Vad tror ni om detta?

fejko

Trådstartare
Jag ger inte min valack havre för han är så het. Har gett honom Hipp Basic i stället. I våras när jag stod på ett inackorderingsstall påstod stallägaren att min häst inte fällt som han skulle pga av att jag ger honom Hippo och inte havre. Jag tolkade det då som att stallägaren talade i egen sak, eftersom det ingick havre i stallhyran och att jag åkte och köpte min Hippo själv.

Nu har jag eget stall och get båda mina hästar Hippo. Skulle detta kunna vara skadligt? Vad är det i så fall i havren som hjälper till vid fällningen? Jag ger extra B-vitamin.
 
:D Raka puckar där ja! :cool:

Det ÄR skitsnack. Bullsh*t. Om ditt hö har värden som passar med hippo basic så ge du det! Det är dessutom mkt likt havre i värdena, förutom att hippo har mer mineraler.

B-vitamin behöver man egentligen inte ge hästen, men vid pälsfällningen kan det ge en extra skjuts om man ger b-vitamin. Min häst blir iaf mindre grinig. Dock klarar de ju av fällningen även utan b-vitamin tillsatt..

Det som kan försena fällningen är faktiskt proteinbrist..
 
Min ena häst fick inte ngn havre alls på flera år.
Jag har inte märkt ngn skillnad på fällning/sättning av päls på honom då mot nu, när han äter havre.
Säkert bara en skröna, precis som flera andra anser!
 
Kan proteinbrist inverka på hur de sätter päls också? Mitt halvblodssto hade proteinbrist när jag köpte henne i våras och har troligen haft det större delen av livet. Gått på 6 kg hö-3 kg havre och är såå fet. :crazy:Mer hö och protein och hon gick ner i vikt... Men till saken, redan i början av juli var hon rejält långhårig och jag har kan inte hitta några yttre faktorer som kan ha påverkat det. Kan det ha berot på proteinbristen tro?

/Sofia
 
Kan ju varit det, men vore lite konstigt om du köpte henne flera månader innan.. Kanske någon slags hormonrubbning då, eller magrubbning iom att hon fick en annan slags foderstat sas.
 
Olika individer fäller vid olika tidpunkt, oberoende av om de äter havre eller ej.
En sak som däremot kan påverka fällning (har jag hört... har dock inga belägg för påståendet) är maskinfektion, men då brukar hästen ifråga även visa andra symptom såsom bukighet och raggig päls, mm.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 443
Foder & Strö Jag har två ponnyer, en född -87 och en född - 10, inackorderade i ett stall där hösilaget ingår i priset på hyran. Mina hästar har...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Larka
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man för att hitta en stallplats där både man själv och hästen trivs? Jag känner mig lite villrådig faktiskt. I februari-07...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 935
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp