Vad tycker ni om att äldre rider små hästar?

Sv: Vad tycker ni om att äldre rider små hästar?

Jag är över 40 och rider mina två russ. Jag är inte så lång så jag är absolut inte för stor på dom. Däremot så skulle jag inte komma på tanken att rida min shettis.

jag sitter upp på vår övervuxna shettis ibland när jag tycker att hon behöver lite "hyfs" eller om sonen tröttnar nästan direkt efter att vi kommit in i ridhuset (han är bara tre), jag är ju lite lång såklart, men hon orkar mig och hon klarar att balansera mig kortare stunder.
Provred henne också själv när vi skulle köpa henne för att försäkra mig om att hon var lydig :)

jag är vuxen(36år 163cm 62kg) o rider fjording o e så nöjd/lycklig...min dotter har ridit hbl sedan hon var 14år men det är inget som har lockat mig o känner mig inte stor på min "lilla" fjording.

Piraja

Jag tycker att det är kul att du valde att behålla din fina Cob.
Har du ingen bild så jag får se hur ni ser ut?
Eva

Kanske ska tillägga att hästen, eller, ja, ponnyn jag rider på bilden är 139, jag 163 och väger 50-53 kg och, hrm"jag är väldigt vuxen" 40+.

Senast ändrad:

Jag menar typ b-c ponnys?
om man är vuxen men inte så jätte lång.
Nu pratar jag alltså om stora staka ponnys som
har kraftiga små ben och inte taniga welsh ponnys.

mer som övervuxna shettisar och andra kraftiga små ponnys.

;)

Det är väll ok om det ser proportionerligt ut.
Rider man ponny ska man vara liten och lätt.

Ett problem om man som vuxen rider ponny, är att många tror att man endast rider ponnyn tillfälligt eller i utbildningssyfte.
"Det är så bra när vuxna utbildar ponnyer", har jag fått höra, underförstått att man gör det som en affärsidé alt för barnens skull.
Jag får ofta frågan, -är det din dotters ponny?
Verkar vara jättesvårt att förstå hur man kan vilja rida ponny som vuxen.:confused:

Vi har två ponnyer som jag rider och jag fyllde fyrtio för några år sedan. Den ena hästen är barnens häst och det är ett russ dvs en B-ponny. Det är bara jag som kan rida honom är 158 lång och väger 48 kg. Mina barn är för stora. Honom rider jag inte så hårt han är 22 år men tror att han är 3-4. Han är jättepigg och tycker att allt är helkul. Därför tycker jag att det är synd om jag inte rider honom. Den andra ponnyn är min egen häst. Det är en stor C-ponny. Jag hade ett halvblod tidigare men har gått tillbaka till ponny igen eftersom jag trivs bättre med dem.

Så länge hästen inte tar skada av det är det väl inga problem?Jag vet massor av vuxna som rider ponnyer & rider själv ponnyer ibland, varav en c-ponnyhingst jag utbildat.

Forest Autumn och chrysler

Kul med flera "ponnyryttare".
Har ni inga bilder på er och era ponnyer, jag har en bild på min i ett tidigare inlägg.
Har någon här startat sin ponny i storhästklasser?

Har ni inga bilder på er och era ponnyer, jag har en bild på min i ett tidigare inlägg.

Jag önskar att jag hade varit av "ponnystorlek".... Jag gillar ponny och skulle med glädje fylla stallet med ponny att rida på.... Men nu tillhör jag dem som är välväxt både på längden och på bredden :crazy:

OK Bredden jobbar vi på.... men längden är svårt att göra något åt. :cool:

Jag kompromissar istället, min egen häst inte så väldigt stor... 156 cm och med mycket ponny innanför pannbenet.... :D

Bara jag som gått över till stor häst?! ;)

Får inte längre tävla min kompis b-ponny och såg mig omrking efter en medryttarPONNY, sedan skulle jag o min syster ut och rida och jag fick då låna ett halvblod. Hon är som en ponny, sparkar bakut när hon tycker det är väldigt roligt, bockar och brallar runt, men är också hur snäll som helst.
Fick frågan, efter att de hade sett mig rida henne om jag ville bli medryttare.

Jag är 157 cm, väger 39 kg och ja.. jag rider lektion på ponny fortfarande på ridskolan.
Tycker mkt bättre om stora hästar än ponnysar :smirk:

Min ponny är inte så gammal än. Jag har mest ridit ut på henne men ska nu börja "träna" mer dressyr på riktigt. Jag har sett att man kan lösa storhästlicens och tycker att det verkar spännande.

Fast jag rider för det mesta inte ponnyer, bara när ngn frågar mej, däremot har jag islandshästar varav den minsta jag haft var 128cm, alltså b-ponny & jag är inte kort om man säger så;)
Skulle absolut kunna tänka mej en d-ponny att tävla dressyr med i storhästklasser, annars har jag bara ställt upp med ponnyer i blandklasser på klubbtävlingar, förutom med mina isisar då:)

Jag startade min dponny i storhästklasser i hoppning och en deb fälttävlan.. Dock bara 90 och 1m klasser (vågar inte mer:crazy: )

Gick jättebra. Hade med mitt halvblod också men det va oftast ponnyn som knep placeringarna.

Jag va 20-21 när jag tävlade honom då. ca 165 lång och 60-65 kg.

Idag rider jag bara halvblod och har dponnyn utlånad. men ngngång ska ja köpa mej en ungponny...

Har nu en förvuxen shettis. Han rider en kompis t mig ibland då hon sålde sin halvblodsvalack för hon hade inte tid, råd och lust längre.
Men dom följer med på skogsturer ibland.
Och hon är lång.alldeles för lång men har bra balans och väger ca 50 kg. Men han har aldrig haft problem med detta.
(han rids bara några gånger i månaden annars är jag ute och går med honom).

Små barn låter jag inte rida honom. Då han reser sig med dom och är inte spec uppfostrad med att gå med heller. el det är han bara att han blir så glad när han får komma ut o han vill springa fortare än matte klarar av..

Men visst det ser lite dumt ut. Men spela roll. Folk får glo om dom vill =)
Tycker själv att det ser dumt ut med 2m killar på islandshäst på ca 135 också. o där e det större skillnad o inte har väl islandshästar bättre balans än andra hästar??

Piraja

Jag tycker att det är kul att du valde att behålla din fina Cob.
Har du ingen bild så jag får se hur ni ser ut?
Eva

Kanske ska tillägga att hästen, eller, ja, ponnyn jag rider på bilden är 139, jag 163 och väger 50-53 kg och, hrm"jag är väldigt vuxen" 40+.

Jag ångrar mig icke en sekund!!! Skönt med en lagom stor häst nu istället för att hålla på med alla jättarna;) . Kommer inte ha en häst över 155 mer:cool: ...Bilder kommer så småningom. Har ingen kamera än, väntar på att rätt variant ska dyka upp:D...*ska be syrran svänga förbi någon dag i helgen*

Jag äger en alldeles egen ponny! :D (alla småflickors dröm blir sanning fast några år för sent)
Fyller 18 i år och får några pikar om att jag skulle nog haft en "riktig häst" eftersom det inte kan vara kul att rida ponny. PFT! Dem är bara avundsjuka att jag kan rida mitt lilla b-ponnysto! (Maxad B på 129,5 väger själv 46 kg och är 163 cm). Ser ut som om jag är 12 när jag rider henne- önskevärt? Njaaaee..

Tycker det är fullt ok att rida ponny som vuxen endast om hästen klarar av det! brukar själv släppa på äldre ryttare på min ponny (max 60 kg under högst 20 min) bara för att hon ska få känna på andra och ta lite vikt också. Barn vågar knappt sitta på na så :P

Titta här rider jag mitt "taniga" welshsto:p
Hon är 1,33
celmahkvaliten.jpg

kvaliten -01 visst ser hon ut att gå av på mitten ;)
Vi tävlade hoppning mot stor häst och vann ett klubbmästerskap!

Ser ju väldigt bra ut! Är du väldigt kort eller är hon bred?
Min är 139, jag 163. Hon är mycket bredare än mitt gamla halvblod.
410414104_5d9ce911b1_d.jpg

410417036_0b18212bdd_d.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 607
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 917
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka