Vad städar ni med?

Jag använder Grumme tvättsåpa, nån kalkrengöring på badet, Änglamark köksspray, Ajax lr liknande fönstertvätt, fiberdukar och wc anka.

Ugnen har vi nån ungstvätt till, men den blir aldrig helt ren, såg något intressant med citron på instagram så funderar på att testa det nån gång.

Har även funderat på att göra nått eget rengöringsmedel till köket när den flaskan jag har är slut.

Till rören, häller jag ner massa kokande vatten ganska ofta och har propplösare nån gång om det behövs men det är väldigt sällan det gör det.
 
Detta med diskmedel...
Vi hade en uthyrning via bulvan. Visade sig vara en tonårsfest.
De moppade golven med diskmedel och förstörde dem totalt. Ytan på plastgolven försvann så nu tål golven bara vatten. Minsta lilla såpa eller annat gör golven klistriga.
 
Senast ändrad:
Detta med diskmedel...
Vi hade en uthyrning via bulvan. Visade sig vara en tonårsfest.
De moppade golven med diskmedel och förstörde dem totalt. Ytan på plastgolven försvann så nu tål golven bara vatten. Minsta lilla såpa eller annat gör golven klistriga.
Oj!
Jag har bara trägolv och sen klinker/kakel i huset så ingen större koll på plastgolv men trodde att det var ett lättskött golv!
Och diskmedel är ju typ bland det mildaste man kan använda så att inte ett golv fixar det :crazy:
Hon på youtube använder diskmedel till plastgolv och sen en sån där skrapa som de flesta har i badrummen.
 
Jag måste börja med bikarbonat när jag vill få rent avloppet. Någon som kan ge en snabb guide till en person som är uppvuxen i lägenhet där värden fixar.
Bikarbonat? Det går inte att bara hälla i någonting utan man måste montera isär hela skiten och rensa vattenlås osv. En gaffel för att få bort hår och en flaskborste i lämplig storlek brukar vara bra hjälp för att få rent ordentligt.
 
Oj!
Jag har bara trägolv och sen klinker/kakel i huset så ingen större koll på plastgolv men trodde att det var ett lättskött golv!
Och diskmedel är ju typ bland det mildaste man kan använda så att inte ett golv fixar det :crazy:
Hon på youtube använder diskmedel till plastgolv och sen en sån där skrapa som de flesta har i badrummen.
Ingen aning. Men diskmedlet (plus tvålen de också tog till....) tog bort översta hinnan på golvet så det är "oskyddat". Anar att de fettlösande egenskaperna gjorde det.

När föreningen får råd ska vi hyra skurmaskin och sedan behandla det med vad som proffsen nu må rekommendera.
 
Jag tycker inte alls om såpa på golv, blir en konstigt, flottig hinna där man ser varje fotspår. Vi har parkett (ek) samt klinker i badrummet och kalksten i hallen. Använder Ajax golvrengöring för det gör det i alla fall rent och lämnar ingen hinna, samt luktar gott. Hade gärna bytt ut mot något som är bättre för miljö men vet inte vad. Diskmedel lämnar också en hinna.
 
Bikarbonat? Det går inte att bara hälla i någonting utan man måste montera isär hela skiten och rensa vattenlås osv. En gaffel för att få bort hår och en flaskborste i lämplig storlek brukar vara bra hjälp för att få rent ordentligt.
Aldrig haft problem med hår i köksavloppet och det är där jag brukar få problem. Badrummet har jag en kökssill i badkaret för håruppsamling. Fungerar ganska bra.
 
Aldrig haft problem med hår i köksavloppet och det är där jag brukar få problem. Badrummet har jag en kökssill i badkaret för håruppsamling. Fungerar ganska bra.
Kan vara rester från sådant man diskar också. Deg, kaffesump osv. Kan garantera att du har en mysig gråsvart beläggning som luktar päckel om du aldrig tagit i sär vattenlåset i köket.

Utöver det så är det rätt viktigt att veta hur man tar i sär och sätter ihop rätt. När vi flyttade in i nuvarande bostaden började vi nästan på en gång få reda i om det fanns en nyuppkommen fuktskada i badrummet för det luktade avlopp ibland. Visade sig att tidigare ägare eller möjligtvis städfirman misslyckats med att montera en packning rätt när de gjort rent avloppet.
 
Jag tycker inte alls om såpa på golv, blir en konstigt, flottig hinna där man ser varje fotspår. Vi har parkett (ek) samt klinker i badrummet och kalksten i hallen. Använder Ajax golvrengöring för det gör det i alla fall rent och lämnar ingen hinna, samt luktar gott. Hade gärna bytt ut mot något som är bättre för miljö men vet inte vad. Diskmedel lämnar också en hinna.
Skulle säga att du använder för mycket såpa i vattnet om det blir en hinna. Såpar man golv som inte är tänkta att suga upp såpvattnet så ska man inte använda speciellt mycket. Jag brukar ha i såpa föst och sen ha i varmvatten tills den ”såpiga” känslan försvinner när man känner på vattnet.
 
Skulle säga att du använder för mycket såpa i vattnet om det blir en hinna. Såpar man golv som inte är tänkta att suga upp såpvattnet så ska man inte använda speciellt mycket. Jag brukar ha i såpa föst och sen ha i varmvatten tills den ”såpiga” känslan försvinner när man känner på vattnet.
Så kan det vara, finns det någon rekommendation hur mycket såpa till vatten? Jag brukar typ göra ett ordentligt tryck på flaskan så det sprutar ner i hinken sen fylla på med 10 liter vatten.
 
I städskåpet har jag såpa (Grumme), någon flaska allrengöring (som inte används jätteofta), bikarbonat och sk. Mirakelspray ( ättika, vatten och några droppar diskmedel).
Och Wettex +mirakeltrasor.

Mirakelsprayen använder jag nog till allt från spis, badrum till fönsterputs. Allt förutom golv. Men är nog mer för att det hade varit besvärligt och gå runt och spraya före. :rofl:
Så där får det bli lite såpa istället.

Till disken har jag diskmedel, diskborste, flaskborste och disksvamp hemma.
Favoriten är dock kokos"tussen". Perfekt att använda. Hade den även fått plats i smalare saker som dricksglas hade jag inte behövt något annat. 😍 Fördelen att jag inte får lika ont i händer som jag kan få av tex diskborsten. Har även en som jag brukar gnugga tex färskpotatis med.

Om det har bränt fast på spisen kan jag även använda lite bitsocker att skrubba med. Brukar få bort det värsta iallfall.
 
I städskåpet har jag såpa (Grumme), någon flaska allrengöring (som inte används jätteofta), bikarbonat och sk. Mirakelspray ( ättika, vatten och några droppar diskmedel).
Och Wettex +mirakeltrasor.

Mirakelsprayen använder jag nog till allt från spis, badrum till fönsterputs. Allt förutom golv. Men är nog mer för att det hade varit besvärligt och gå runt och spraya före. :rofl:
Så där får det bli lite såpa istället.

Till disken har jag diskmedel, diskborste, flaskborste och disksvamp hemma.
Favoriten är dock kokos"tussen". Perfekt att använda. Hade den även fått plats i smalare saker som dricksglas hade jag inte behövt något annat. 😍 Fördelen att jag inte får lika ont i händer som jag kan få av tex diskborsten. Har även en som jag brukar gnugga tex färskpotatis med.

Om det har bränt fast på spisen kan jag även använda lite bitsocker att skrubba med. Brukar få bort det värsta iallfall.
Kokos "tussen" ger ingra bra googlings förslag. Har du bild på vad det är för något?
 
Vi hade problem med hinna på parkettgolv i flera år. Vet inte vad tidigare ägare hade gjort, men… Jag skurade och skurade i flera år med allt möjligt. Inget funkade förrän jag fick hjälp på golvaffären och köpte de här två. En del jobb med att använda den till vänster, men den funkade och golvet blev rent. Den till höger är för vanlig golvtork. Superdryg! Använder typ 1 tsk till 10 liter vatten och den funkar på alla golv. Kommer aldrig att använda såpa eller ajax igen.
IMG_1038.jpeg
 
Jag blir triggad av lukten av de flesta 'starka' rengöringsmedel och får svårt att andas.

Använder såpa (grummes, var noga med att kolla att det verkligen är såpa, tex ica har en fejkvariant som inte innehålller såpa alls) och diskmedel till det som går. Även golven (har aldrig varit med om att det blivit hinna, men använder å andra sidan inte så mycket).

Änglamarks wc-rent då det fick bäst i test (och inte luktar så mycket). Någon form av köksrent till spisen (det som luktar minst) och en kalkborttagare till badrummet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp