Vad tror ni?

S

Spider84

Lilla Renée sitter och dagdrömmer som vanligt...

Jag sitter och funderar på detta:

Om man köper in en eller flera unghästar, utbildar dem ("Akademiskt" givetvis) och sedan säljer dem, vad tror ni att man får för dem?

Kanske är lättast om ni utgår från att det är ni själva eller er tränare som utbildar dem. ;)

Alltså så här, man köper en och börjar utbilda en unghäst vid ca 3,5 års ålder, som är av lämplig ras och lämplig individ, vart har man hamnat i utbildningen år för år framåt och vad ligger de då i för prisklass år för år?

Och vad kan man beräkna i inköps pris? Här får man ju också nämna vilken ras man plockar.

Lite dagdrömmar bara, men det hade varit intressant att gräva lite i. :o :angel:
 
Här kommer ett krasst och tråkigt svar. :smirk:

De som vill betala pengar för en välutbilad häst vill köpa en tävlad häst, inte en akademiskt utbildad häst. De som väljer att rida akademisk ridning vill oftast utbilda hästen från scratch.
Med tanke på hur många åt det tar för hästen att bygga muskler och öka samlings- och utbildningsgrad på ett sånt sätt att hästen håller, så har den redan kostat så mycket i foder och annat att "vinsten" har försvunnit på vägen.

Jag tror att affärsidén är lönlös om du inte tävlar hästarna så att de får meriter, däremot är det ju roligt att utbilda unghästar och se dem utvecklas. ;)
 
Kan bara instämma med Knyttet.

Skall man försöka ge sig på att tjäna kosing genom att rida en häst inom AR för försäljning och vinstsyfte, så får du nog inrikta dig på att ta häst för till eller inridning och köra en snabb AR fuskgrundträning på den för att kunna tjäna några kronor och den lättlurade får en häst som är lite mer mjuk i kroppen och lättare i tygeln än tidigare, mer kan du inte åstadkomma tidsmässigt om det skall var någon slags ekonomisk vinning i det hela.

MVH/
 
Nu ska du inte vara sån. ;)

Kanske det växer fram allt eftersom. :angel:
 
Jag tror kanske att det kan finnas en marknad. Det börjar bli mer och mer "inne" med akademisk ridning och jag tror visst att det kan vara folk som är intresserade av att köpa en akademiskt välutbildad häst som träningskompis istället för en avdankad lite billigare "dressyrhäst". Tror iofs att det är svårt att göra det ensam. Du måste nog jobba ihop med något etablerat "varumärke" så att du får access till potentiella kunder. Tja, kanske är det ett väldigt riskfyllt äventyr men det låter roligt iallafall.
/puppan
 
Det ligger en hel del i att de som är villiga att betala bra är de som ska tävla, för det är där pengarna finns.

Sen tror jag, att de barockryttare som vill ha en "dyr" häst lägger sina pengar på att importera en andalus eller liknande. De "andra" rider barock för att det passar deras billiga hästar bättre än vanlig dressyr :angel:

Fast tanken är helt klart intressant. Vad jag tror mer på isåfall skulle vara att köpa in ett par enkla hästar, ge dem en grundutbildning och sen börja hålla lektionsverksamhet i mindre skala, för där finns efterfrågan! Nästa grupp som måste få insikt i barockvärlden är nämligen alla stackars ridskoleryttare som kämpar runt år efter år på ridskolorna utan att nå några större framsteg, ofta utan att ha någon större koll på vad det anatomiskt innebär att rida hästen i en korrekt form.

Bara under de senaste åren har barockridningen nått ut förvånansvärt bra till fritidsryttarna och i viss mån tävlingsryttarna, men det finns en stor grupp kvar.

Som jag ser det behöver inte en barockhäst vara högt utbildad för att kunna ge en ryttare mycket. En häst som kan grunderna är perfekt att rida både för en grön ryttare och de lite duktigare, eftersom träningen handlar såpass mycket om ryttarens sits och inverkan samt om att få insikt i själva träningsfilosofin, hästens anatomiska förutsättningar etc.

Vad gäller inköpspris, letar man ett tag och har lite kontakter så kan man göra verkliga fynd.

Frida
 
Jag tror det skulle kunna finnas en efterfrågan på akademisk "tillridning" däremot. :idea:

Jag tror säkert det finns mycket folk, som har hört talas om akademisk ridkonst och barockridning, som gärna skulle vilja ha lite hjälp på traven med sin häst.

Min mamma t ex!?! Hon har ett varmblod som hon kämpar ( :o) med, hon vill gärna ha hjälp med sin häst och skulle säkert kunna tänka sig lite "tillridning" av honom.

Det är ju tyvärr så att det är svårt att lära sig något på en häst som själv inte vet vad som krävs av den och kan då inte ryttaren förmedla sina önskemål på ett bra sätt så blir det lätt pannkaka av alltihop.

Min mamma säger t ex att när jag har ridit hennes häst så har de mycket lättare för att kommunicera under en tid, för då kommer han antagligen ihåg vad jag bad honom om och han kan koppla det till vad mamma ber honom om i sin tur.

mvh Jessica
 
Tja, hästar är levande individer och man kan nog inte räkna på det viset övht.

Normalt folk vill oftast ha lätthanterade djur som är okomplicerade i de flesta situationer (varför köpa på sej bekymmer?) - hur mycket jobb du måste lägga ner på unghästen ur den aspekten beror helt och hållet på vad den varit med om tidigare, vad som är genetiskt upphämtat (är hästen skarp/mjuk?), samt hur du och hästen fungerar tillsammans.

Detta är ju bara grunden, sedan vad gäller utbildning - ta en van unghästutbildare så kan man nog se ett tydligt mönster, si och så många månader tar det för att befästa det - si och så många månader tar det för att befästa det.

För oss normala svenssons utan någon större erfarenhet av utbildning så kan man aldrig riktigt beräkna. Vissa saker tar flera år (riktig grundutbildning måste man låta få ta iaf 5 år anser jag - innan man kan snacka om en väl lagd grund), medan det är lätt att plocka fram andra saker.
Sedan finns det mycket som du inte kan räkna med i förväg men som man måste ta hänsyn till när man står där, tex växtperioder, vila för huvudet, bakslag i träningen osv.

Och sedan, vad är lämplig ras? Är det PENGAR man vill tjäna på affären måste man nog också ha pengar att investera från början. Då är det nog PRE, lusitano eller liknande individer av BRA typ och BRA stam som man ska inhandla, grundutbilda och sälja för det dubbla till någon rik knöse. Hur mycket man tjänar på det i slutänden när man räknar foder, hovslagare, (veträkningar) och allt annat - är nog även där små summor.
Men, de hästar som är störst efterfrågan på är ändå just de här lite mer normalbegåvade hästarna (i mittemellan prisklass) som NORMALT folk köper (såna som vi). Då handlar det väl oftast om inköpssummor mellan 10-35 000 som unghästar - för att sedan efter 2-3 års grundutbildning kunna sälja för 40-50 (högst?)...
Jag tror inte det går att tjäna några pengar på det hela, helt enkelt, eller "leva på" det.

Vad gäller vad för hästar man kan hitta och i vilken prisklass beror det ju dels på om man har öga för talang... Och vilka kontakter man har. Har man stort kontaktnät så är det nog relativt lätt att hitta skunkbilliga unghästar som kan bli kanonfina. Men då gäller det att man har kunskap, erfarenhet och pengar att plocka fram det. Och kanske framförallt, att man kan balansera mellan det mentala och psykiska engagemang som krävs för att hästen ska må bra och utvecklas - och att inte bli FÖR fäst vid hästen för att inte kunna sälja... Där är den största fallgropen tror jag. Till slut står man där med 10 hästar som man inte kan göra sej av med av känslomässiga skäl, men måste betala för varje dag - och blir du desperat och MÅSTE göra dej av med någon, så blir de ju också billigare...

Nå, bara några funderationer i ämnet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
958
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 971
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 696
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp