Vad tusan gör vi - Del LIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han kan/får jobba utan uppehållstillstånd. @Alexandra_W har bättre koll än jag om hur man gör idag. Vad man inte har rätt till innan UAT är SFI.

Krävs i princip att man kan bevisa sin identitet eller åtminstone medverkar till att bevisa den (det blir ofta lite rundgång där då göra identitet sannolik oftast kräver nästan samma sak som bevisar den). Dessutom så måste Sverige vara det land som ska pröva asylfrågan, Dublinfall tex kan alltså inte få undantag från kravet på arbetstillstånd. Slutligen så ska det vara en välgrundad ansökan, dvs det ska finnas teoretisk chans till bifall. Man får inte ha ett beslut om omedelbar avvisning/utvisning.

Har man fått beslut får man OM man hade at-und innan fortsätta jobba sålänge man medverkar och avser lämna landet frivilligt inom fristen. Har man jobbat och haft at-und kan man även efter ett avslag byta spår i vissa fall och istället i Sverige (dvs ett undantag) ansöka om arbetstillstånd och få uppehållstillstånd på den grunden. Det gäller ju tyvärr inte i aktuellt fall så drar inte de reglerna.

Så tyvärr om man inte haft at-und och fått ett avslag så kan man i den vägen inte göra så mycket. Däremot kan man alltid överklaga beslutet om att inte beviljas asyl, men det borde han ha ett offentligt ombud som kan hjälpa till med? Man har tre veckor på sig från den dag man delgavs beslutet. Missar man att överklaga får beslutet laga kraft efter tre veckor och är då verkställbart. Ofta får man första fången en tidsfrist om 2-6 v för att lämna landet frivilligt och på egen hand. Gör man inte det så dels blir man helt utan ersättning, boende osv i normalfallet. Och vad värre är så kan man tas i förvar. Jag kan inte rekommendera en vistelse på förvaret.

Utan att veta bakgrund eller nationalitet eller hur förhållandet är är det omöjligt att säga något alls. Men möjligheten finns ju att åka hem och söka på anknytning om man vill och uppfyller kraven. Om man inte vinner gehör med sin överklagan då.

Men vad han/ni än gör - undvik att inte följa det slutliga lagakraftvunna beslutet. Förvar är inte roligt, och ännu mindre roligt är det om ärendet lämnas över till polisen för verkställighet. På så många vis - dels deras möjlighet att använda tvång men också att de ibland vänder sina papper väldigt långsamt och det blir långa förvarstider :/ Och med det rådande klimatet är de rätt på hugget att plocka folk i förvar, dvs utsikterna att "komma undan med att gömma sig" är sämre idag än tidigare...

Med nässpray, Rinexin och Cetrizin så kan jag åter andas någorlunda. Hoppas att A vill sova snart så att jag också får sova ;)

Jag gjorde missen att försöka sova med öppet fönster inatt. Kliat sönder ögonen och hostat med minimal sömn.
Pollenhelveeete!
Inatt blir det inkapslat!

Tittar på Vaiana med yngsta dottern (5 år gammal). När jag kom med filmen som present tidigare idag blev det både kram, puss, "oh my god", "i love you" och "this was the best thing ever".

Och nej, dottern är alldeles helsvensk och pratar svenska, men är också slängd i engelska som resultat av youtube och barnprogram.

Men hon har längtat efter den här filmen på DVD sedan vi var på bio i flera månader.

Så ska bara förbereda det som kan förberedas inför imorgon sen är dagens måsten avklarade. Sambon är redan i full gång med sina minipizzor (som hade nåt fancy namn men som jag såklart inte kommer ihåg).

Tittar på Vaiana med yngsta dottern (5 år gammal). När jag kom med filmen som present tidigare idag blev det både kram, puss, "oh my god", "i love you" och "this was the best thing ever".

Och nej, dottern är alldeles helsvensk och pratar svenska, men är också slängd i engelska som resultat av youtube och barnprogram.

Men hon har längtat efter den här filmen på DVD sedan vi var på bio i flera månader.
Det är för och nackdelar med tillgången på engelska program. Sonen stavar bättre på engelska än på svenska och har ibland svårt att hitta det svenska ordet för saker. Även han helsvensk med svensktalande föräldrar. Å andra sidan så har han en betydligt bredare arbetsmarknad framför sig när han behärskar engelskan så pass bra.

Det är för och nackdelar med tillgången på engelska program. Sonen stavar bättre på engelska än på svenska och har ibland svårt att hitta det svenska ordet för saker. Även han helsvensk med svensktalande föräldrar. Å andra sidan så har han en betydligt bredare arbetsmarknad framför sig när han behärskar engelskan så pass bra.

Känner igen det. Dottern har vissa svårigheter med uttal på svenska och går hos logoped. På anmodade bilder blev det "pig", "horse" och "snowman" på perfekt engelska men lång lång betänketid innan "gris" (häst gick dock direkt) och snögubbe kom på svenska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kontaktade sjukhuset för att fråga om de glömt bort mig eller om jag skulle få någon ny tid för operation öhvt. Visade sig att de...
Svar
6
· Visningar
817
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
1 993
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 167
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka