Bukefalos 28 år!

Vad tror ni? (öroninflammation)

Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

Mycket möjligt att det är så, så kunnig är jag inte. Jag har bara noterat att det fungerar på våra hundar samt att det var ok att använda det - dvs. det skadar inte hunden.

Så kan man inte heller säga. Om hunden har en kronisk extern otit med irreversibla förändringar och ingen förekomst av bakterier - ja, då är det ett bra alternativ i de fall där man inte kan fastställa grundorsaken och behandla den (t ex allergier).

MEN om hunden har en bakteriell infektion i sitt öra och du häller i kortison kan det få katastrofala följder. Kortisonet dämpar inflammationen, alltså hunden kroppsegna försvar mot infektion. Bakterierna bugar och bockar och förökar sig livligt nu när ingen längre försöker ta kål på dom. Risken för kroniska, irreversibla skador ökar, risken för att riktigt farliga patogener som t ex Pseudomonas växer till ökar och risken för att infektionen passerar trumhinnan och orsakar en mediaotit eller otitis interna ökar.

Så nej, man häller inte kortison i öronen utan att veta vad man gör! I ditt fall rör det sig säkert om en bakomliggande obehandlad orsak som kompliceras av jästsvamp då och då. Då funkar Betnovat. Svarar inte hunden på detta inom några dagar eller om symptomen förvärras måste det kollas upp. Men det vet du säkert redan.
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

jag har tagit bilder på tores öron (båda ser väl lika ut i skicket och jag har blandat ihop bilderna haha).

den här bilden är från lunchtid dagen efter sista behandlingen med canaural. dagen innan gjorde jag ren öronen med epiotic vid 15 tiden och canauralen fick han vid 19-20 tiden.




Den här bilden är tagen på tredje dygnet utan canaural + epiotic. igår vid lunch (ca 1½ dygn sedan) gjorde jag ren öronen med vetriderm öronrens.



han har mer eller mindre slutat klia och han kan vara utan tratten dygnet runt :) och han kliade inte ens efter att jag hade gjort ren öronen med vetriderm!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

oj, såg att jag hade blandat ihop namnen på rengöringsmedlena :p
han blev ju ordinerad Malasetic otic av veterinären, och jag sa epiotic i sista inlägget, såklart menade jag Malasetic otic :)
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

Min hund började som din, vi åkte in och ut med öroninflammationer och/eller jästsvamp.
Till slut har vi nu hittat en vettig veterinär som tyckte vi skulle slippa allt åkande in och ut, så en utredning gjordes, det visade sig vara förrådskvalster, mögel och foderallergi :crazy:

Använde också malaestic, utan resultat, det var när vi behnadlade med Betnovat det gick ner.
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

Min hund började som din, vi åkte in och ut med öroninflammationer och/eller jästsvamp.
Till slut har vi nu hittat en vettig veterinär som tyckte vi skulle slippa allt åkande in och ut, så en utredning gjordes, det visade sig vara förrådskvalster, mögel och foderallergi :crazy:

Använde också malaestic, utan resultat, det var när vi behnadlade med Betnovat det gick ner.

Malacetic är ett öronrens och inte ett läkemedel, som t ex Betnovat eller Canaural. Vid en manifest jästsvampinfektion har Malacetic ensamt sällan tillräcklig effekt, men i ett öra som drabbas av återkommande otiter kan det mycket väl hjälpa till att motverka uppkomsten av nya infektioner. Malacetic finns även med en hydrokortisonkomponent och är då ytterligare lite effektivare. Det är viktigt med öronrens också - många läkemedlel inaktiveras t ex vid förekomsten av var i hörselgången - en rengöring är a och o. Andra preparat som t ex trizEDTA potentierar effekten hos antibiotikat.

Visst är det bättre att göra en utredning och sätta in en behandling mot grundorsaken istället för att gång på gång behandla de sekundära problemen!
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

nu är han ännu finare i öronen och det syns inte ens vax i örongången, gjorde rent sist i förrgår kväll! rodnaden är borta också :)
jag ska ringa veterinären som avtalat på torsdag, men tror du verkligen att man behöver göra baktprov nu?
om han får öroninflammation igen borde man ju kanske kunna kräva baktprov från början istället?

och får han inflammation igen så kan det väl vara på sin plats att göra en allergiutredning, men då tänker jag som sagt göra den hos en dermatolog istället :)
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

Nej, om det inte finns några bakterier i öronen nu går det ju inte heller att göra en odling! Låt vetten kolla hur det ser ut nere i horisontella hörselgången och vid trumhinnan, det kan finnas ett kvarstående problem här.

Att kräva bakt prov direkt vid en eventuell recidiv förstår jag inte poängen med. Hunden har sannolikt reagerat på antingen läkemedlet eller öronrenset och det har inte med vilken typ av bakterier som orsakar infektionen att göra öht. Däremot ska ni, vid ett ev återfall, inleda en utredning om det bakomliggande orsaken och undvika både Canaural och Malacetic!
 
Sv: Vad tror ni? (öroninflammation)

Ja det är väl lika bra att kika ner i avgrunden så att säga, hehe.
Angående baktprov direkt om det blir fler vändor tänkte jag var bra ifall det rörde sig om recistenta bakterier vid det här tillfället, fast det borde det kanske inte vara vid närmare eftertanke :angel:

Känns iallafall himla skönt att han blev tusen gånger bättre när vi upphörde med medicinen, jag var så orolig för att han skulle få gå och ha ont i minst en vecka innan vi kunde få svar..
Kommer aldrig tillåta varken canaural eller malacetic igen (lucky me på det sistnämda, tycker det luktar vedervärdigt!).

Får han öroninflammation igen så går vi vidare med allergiutredning!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Har själv en fråga relaterat till öronproblem. Var hos en veterinär idag som sade att min hunds öron var liite röda, hon tog odling för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
17 823
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag har självklart kontakt med veterinär, vi pratade senast idag och hon skulle fundera lite... Iaf, Loka är en öronhund, hon har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
18 043
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp