Vad städar ni med?

MissFideli

Trådstartare
Trillade in på en kanal på Youtube, en finsk tjej som städar gratis åt andra som verkligen behöver det. Det braiga är att hon skriver/berättar vad hon använder.
Bl.a använde hon ugnsrengöring på kalk (lime scale) i badrummet, nått jag aldrig tänkt på. Hon använder också Scrub daddy, scrub mommy och steel daddy mycket.
Jag köpte scrub mommy för att diska med, men den var på tok för stor för att vara smidig.
Men jag undrar nu vad ni använder och rekommenderar? Både till vardags och när det gått för långt för vardagsgrejorna.
Både till hemmet och till disk. Alltså handdisk, inte diskmaskin.
Nån som använder toaborste i silikon istället för de vanliga? Bättre eller sämre?
 
Trillade in på en kanal på Youtube, en finsk tjej som städar gratis åt andra som verkligen behöver det. Det braiga är att hon skriver/berättar vad hon använder.
Bl.a använde hon ugnsrengöring på kalk (lime scale) i badrummet, nått jag aldrig tänkt på. Hon använder också Scrub daddy, scrub mommy och steel daddy mycket.
Jag köpte scrub mommy för att diska med, men den var på tok för stor för att vara smidig.
Men jag undrar nu vad ni använder och rekommenderar? Både till vardags och när det gått för långt för vardagsgrejorna.
Både till hemmet och till disk. Alltså handdisk, inte diskmaskin.
Nån som använder toaborste i silikon istället för de vanliga? Bättre eller sämre?

Jag torkar främst med disktrasa och yes faktiskt. På det mesta.
 
Såpa. Varför komplicera det? Avkalkningsmedel vid behov, tex i toalettstolen. Disktrasa och disksvamp i köket där jag även har diskmedel till disken som inte går i diskmaskinen samt såpavatten i en flaska som jag sprejar på tex kakel och bord och bänkar. Till spis Mr Muscle spisrengöring.

Microfibertrasa i övriga hemmet ihop med såpa.
 
Hon har sån härlig energi 😍! Och jag har efter sett lite av henne, började för två år sedan och tycker det är så roligt när hon lägger ut någon video!
Så har också börjat använda Lady och Gentleman efter det och gillar båda! Eller scrub mommy och scrub daddy som de egentligen heter men när någon råkade säga fel och det lät så gulligt så blev det Lady istället :D

Sen lite allt möjligt. Såpa, ungsrengöring, diskmedel (till mycket även toaletten), ättika, vinäger, bakpulver. Har jag glömt något? Mr muskel ibland också.
 
Diskmedel, i vissa fall såpa.
Alfa-Lavals diskborste, weetex, tygtrasa (bomullstrikå från utslitna kläder).
Mopptrasor från coop till golven.

Enstaka gånger för särskilda ändamål: stålull (i brända kastruller, ej på diskbänk), gulgrön skrubbsvamp (mest gula sidan), en liten plastskrapa från Biltema (som egentligen är en spackel)
Har inte behov av avkalkning.
 
Hon har sån härlig energi 😍! Och jag har efter sett lite av henne, började för två år sedan och tycker det är så roligt när hon lägger ut någon video!
Så har också börjat använda Lady och Gentleman efter det och gillar båda! Eller scrub mommy och scrub daddy som de egentligen heter men när någon råkade säga fel och det lät så gulligt så blev det Lady istället :D

Sen lite allt möjligt. Såpa, ungsrengöring, diskmedel (till mycket även toaletten), ättika, vinäger, bakpulver. Har jag glömt något? Mr muskel ibland också.

Verkligen! Jag blev superpepp på att storstäda, men det ligger så långt efter att mycket inte klarar.
 
Brukar använda bikarbonat och ättika till att rengöra spis och ugn.
Till golvet använder jag vanlig såpa, till disken diskmedel och vanlig diskborste och till resten använder jag ajax allrengöring.

Min granne brukar städa trapphuset med MYCKET klorin när han tycker det är för smutsigt. Tanken uppskattas, men stanken av extremt badhus är hemsk. Dessutom dödar det väl bara bakterier, rengöra inte
 
Såpa innehåller en del fett jättebra på träytor skapar en klibbig hinna som byggs upp över tid på tex linoleum. Diskmedel och vatten fungerar utmärkt på alla ytor och sedan armkraft i skrubbandet. Jag använder mestadels wettex eller liknande trasor och en helt vanlig diskborste till disken.
 
Jag måste börja med bikarbonat när jag vill få rent avloppet. Någon som kan ge en snabb guide till en person som är uppvuxen i lägenhet där värden fixar.
 
Det är ju vanligt i andra länder med klorin. Jag använder aldrig det men om någon av er som läser använder det så är det jätteviktigt att alltid använda kallt vatten till!
 
Några matskedar bikarbonat och en kopp ättika. Häll i avloppet i den ordningen När det slutat bubbla häller du på en liter kokande vatten.
Lite mer exakt vad är funktionen i det?
Lösa fett eller något annat? Mot allmänna avlagringar eller halvstopp? Likt eller olikt funktionen hos kaustiksoda? (klarar inte riktigt att plocka fram kemikunskaper just nu...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp