Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sanoh92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 990
Sv: Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

Dom är hårda, ojämna i stoppningen, hårt stelt läder, oftast snea, hala, osv
Det KAN finnas någon som är okej men då ska du ha tur..

Du har större chans att hitta en syntetsadel som är okej än en lädersadel för den prisklass du har.

Satsa på en griffin syntet/wintec i sånnfall om du vill ha en billigare sadel,men endå lite kvalite. Finns begagnade som knappt är använda för runt 1-3000:-

Dom där skitsadlarna kommer vara hemska för både dig och hästen,och lädret är som papper,sönderskavt på en gång!

Edit: Såg nu att du inte ville ha en syntetsadel pga att tyget går sönder så snabbt... Jag kan garantera dig att tyget håller 50 ggr mer på syntetsadlarna än vad lädret gör på dessa sadlar som du visat!

Senast ändrad:

Säjer som de andra, spara ihop mer pengar och satsa på kvalitet!
Begagnade märkessadlar kan vara ett bra alternativ.
Men det viktigaste är att sadel passar hästen och ej skadar ryggen, ta hjälp av en sadelutprovare.

Om du inte har pengar till en bättre sadel så kommer du nog inte ha pengar till att fixa hästens rygg om han får ont pga sadeln, som är mkt troligt.:crazy:

Ingen av dem.

Varför ska du ha en ny sadel? För att förstöra hästens rygg ist för att köpa en beg kvalitetssadel? Dåligtdåligtdåligt.

Det här är samma typ av sadel som din första bild. Förvisso är den här närmare tio är gammal men inte speciellt mkt använda ändå (om man lägger ihop ridtiden i den så är det max sammanlagt tre år)

Den är beställd som vid 17" (inte jag som har köpt den, den har hamnat i min ägo efter att hästen den är köpt till såldes) men den är en normal (mot lite vid) 16,5". Så personalen som skickade den var nog inte så noga när de skickade den.

Och den ger såhär fin sits

så det är iaf inget som jag skulle vilja tävla dressyr i.
Visst, lite beror ju på ryttaren, men denna sadel är verkligen INTE bra.

Sadel på din andra bild har jag själv inte haft så mkt kontakt med, men den ska vara väldigt konstig i bomvidderna. En väninna till mig sa åt mig att om man ska ha normal bomvidd till sin häst ska man beställa den sadeln i vid storlek. Det är för smalt annars, garanterat.

Ditt tredje alternativ har jag klämt på och jag säger bara NEJ NEJ NEJ!
Det är nog inte ens läder i den, det känns som ihoppressat och målat papper. Dessutom ser sitsarna väldigt konstiga ut. Jag får rysningar varje gång jag går förbi dem.
(Jag har köpt andra saker ur samma kollektion, bla ett träns där nosgrimman strax började spricka och "smula" sönder)

Som andra har sagt: Satsa på en begagnad kvalitesadel, så viktigt kan det inte vara att den är ny. Tror knappast att din häst bryr sig.
Wintec kan ev vara att alternativ för dig, de är ju i någon "konstläder" variant och tål en hel del stryk.

Jag har själv ridit i en wintec som jag efteråt fick höra att en ponny råkat trampat på, det märktes inte.
De är dessutom inte speciellt dyra, ligger runt ungefär 5000 om du vill ha allroundmodell.

Och ang att se själv om en sadel ligger bra så är det jätte, jättesvårt! För egen del kan jag berätta att jag red några veckor i en sadel som jag inte blev klok på, högerbenet verkade vara så mkt längre jämt. När jag väl skulle lämna den på lagning visar det sig att bommen var av! Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att min häst inte hunnit ta stryk av det!

Tillägg: Hästen jag har nu (som jag inte äger) har en sprillans ny dressyrsadel som var SKITDYR! och en allroundsadel (premier om jag inte minns fel) som är köpt på Granngården för 2500kr.

För övrigt finns det sadelutprovare som kommer ut så att man slipper åka iväg med hästarna. I Nora (för det var väl där du bodde?) VET jag att det finns en tjej som provar ut bomlösa sadlar. Tror dock inte att hon är ett alternativ för dig, då hennes kvalitésadlar kostar.

Senast ändrad:

Jag måste bara fråga: Varför ser sadel nr tre skönast ut att sitta i?

För att den är för smal i bommen åt hästen den ligger på o därför hamnar lite i bakåtlut?
Men bakvalvet verkar så högt att det nog blir som en soffa att sitta i.
Stolssits är iaf något du garanterat kommer att få om du har en sadel som ligger så. I Stolssits har man noll balans.

Jag vill inte verka sur eller otrevlig, men tänk en vända till.

VARFÖR tror DU att de här sadlarna är så billiga?
För att de håller i 10 år?
För att det sitter en yrkesman och gör sadlarna? (Fråga en sadelmakare vad det skulle kosta att sy dig en sadel. Alla de timmar det läggs på att sy kostar... De skulle aldrig kunna få ner kostnaden till så billigt som de där sadlarna är, även om du sydde sadlarna av disktrasor köpta på Rusta)

Vem tror du har sytt sadlarna?
Tror du att de har någon som helst utbildning i lädervård eller hästens rörelsemekanism?

det finns ingen sadelutprovare i närheten & jag kan inte åka för långt med ajax då han är för gammal för det... En syntet sadel vill jag inte ha, då dem inte är så bra plus att tyget håller inte alls bra på dem jag haft:/

Stackars häst.... Tror nog det är bättre för honom att åka långt i transport än att ha en sån där skitsadel på ryggen.

Syntet sadlarna har bättrat sig mycket senaste tiden.

Jag ska berätta en sak min sadelutprovare sa. Jag hade tre hästar och ville ha en sadel som passa alla, då sa hon direkt ; cwd, butet eller liknande. För ju billigare sadeln är, desto viktigare är det att prova ut den, för en billig sadel ligger mer runt hästen och är stoppad på ett 'billigare' sätt. Tex. butet ligger mer bara 'på' hästen och detta gör att den passar många olika hästar, men som är hyfast lika över ryggen. Jag skulle inte kunna köpa en butet till ett halvblod som jag också använder på ett kallblod tex. Men jag hade tre ädlare och lättare hästar och denna skulle passa på allihopa.

Ursäkta men jag ser alltid till att sadel ligger rätt på hästen? :crazy: Ovan satt ålder jag älskar honom, det jag menade var att han är för gammal att åka & prova sadlar då de blir längre & åka då det inte finns någon i närheten....

Hur ser du till att den ligger bra då?
HUr kan du avgöra det utan utbildning och/eller lång erfarenhet när det gäller att prova ut sadlar?

Sadlar är en hel vetenskap. Det är mkt som ska klaffa som kan vara svårt för ett otränat öga att se.
Jag föreslår att du tar till dig och drar lärdom av det alla säger istället för att sätta dig i försvar. Det tjänar du på i längden! Det är ingen som vill dig illa här eller försöker vara otrevlig, det är bara det att de sadlarna du föreslagit inte är mkt att ha och folk säger det inte för att vara elaka.

Sen kan jag inte säga att jag förstår hur hästen kan bli för gammal för att åka långt? Om den ändå är i sånt skick att den kan ridas ordentligt och hålla igång på det sättet med träning och tävling?
Är det så att ni känner att ni inte vill lägga ner så mkt tid och arbete för att den är gammal? Att det "inte är nån ide"?

jag vet vad ajax behöver

Jag vet ärligtalat inte om jag ska skratta eller gråta. Om du vet vad din häst behöver, varför tittar du ens på dessa kassa skitsadlar? Är din häst möjligtvis en trähäst så kan jag förstå, men är den levande....

Jag hoppas att du en dag blir tillräckligt gammal och får kunskap i sadelinpassning. Det önskar nog din häst också...

DEN sadel från överskottsbolaget är ett SKÄMT!!
Vill bara förbereda dej på det..
När jag såg att de anonserade om dessa sadlar från helvetet så var jag tvungen att åka dit o kolla på var det var för något..
Jag kan säga att den var stenhård ojämnt stoppad halkig och passformen var skit!
Till o med min man som inte är speciellt sadel "van" frågade verkligen om denna sadel kan vara nyttig för en häst....
Den ena sadeln var så ojämnt stippad att det var bucklor i den..
Hemska tider att köpa en sådan..
Den kanske "ser fin ut" i ett otränat öga men i längden kommer den göra mer skada än nytta!!

Men varför e begagnade sadlar så hemska???
Finns juh jätte fina till bra priser o sen slipper man juh rida in dom..de e juh mjuka o sköna direkt :) :)

Nej det är det att sadeln inte passar riktigt som den ska men den funkar bättre med att ha pad som jag använder till(den är lite står där längre då den åker upp lite när jag inte använder den) men han verkar inte ha ont av den allafall de är att jag inte gillar den så mkt & vill ha en bättre men är alla skit sadlar så köper jag dem absolut inte utan väntar tills jag sparat ihop lite mer & köper en beganad bra märkessadel, den han har nu var nåt med victoria tror jag, vet någon om det är ett bra märke?

Nej,nej så är det inte utan att jag trodde de var bra men har tänkt efter & tror jag väntar & sparar ihop till en beganad bra sadel.. Han har verkar inte ha ont av den han har & det är det viktigaste...

men om sadeln inte passar som du skriver så ska du inte använda den du har idag heller.

Något sadelmärke med "viktoria" känner jag inte till.

Lägg in en bild från sidan med din häst, en bild med sadeln spänd och en bild utan sadel. Vi kanske kan hjälpa dig att ge lite förslag på vad som kan tänkas passa.

Räkna med minst 5000kr för en begagnad lädersadel. Då har du även förhoppningsvis lite över.

vet inte men nåt med Victoria tror jag det var

sadeln passar men inte helt perfekt, den klämmer dock inte...
okej gör de lite senare.....

jag kan inte åka för långt med ajax då han är för gammal för det

om hästen är för gammal för att åka transport lär han verkligen va för gammal för att ens rida på

Om en sadel inte sitter helt perfekt så passar den inte. Det finns stor risk för punkttryck.

Varför ens överväga en sadel som endast finns i stl. häst och ponny? De andra två är också urkassa.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V