Bukefalos 28 år!

Vad sparar du på?

Alltså jag tycker att det låter jäkligt coolt och laid-back men hur funkar det i praktiken? Äter ni aldrig hemma? Har ni någon annan möbel än säng?

Blev sjukt nyfiken känner jag :D

Haha, nej alltså det ingår i hyran på huset.
Kanske var dumt att skriva att vi är minimalister. Men vi har inte köpt något själva. Typ det ingår 6 tallrikar med bestick i köket. Då köper inte vi egna för att vi vill ha våra egna. Eller egen soffa, tv mm
 
Jag sparar på alldeles för mycket trots att jag blivit bättre på att slänga saker. Jag får någon kartong från mina föräldrar med jämna mellanrum som då legat nedpackad i typ 8 år och ändå kan jag inte hiva allt.. jag har ju uppenbarligen inte saknat grejerna de senaste decenniet...
 
Jag sparar på alldeles för mycket trots att jag blivit bättre på att slänga saker. Jag får någon kartong från mina föräldrar med jämna mellanrum som då legat nedpackad i typ 8 år och ändå kan jag inte hiva allt.. jag har ju uppenbarligen inte saknat grejerna de senaste decenniet...

Jag har försökt motivera mig så också, om jag ändå inte visste att sakerna fanns borde jag ju inte sakna dem? Lik förbannat är det svårt när jag väl har det i handen...
 
@Pancakes: Jag ska inte säga att jag dödstädar men näst intill... jag har varit för bra på att inte slänga saker (dock amatör jämfört med min far, han dog för fem år sedan och jag har inte gått igenom allt...). Vissa saker (både egna och ärvda) har jag fått lov att "sitta" på i flera år innan jag kunnat slänga/sälja men då får det vara så. Jag tänker inte slita ur mitt hjärta för att rensa.

Jag försöker vara stenhård och har sålt några saker som det sved att skicka iväg men jag behövde pengarna och sakerna behövde jag inte alls... det var bara sentimentalitet. Problemet för mig är att ska jag behålla saker av sentimentala skäl kommer jag inte kunna göra mig av med mycket. Tex sålde jag gungstolen nu i somras och det sved fast jag alltid hatat den... det var ett starkt minne från min barndom. Dock fick jag REJÄLT bra betalt (gungstolar är hopplösa att sälja) och de som köpte den var glada för att den kom från min fars hem. Win-win alltså. Gåvor från vänner stannar alltid, jag vill inte leva helt avskalat och naket.

Sedan tycker jag om att omge mig med saker jag tycker är vackra... vilket föranlett några kanske inte helt genomtänkta inköp :p Dock är det kvalité, dvs jag kan sälja utan större förlust om det blir så eller så kommer den stackare som ska ta hand om det hela när jag dött faktiskt att uppskatta grejorna.

Kläder rensar jag hårt men har insett att min vikt varierar för mycket för att göra mig av med det som inte passar... jag behöver ha ett storleksspann :meh:

Edit: Kan tillägga att behålla saker är inget större problem utrymmesmässigt... jag har många stora lador :angel:
 
Jag slänger typ allt. Kan bli nostalgisk ibland men sen ser jag min sambos högar av skit och får panik och slänger. Hellre ha en sak framme så jag minns farfar än 10000grejer i källaren.

Skulle det brinna hos mig skulle min sambo inte kunna nämna ens en tredjedel av allt han sparat. Han vet inte vad som ligger däri.

Det värsta är att hans familj är likadana och ett sätt att hantera det är att de ger bort det i present. Så man kan få så hiskeligt fula gamla grejer av de i present. Det stör mig som tusan.
 
Jag tror jag slängde mina äldsta lönespecar förra året. Har alltså kvar alla jag fått i typ 12-13 år. Kanske inte nödvändigt, men dom är svåra att lasta för mig! :rofl: i övrigt så försöker jag undvika att spara prylar.
 
Det värsta är att hans familj är likadana och ett sätt att hantera det är att de ger bort det i present. Så man kan få så hiskeligt fula gamla grejer av de i present. Det stör mig som tusan.
Gah. Sånt har jag också upplevt från den äldre generationen. Man får saker som de har över och inte vill ha. Och förväntas blir glad......

Min svärmor gav bort tygbitar som hon tyckte att jag skulle sy saker av. Ge bort arbete…Som om jag inte hade nog med jobb, barn och en gård full av fölston och unghästar samt mina egna två som jag red.

Och ja, det var en familj som sparade på ALLT. Gamla bilar skrotades inte. De ställdes "på ladan" utifall man skulle komma på tanken att reparera upp dem nån gång.
Att flytta därifrån kommer att behöva minst ett par veckors auktioner.

Tror att min egen aversion mot öveflödiga grejor till en del kommer från de avskräckande exemplen.
 
Haha, nej alltså det ingår i hyran på huset.
Kanske var dumt att skriva att vi är minimalister. Men vi har inte köpt något själva. Typ det ingår 6 tallrikar med bestick i köket. Då köper inte vi egna för att vi vill ha våra egna. Eller egen soffa, tv mm

Ah såklart, jag fattar! Men ändå, jag gillar tanken på att bara ha sig själv och det absolut nödvändigaste, samtidigt så är det väldigt långt ifrån hur jag själv lever. Saknar du någonsin att ha egna saker?
 
Gah. Sånt har jag också upplevt från den äldre generationen. Man får saker som de har över och inte vill ha. Och förväntas blir glad......

Min svärmor gav bort tygbitar som hon tyckte att jag skulle sy saker av. Ge bort arbete…Som om jag inte hade nog med jobb, barn och en gård full av fölston och unghästar samt mina egna två som jag red.

Och ja, det var en familj som sparade på ALLT. Gamla bilar skrotades inte. De ställdes "på ladan" utifall man skulle komma på tanken att reparera upp dem nån gång.
Att flytta därifrån kommer att behöva minst ett par veckors auktioner.

Tror att min egen aversion mot öveflödiga grejor till en del kommer från de avskräckande exemplen.

jag har ångest för den dagen mina svärföräldrar dör och min sambo ska hantera allt det de lämnar. Jag hoppas, hoppas verkligen de dödsstädar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ursäkt en kanske konstig tråd, men jag antar att jag behöver skriva av mig, älta och få fason på mina tankar. Efter att min älskade...
2
Svar
29
· Visningar
4 022
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp