Vad tusan gör vi - Del LIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Framme vid stallet. Ska bara byta om också. Funderar på om jag har ork nog att skura av en boxvägg innan vi drar igång med avslutningen halv sex. :confused:

Han har inte möjlighet att söka i något av dom andra länderna han passerade på väg hit?
Nej, inte inom eu, tack vare nått avtal/bestämmelse så är det landet man lämnar fingeravtryck i först som har "ansvaret" att bestämma, som jag fattade det när jag frågade om det förut. Och eftersom han har tagit sig över gränserna utan att bli fast så är det Sverige som gäller :( Att åka tillbaka till Irak är tyvärr heller inget han vill, ingen framtid där, speciellt inte när familjen anser att man inte är värd att leva iom att han tagit avstånd från islam.

Nej, inte inom eu, tack vare nått avtal/bestämmelse så är det landet man lämnar fingeravtryck i först som har "ansvaret" att bestämma, som jag fattade det när jag frågade om det förut. Och eftersom han har tagit sig över gränserna utan att bli fast så är det Sverige som gäller :( Att åka tillbaka till Irak är tyvärr heller inget han vill, ingen framtid där, speciellt inte när familjen anser att man inte är värd att leva iom att han tagit avstånd från islam.

Dublinförordningen är det du tänker på.

Gråtit till och från i en timme. Kört hem I från migrationsverket i Borlänge. Han fick avslag på sin asylansökan. Nu är jag på väg hem själv i bilen och nu fulgråter jag ordentligt. fan fan fan :turd::cry::turd::cry::turd::cry:

Ville inte säga något men när det gått så pass lång tid ökar ofta chansen till avslag (även om väntetiderna blivit galet långa även för bifall pga inströmningen 2015).

Glöm inte heller att hen, kan överklaga Migrationsdomstol ---> Migrationsöverdomstol ---> HD ---> Europadomstolen. Iofs kommer de två sista inte att bevilja prövningstillstånd.

Sedan finns alltid jobbspåret. Fast anställning med marknadsmässig lön.

Edit: Äsch såg just att du svarat, nja, Irak om du inte är kristen blir oftast ett avslag. Inre flyktalternativet osv. Du ska ha mycket starka enskilda skäl för att beviljas asyl.

@dobbis även om systemet kollapsat till en del så gäller fortfarande Dublin. Dvs prövning av ansökan i första asylland.

Ville inte säga något men när det gått så pass lång tid ökar ofta chansen till avslag (även om väntetiderna blivit galet långa även för bifall pga inströmningen 2015).

Glöm inte heller att hen, kan överklaga Migrationsdomstol ---> Migrationsöverdomstol ---> HD ---> Europadomstolen. Iofs kommer de två sista inte att bevilja prövningstillstånd.

Sedan finns alltid jobbspåret. Fast anställning med marknadsmässig lön.

Edit: Äsch såg just att du svarat, nja, Irak om du inte är kristen blir oftast ett avslag. Inre flyktalternativet osv. Du ska ha mycket starka enskilda skäl för att beviljas asyl.

@dobbis även om systemet kollapsat till en del så gäller fortfarande Dublin. Dvs prövning av ansökan i första asylland.
Ja han kom ju i den stora strömmen hösten 2015 så är kanske inte konstigt att det tagit tid.. Ja han vill jobba, men alla kräver svenska. Han kan förstå men inte prata så bra än, engelskan är ju dock flytande. En del jobb har sagt nej pga att han inte hade fått uppehållstillstånd, lite moment 22 :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kontaktade sjukhuset för att fråga om de glömt bort mig eller om jag skulle få någon ny tid för operation öhvt. Visade sig att de...
Svar
6
· Visningar
817
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
1 986
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 167
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna