Det låter som glädjesiffror.Det är ingångslönen i snitt för de som tagit examen från min skola, från min utbildning, de senaste 5 åren (dvs så länge utbildningen funnits)![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter som glädjesiffror.Det är ingångslönen i snitt för de som tagit examen från min skola, från min utbildning, de senaste 5 åren (dvs så länge utbildningen funnits)![]()
Det låter som glädjesiffror.
Här kan man kolla hur många procent som tjänar mindre än en själv. Det är för år 2012. http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Skrämmande hur tydligt skillnaden mellan kvinnor och män visualiseras. 97% av kvinnor i alla åldrar tjänar mindre men "bara" 94 % av männen.Här kan man kolla hur många procent som tjänar mindre än en själv. Det är för år 2012. http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Skrämmande hur tydligt skillnaden mellan kvinnor och män visualiseras. 97% av kvinnor i alla åldrar tjänar mindre men "bara" 94 % av männen.
Tänk att det är tre procents skillnad, det är en jävla massa.![]()
Med min lön tjänar 82 % av kvinnorna mindre, men bara 64 % av männen (i alla åldrar). Jösses. Känns ju nästan som om det måste vara något fel på verktyget...
Verktyget har varit uppe i tråden tidigare. Att uttrycka det som "tjänar" är lätt att misstolka, framför allt när vi i denna diskussion diskuterar vad man har för lön. Verktyget visar vilken deklarerad inkomst folk har, dvs det är efter skatteavdrag, inklusive andra inkomster än lön och framför allt ingår alla som inte har lönearbete, t ex studenter, pensionärer, nolltaxerare m.fl. Så man får se verktyget som ett sätt att jämföra vad man har att leva på varje månad, snarare än att jämföra vad man har för lön.
Fast oavsett om man jämför lön eller vad man har att leva på en månad så är det ju fortfarande en enorm klyfta mellan män och kvinnor.
I denna jämförelsen tror jag studenter spelar in till stor del. Har inga siffror för i år (iofs är väl jämförelsen för inkomstår 2012 så det stämmer ändå med siffrorna) men studerande för ett par år sen var 60% kvinnor och 40% män.
Eftersom de flesta studerande hamnar lågt ner i listan påverkar det ju en hel del utöver den bittra sanningen att kvinnor generellt sett har sämre lön vid förvärvsarbete.
Ja det kan ju helt klart vara en orsak, visste inte att det var så stor skillnad i hur många som studerar (och med det menar man även gymnasie, eller bara eftergymnasiala studier?).
Fast oavsett om man jämför lön eller vad man har att leva på en månad så är det ju fortfarande en enorm klyfta mellan män och kvinnor.