Vad tycker du, bästa smörjet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 955
M

_Mimmii_

Vilken lädertvål tycker du är bäst?
Vilket läderfett tycker du är bäst?
Vilken läderolja tycker du är bäst?

Hur gör du när du smörjer? Torkar du av med ngn speciell trasa när du smörjt o s v? :laugh:

OBS lägg inte in produktbilder för då kan tråden bli borttagen. (Den nålade lädervårdstråden är så död så gör en egen tråd istället)

Sv: Vad tycker du, bästa smörjet

Men den tråden är ju som sagt helt död...

Jag har tre favoriter; Ekol sadeltvål, TiB, Passier. Jag är inte så nöjd med Stübbens lädertvål, tycker lädret blir klibbigt.

Effax läderbalsam och Stübbens supergegg på tub

Fiebings Pure Neatsfoot oil

Hur gör du när du smörjer?
Är lädret riktigt smutsigt så tvättar jag med massor med vatten och tvål, alt spolar lädret i vatten först. Är det bara vardagssmörj så tar jag mkt lite vatten och tvättar med. Om lädret är torrt så oljar jag det och förseglar sedan med ytan med tvål+lite vatten. Ibland använder jag läderbalsam, men inte så ofta.

Torkar du av med ngn speciell trasa när du smörjt o s v?
Ha ha ha ha... jag har ett par handdukar som har fula färger. Dom är bra att torka läder med.

Jag tycker om B&E tvålen (blå burk) och Stübbens tvål. :banana:

Jag kör med Effax läderbalsam. Har testat ett billigare, men den var inte lika lätt o bra o smörja med.

Använder inte olja.

Hur gör du när du smörjer? Torkar du av med ngn speciell trasa när du smörjt o s v?
Smörjer efter varje användning med tvålen för att rengöra. Vid behov fettas lädret in med Effax läderbalsam. Torkar av ibland, men inte alltid. Vit- o ljusfodrat torkas alltid för att inte lämna fula märken. Samt inför träningar och tävlingar torkas hela tränsen så inga tvålrester ska synas.

Senast ändrad av en moderator:

Stübbens flytande tvål.

Passier, eller TipTop

vet inte riktigt, är så sällan jag använder det.

Hur gör du när du smörjer? Torkar du av med ngn speciell trasa när du smörjt o s v?
handduk för att få bort skummet innan fettning möjligen.

Stübben

Effax. Brukar dock inte använda det sedan vi hittade oljan.

Effektiv (av sadelmakare)

Träns, grimma osv: Tvättar av del för del (plockat alltid isär) med stübbentvål och vatten så det blir lödder. Torkar direkt efter varje del av med gammal frotehandduk. Behöver något smörjas penslar jag på ojla och låter hänga en dag sedan torkar jag av ev överflöd och sätter ihop prylarna. Dessutom är jag asnoga med att peta rent vartenda hål osv när jag torkar :o

Sommargrimma i hagen: Skrubbar i badkaret med hästschampo, sköljer noga och låter torka 1 dygn. Smörjer med ekololja (vill inte slösa bra olja på den, går åt mycket efter en sådan tvätt) tills den är fin och sätter ihop efter att den hängt 1 dygn och blivit avtorkad.

Passier, Ekol

Effax, CWD

Används så sällan men då ekol

Smörjer med tvål, torkar av, sen blir det fett.

Vilken lädertvål tycker du är bäst? Stubben
Vilket läderfett tycker du är bäst? lincoln :love:
Vilken läderolja tycker du är bäst? ekol

CWD o Stubben

CWD:love:

Vilken läderolja tycker du är bäst? Använder inte olja.

Smörjer med tvålen, torkar av o sedan på med fett

Tycker stübbens lädertvål är bra, väldigt dryg. Använder den så gott som dagligen.

Använder Effax läderbalsam. Tycker att det funkar bra. Smörjer med det någon gång i månaden

Använder ingen olja.

Smörjer träns efter varje pass. Börjar med att skrubba av ev. svettlagringar/smuts med en fuktig disksvamp. (Sån där svamp med sträv ovansida)
Efter det smörjer jag med en vanlig svamp med lädertvål och torkar av med en trasa. Försöker att inte löddra så överdrivet.

En gång i veckan brukar jag ta isär tränset och rengöra med tvål. Tar sadel/sele då med. Lädergrimman (har inte nu längre) smordes också en gång i veckan, då med tvål och balsam.

*kl*
Hur ofta oljar ni in era sadlar? Brukar ta läderbalsam då och då men oljar kanske jag gör en gång per år,om ens det.

En gång om året ungefär, men jag tycker att de blir "mättade" ganska fort, så oftare när de är nya.

Då passar jag också på att fråga om Horsemans Choices One Step, köpte de häromdagen och har använt det, men såg att det är ganska starka grejer i, är det verkligen bra för lädret att smörja med det dagligen då?

Tvål: Stübbens flytande
Fett: Stübbens klegg eller Prestiges balsam (men det sitter inte i länge, men har bra konsistens), Effax klibbar fast allt damm...
Olja: Veredus

Hur: Jag torkar av allt efter varje ridpass, sadel + träns, tar i sär kanske en gång i halvåret, oftare på de träns som används mer. Då oljas det som behövs, annars tvättas det grundligt och får på sig en omgång fett.

det är väldigt effektivt, men tar färgen på ömtåligt läder - min sadel färgade av sig extremt mkt. men på typ sadelgjordar och ridstövlar och andra saker som blir riktigt smutsiga är den bra!

är det curium oljan du använder?? hur är den?:)

Märker att min Prestige-sadel färgar av sig, inget annat läder... Får testa lite till och se.

Gick och kollade och det var Curium, tycker den är skitbra, framförallt så luktar den gott och går bra in i lädret, blir absolut inte kladdig. Så den kan jag verkligen rekommendera!

Stübben
Stübben på tub, Parisol
Använder inte

Hur gör du när du smörjer?
Skrubbar först bort smuts med en svamp med tvål och ljummet vatten, torkar av och sen tar jag på lite fett ibland.

Stübbens Glycerintvål

Koister, narturligt och lädervänligt.

Ingen alls, vill absolut inte ha trasiga sömmar.

Tar isär så mkt som möjligt sedan tvättar jag med tvålen, låter torka. Sedan smörjer jag in med koistret och låter vara en dag, sen putsar jag upp lädret med en nylonstrumpa. Då blir lädret mjukt och glansigt.

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -... 66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
60 802
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 208
Senast: Lyckan i Halland
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 427
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka