Sv: Vad tycker era stallkompisar om er?
Nu har jag eget stall så jag slipper kommentarer från oinvigda, men i somras praktiserade jag för en AR-tränare som delade stall med "vanliga" dressyr- och hoppryttare. Min tränare, jag och de andra praktikanterna sågs verkligen som Kalle Anka & co, de flesta tyckte det vi gjorde var helknäppt.
Det uppstod ofta lite lustiga situationer som när jag skulle träna böjd rakt fram på mitt nyinköpta (oinridna) kallblodssto i ridhuset och en av dressyryttarna samtidigt for runt i "arbetsgalopp" (ökad galopp) och tränade tvärstopp.

Inte helt lätt för varken mig eller hästan att koncentrera sig!
Vi fick ofta kommentarer om att vi red så korta stunder, skrittade mest etc etc. Men när jag slutade min praktik hade faktiskt två i stallet "gått över" till AR och jag och min pålle fick en massa kommentarer om hur mycket han musklat sig och blivit fin trots våra 20-minuterspass...
Strunta i vad folk säger, framförallt när de pratar om att din häst blir understimulerad!

Min erfarenhet är att hästarna blir otroligt stimulerade både mentalt och fysiskt av ett 15 minuters-pass där de förstår uppgiften, får tid att känna efter vad som händer i kroppen och "hittar" sina bakben. Mycket mer stimulerande än en timmes ridning där hästen skyfflas runt i arbetstrav 53 varv på volten.

Om du frågar mig.
Stå på dig! Och vad roligt att du börjat med AR!!