ta körkort, men sen?

Det hade inte spelat någon roll för mig.

Jag tänker väl lite att om det är pengar som den döde själv testamenterat till just mig, och om det varit ombytta roller, så hade jag väl utgått ifrån/hoppats på att de skulle göra något de verkligen, verkligen ville och som på något vis gjorde deras liv bättre för pengarna. Om det sedan skulle innebära att köpa bostad, ge till välgörenhet, plastikoperera sig, betala av lån eller shoppa, det skulle liksom spela mindre roll.

Men med det sagt hade en annan situation inte gjort någon skillnad för mig heller. Jag är nog lite kallt lagd i sådana situationer: Pengar är pengar och de är nu mina, den döde är död, det finns ingen annan än jag som eventuellt mår dåligt över det jag köper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fem nya forskningsprojekt med fokus på hästvälfärd tilldelas två miljoner kronor från Agria forskningsfond via Stiftelsen Hästforskning...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre ridklubbar får bidrag på totalt flera miljoner kronor från Allmänna arvsfonden. Bidraget skapar stora möjligheter för klubbarna, som...
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges hetaste travtränare heter Daniel Wäjersten. Stjärnan vinner både Svenskt Travkriterium och Svenskt Travoaks. Totala...
Svar
0
· Visningar
79
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka