Sv: Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

Det här är samma typ av sadel som din första bild. Förvisso är den här närmare tio är gammal men inte speciellt mkt använda ändå (om man lägger ihop ridtiden i den så är det max sammanlagt tre år)
Den är beställd som vid 17" (inte jag som har köpt den, den har hamnat i min ägo efter att hästen den är köpt till såldes) men den är en normal (mot lite vid) 16,5". Så personalen som skickade den var nog inte så noga när de skickade den.
Och den ger såhär fin sits

så det är iaf inget som jag skulle vilja tävla dressyr i.
Visst, lite beror ju på ryttaren, men denna sadel är verkligen INTE bra.
Sadel på din andra bild har jag själv inte haft så mkt kontakt med, men den ska vara väldigt konstig i bomvidderna. En väninna till mig sa åt mig att om man ska ha normal bomvidd till sin häst ska man beställa den sadeln i vid storlek. Det är för smalt annars, garanterat.
Ditt tredje alternativ har jag klämt på och jag säger bara NEJ NEJ NEJ!
Det är nog inte ens läder i den, det känns som ihoppressat och målat papper. Dessutom ser sitsarna väldigt konstiga ut. Jag får rysningar varje gång jag går förbi dem.
(Jag har köpt andra saker ur samma kollektion, bla ett träns där nosgrimman strax började spricka och "smula" sönder)
Som andra har sagt: Satsa på en begagnad kvalitesadel, så viktigt kan det inte vara att den är ny. Tror knappast att din häst bryr sig.
Wintec kan ev vara att alternativ för dig, de är ju i någon "konstläder" variant och tål en hel del stryk.
Jag har själv ridit i en wintec som jag efteråt fick höra att en ponny råkat trampat på, det märktes inte.
De är dessutom inte speciellt dyra, ligger runt ungefär 5000 om du vill ha allroundmodell.
Och ang att se själv om en sadel ligger bra så är det jätte, jättesvårt! För egen del kan jag berätta att jag red några veckor i en sadel som jag inte blev klok på, högerbenet verkade vara så mkt längre jämt. När jag väl skulle lämna den på lagning visar det sig att bommen var av! Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att min häst inte hunnit ta stryk av det!
Tillägg: Hästen jag har nu (som jag inte äger) har en sprillans ny dressyrsadel som var SKITDYR! och en allroundsadel (premier om jag inte minns fel) som är köpt på Granngården för 2500kr.
För övrigt finns det sadelutprovare som kommer ut så att man slipper åka iväg med hästarna. I Nora (för det var väl där du bodde?) VET jag att det finns en tjej som provar ut bomlösa sadlar. Tror dock inte att hon är ett alternativ för dig, då hennes kvalitésadlar kostar.