Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sanoh92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 990
Sv: Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

Som andra redan sagt, köp hellre en begagnad kvalietetssadel istället för en ny för samma peng.

Om du kollar annons-sidor över begagnat, finns det säkert säljare som är beredda att låta dig låna sadeln (mot en handpenning eller annan säkerhet?) för att prova den på din häst.
(Eller är det väldigt ovanligt att folk lånar ut? Jag skulle resonera så iaf, att de behöver provas..)

det finns ingen sadelutprovare i närheten & jag kan inte åka för långt med ajax då han är för gammal för det... En syntet sadel vill jag inte ha, då dem inte är så bra plus att tyget håller inte alls bra på dem jag haft:/

Finns det ingen instruktör eller ridlärare i närheten som kan komma och hjälpa dig?

Jag har tittat upp nu & märket var Veronica :p Vet du om det är något bra märke?

Vet inget om sadeln Veronica men sadlarna från Hööks, Börjes och ÖB är bara S K I T. Inget man lägger på en hästrygg om man över huvud taget är försiktig om sin häst! har klämt på H och ÖB's sadlar och de är oftast sneda, STENhårda i lädret, och knöliga i stoppningen = hästen har ONT i ryggen när man rider i den.

Om sadeln inte passar PERFEKT kan det uppkomma punkttryck, dvs hela din kroppsvikt ligger på ett område som kan vara lika stort som en enkrona. Då kan din häst få fruktansvärt ont i ryggen, och kanske inte kan ha sadel på lång tid. Dessutom kan den få komplikationer t ex i benen.

Om du inte tänker betala mer än en tusenlapp för en sadel borde du kolla på bomfria/bomlösa sadlar. Pfiff har en bomfri modell som är ganska billig och begagnat handlar det nog om två tusen med pad. Vill du veta mer om bomfria sadlar kan du söka i forumet eller skicka ett pm till mig.

Stübbens bomsadlar kostar bara ca 2000 begagnade, vilket även Griffins och Wintecs syntetsadlar brukar kosta. De är betydligt mer hållbara än de tre sadlarna du visade och mycket skönare för både dig och din häst. Globus sadlar kan också vara relativt billiga begagnade.

Kan du visa en bild på din hästs rygg så vi kan ge dig mer tips på billiga sadlar, som skulle kunna passa?

nä precis. se bara alla dessa ridskolehästar som går med opassande sadlar.

Jag hade iväg min ena på träning några veckor hos min tränare. Jag skickade med en passande sadel, ändå skulle denna person använda sina egna sadlar som hon hävdade att hon använde på alla hästar. Det underliga var att dessa sadlar "passade" så bra dessutom. Att de låg en mil ovanför ryggen och dessutom i bakvikt var inget man lärde sig på hippologen.:devil:

Vad jag vet ingår det ingen sadelinpassningsutbildning när man studerar till ridlärare. :cool:

Nej, inte vad jag vet heller. Det hindrar ju inte att en ridlärare faktiskt kan vara duktig på sadelinpassning, även om det säkert finns dem som inte är det. Ts verkar ju behöva hjälp, och då är väl en ridlärare bättre än ingen, eller?

nä precis. se bara alla dessa ridskolehästar som går med opassande sadlar.

Jag vet ju inte hur många ridskolor du varit runt och tittat på, men där jag bor är det noga med sadlar och passformen kontrolleras regelbundet.

Där jag gick vet jag inte nu , den han hade förut var en ponny sadel utan någon märke(kmr från ridskolan), inte bästa sadeln men inte den dåligaste heller....

Jag tycker du ska göra som Noffepoffe föreslår: lägg upp några bilder på din hästs rygg här i tråden. Det finns många duktiga här som kan ge dig förslag på vilka sadlar som skulle kunna tänkas passa.

Köpte för allt i världen inte en sadel för ÖB:eek: Jag var inne där för ett tag sen och kollade och såg sadlarna. Fattar inte att dom får sälja ngt som ändå är så viktigt för hästen, det är skrämande. Och att sedan sätta ut storlekarna "ponny" och "full" är ju helt sinnessjukt.

Sen om du lägger ut bilder och frågar på buke (eller vilket forum som helst egentligen) så lita inte blindt på vad folk skriver. Det är ju nästintill omöjligt att via en bild på datorn avgöra vad för sadel dom kan tänkas passa. Hästarna kan förändras så mkt under arbeta, vinkeln kan bli fel så ryggen kanske ser rakare/böjdare ut än vad det är och du vet inte alls vad det egentligen är för människor som sitter bakom andvändaren. Så ta ändå hjälp av en som kan och som kan komma ut och se hästen på riktigt.

Ok jag lägger ut några bilder till er som ville se hans rygg på honom, nya färska bilder tagna imorse i nya hagen;)... Men som Olympus sa så kan jag inte lita på alla, det kan vara jättesvårt att se hur han ser ut :S Vågar inte riktigt riskera att sadeln blir ännu sämre än den han har då den han har nu passar men är inte helt hundra perfekt men det är ju svårt att hitta en sadel så:crazy: Men här är allafall bilderna:

Nyahagen006.jpg

Nyahagen004.jpg

Nyahagen019.jpg

Nyahagen024.jpg

Nyahagen031.jpg

Nyahagen065.jpg

som jag skrivit åt dig förut så ta en bild på din häst när den står rätt uppställd med huvudet uppe och från sidan.

ta sedan en bild där du har sadlat och spänt sadelgjorden, inget schabrak eller padd ska finnas under!

ta även och minska ner bilderna nästa gång så tar det inte så lång tid innan sidan laddas...

jag skulle för övrigt prova en prestige på din häst.

Undrar om inte Prestige blir för svängt? Sen vill hon nog inte ha en så dyr sadel.
Stübben kanske kan passa, då de olika modellerna är olika raka. Eller någon Globus, kanske clic som är lite mer svängd.
Din häst är inte speciellt svängd, men det är svårt att säga. Som det redan nämnts borde du ta bilder på ett plant underlag, där hästen har uppe huvudet, och ha på sadeln du har med spänd gjord. Sen några bilder på ryggen också rakt från sidan och uppifrån.

btw har du en sjukt läcker häst, ts! Häftig färg, inte ofta man ser såna rödblackar :love:

Nej, inte vad jag vet heller. Det hindrar ju inte att en ridlärare faktiskt kan vara duktig på sadelinpassning, även om det säkert finns dem som inte är det. Ts verkar ju behöva hjälp, och då är väl en ridlärare bättre än ingen, eller?

Då kan du lika gärna tipsa om stallkompisen, hovslagaren eller veterinären. De kan också ha kunskap om sadelinpassning. Nej, ska man ta hjälp av någon ska det vara en kunnig. Annars kan det bli väldigt fel.

Då kan du lika gärna tipsa om stallkompisen, hovslagaren eller veterinären. De kan också ha kunskap om sadelinpassning. Nej, ska man ta hjälp av någon ska det vara en kunnig. Annars kan det bli väldigt fel.

Men å andra sidan har nog hovslagaren, veterinären eller ridläraren sett fler välinpassade sadlar, och har passat in fler sadlar än ts så det är ju bättre än ingenting, eller hur?

Nej för då kan man leva i tron att man har en välpassande sadel trots att man kanske inte har det. Skulle aldrig låta min tränare eller hovslagare låta passa in min sadel trots att båda tävlat msv.

Det är ingen idé att du ens kollar på såna skitsadlar... Det finns en anledning till att dom är billiga - de har värdelösa bommar, dålig stoppning som kan bestå av precis vad som helst, och hantverket är uruselt (och är förmodligen också tillverkade av barn i Indien.), sen för att inte tala om vilka kemikalier som används vid infärgningen och hur det påverkar människorna och miljön i det landet. (och din häst i slutändan)

Köp en bra kvalitetssadel istället och ta hjälp av en kunnig person.
Du skrev att du hade hur långt som helst till närmaste utprovare... Jag sökte på Nora och fick fram att det ligger mellan Karlstad och Västerås. Då har du ju hur många som helst att välja mellan! Framförallt borde det finnas många som kan komma till dig också om du inte vill köra.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈