Vad städar ni med?

Jag använder såpa (Grumme) uppblandat med vatten i sprayflaska till det mesta. Microfiberduk eller Swiffer. Till toaletten köpte jag bara något på Normal som visade sig vara tjock blekgel. Det blir ju rent, men det stinker badhus om det. :eek:
 
Diskmedel, i vissa fall såpa.
Alfa-Lavals diskborste, weetex, tygtrasa (bomullstrikå från utslitna kläder).
Mopptrasor från coop till golven.

Enstaka gånger för särskilda ändamål: stålull (i brända kastruller, ej på diskbänk), gulgrön skrubbsvamp (mest gula sidan), en liten plastskrapa från Biltema (som egentligen är en spackel)
Har inte behov av avkalkning.
Heeeelt OT men det heter Wettex. Alltså våt textil.
Därav att den ska användas fuktig
Sorry
 
Heeeelt OT men det heter Wettex. Alltså våt textil.
Därav att den ska användas fuktig
Sorry
:laugh:
Jag tyckte ju det såg skumt ut och tänkte "Hur sjutton skriver man det?"
Jo, jag vet det (även om det tog många år innan den polletten trillade ner och jag fattade hur smart namnet var)
Det är nog denna som har fördunklat min hjärna.
11267009.jpg
 
Grumme grönsåpa till golv och någon simpel allrengöring till nära nog alla andra ytor som kräver mer än vatten, men nu när jag läste @Monimaker s inlägg så ska jag nog skippa allrengöringen framöver. Undantagen är fönster/speglar (yes diskmedel + ättika), toaletten (wc-rent) och duschkabinen vars kalkavlagringar tyvärr visat sig kräva cilit bang.

Diskborste och toaborste är (fortfarande) förbrukningsvaror, även om diskborsten körs flera vändor i diskmaskinen innan den skrotas. Annars försöker jag göra så mycket som möjligt med långlivade tygtrasor. Wettextrasor och tvättsvampar används vid storstädning.
 
Till toa och badrum använder jag en ett rengöringsmedel för professionelt bruk (sanitetsutrymmen). Blandar till enligt doceringsanvisning i egen sprayflaska. En liter räcker i en evighet. Samma med allrengöringsmedel. Det använder jag till att torka alla övriga ytor med och när jag moppar golvet. I köket använder jag diskmedel, cif och så någon kökspray (där jag mest bara fallit för doften). Använder mest microfiberdukar och moppar. Även i köket, så då kan jag tvätta och återanvända "disktrasan". Någon skursvamp och svampduk brukar användas nu som då i köket.
 
Använder mest såpa (oftast grumme), diskmedel (oftast yes), bikarbonat och ättika.
Även citron, klorin och alkohol används.
 
Jag har aldrig fattat varför man skulle använda dem tilsammans, de neutraliserar ju varandra och bildar vatten? Var för sig går de ju bra att städa med.

Kanske därför det aldrig funkat jättebra hos mig 😅 Men det fräser på rätt bra när man har på kokande vatten i alla fall, så nån reaktion blir det.
 
Kanske därför det aldrig funkat jättebra hos mig 😅 Men det fräser på rätt bra när man har på kokande vatten i alla fall, så nån reaktion blir det.
Ja reaktion blir det ju, då de neutraliserar varandra, och det ser ju lite häftigt ut, så man kanske tänker att det händer det en massa som har effekt på smuts. Nu var jag alltid urdålig på kemi, så jag är inte helt säker på ifall det kannske blir någon upplösande effekt precis då det bubblar, men efteråt har man i varje fall vatten.
 
Ja reaktion blir det ju, då de neutraliserar varandra, och det ser ju lite häftigt ut, så man kanske tänker att det händer det en massa som har effekt på smuts. Nu var jag alltid urdålig på kemi, så jag är inte helt säker på ifall det kannske blir någon upplösande effekt precis då det bubblar, men efteråt har man i varje fall vatten.

Jag tror det är fräset man är ute efter. Men jag vet inte.
 
Ja reaktion blir det ju, då de neutraliserar varandra, och det ser ju lite häftigt ut, så man kanske tänker att det händer det en massa som har effekt på smuts. Nu var jag alltid urdålig på kemi, så jag är inte helt säker på ifall det kannske blir någon upplösande effekt precis då det bubblar, men efteråt har man i varje fall vatten.
De recept jag har läst så är det salt, bikarbonat och kokande vatten, aldrig ättika. Jag häller helt enkelt ner salt och bikarbonat och sedan kokande vatten, bubblar upp fint och river loss tvålrester i handfatet och duschen.
 
The Pink Stuff på burk. Superbra! Slipmedel i så man får inte ha det på känsliga ytor bara. Älskar Cillit Bang foam i duschen eftersom den tar bort kalk så bra. Swiffer dammvippa för att dammtorka och sedan Roborock robotdammsugare. 😎👍
 
Bikarbonat+ ättika fungerar utmärkt i mina avlopp och låta det reagera. Efter ett tag kokande vatten. Har fungerat utmärkt i alla år 😅
 
Såpa används flitigt, gillar doften. dock måste jag hitta nått annat till golven. Har lagt in laminat så då blir de inge bra alls.

Använder "proffsgrejor" annars som är kvar sen jag arbetade med sanering/städ.
 
Använder såpa, oftast citron såpa numera som luktar fräscht enligt mig, även diskmedel används till det mesta. Ättika för att göra rent i badrummet. Microfiberdukar överallt.
Har även desinfektionsmedel jag kör av med vid behov, tex om nån hund är magsjuk.
Kör diskmaskin så handdiskar sällan men kör vanlig disksvamp då.
 
Några matskedar bikarbonat och en kopp ättika. Häll i avloppet i den ordningen När det slutat bubbla häller du på en liter kokande vatten.
Som kemist ställer jag mig frågande till detta. Ättika och bikarbonat blandat reagerarr och bildar vatten och salter, neutrala sådana.

Vill en ha något starkare bör en använda endera bikarbonat ELLER ättika, De två ingredienserna neutraliserar varandra. Visst spottar och fräser blandningen, men krutet förvinner i reaktionen mellan varandra och inte på smutsen.

Sen om en inte har exakt lika mycket av båda molekylerna kan ju den ena finnas kvar efter de reagerat klart, men mycket svagare.

Jag kör alltid endera det ena sen det andra.
 
Ja reaktion blir det ju, då de neutraliserar varandra, och det ser ju lite häftigt ut, så man kanske tänker att det händer det en massa som har effekt på smuts. Nu var jag alltid urdålig på kemi, så jag är inte helt säker på ifall det kannske blir någon upplösande effekt precis då det bubblar, men efteråt har man i varje fall vatten.
Kanske att när reaktionen sker så ökar volymen och bubblandet i sig kanske löser proppar, rent fysiskt? För den sura eller basiska effekten tar en bort när en blandar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp