Vad tycker ni om att stalla upp en häst på en ridskola?

annie_cool

Trådstartare
fördelarar att stalla upp en häst på en ridskolla

1. det finns hästkunniga personer som kan hjälpa till om man behöver hjälp med sin häst.

2. det finns bra ridvägar och ett ridhus som man kan andvända om man inte vill rida ute när är dåligt väder.

3.det finns träanre som kan hjälpa till om man behöver träna sin häst.

mera kommer nog.

nackdelar.
det är att det kan finnas barn som springer runt och skriker . hästen kan bli mycket orolig då.

mer kommer nog.
vad tycker ni att om att stalla upp en häst på en ridskola?

Sv: Vad tycker ni om att stalla upp en häst på en ridskola?

Jag själv skulle aldrig göra det då jag skulle få hybris utav allt spring vilket säkerligen skulle avspegla sig på hästen. Men så blir jag själv orolig i stökiga miljöer och alla är ju olika sedan har jag svårt att tänka mig att det är så himla bra för hästen men det är jag det

Jag skulle aldrig trivas att ha häst på ridskola. Oftast så spinger det väldigt mycket olika folk där och är en stökig miljö. Fördelarna som änsålänge har skrivit upp kan finnas i vilket stall som helst. Fördelen med ridhus tycker jag inte ens räknas då detta används så mycket av ridskolan självt. Men trivs man i den miljön är det ju en klar fördel att så på ridskola...

Kolla upp va hybris betyder ;)

:rofl:
Hybris kan syfta på

* Överdriven självuppskattning eller fel uppfattning om individens plats i världsordningen, storhetsvansinne.
* Den värsta synden i grekisk mytologi, Hybris (mytologi)
* Samhällskritisk bok skriven av Noam Chomsky
* Ett svenskt skivbolag, Hybris (skivbolag)
* Ett musikalbum av den svenska gruppen Änglagård, Hybris (musikalbum)
* Datorviruset W95.Hybris.gen

He he och i min vokabulär betyder det att man blir nervös/stressad men det ville inte wiki :angel:

Ja den värsta synden i den grekiska mytologin är storhetsvaninne. Det lät så kul att du blir katig av att det springer massa folk i stallet ;)

Jag har ridit på 4 ridskolor utan ridhus och 1 hade dåliga ridvägar (men ridhus). En hade den sämsta instruktör jag träffat på (enda instruktören och dessutom ägare). Din lista känns lite hopplös, det varierar hur förutsättningarna är.

Precis som några andra här har varit inne på så är det nog väldigt olika beroende på ridskola. De flesta ridskolor jag haft kontakt med skulle jag mycket väl kunna tänka mig att stalla upp mina hästar.
Nu bor jag på egen gård så det är ju inte aktuellt.

Dock ställde jag upp dotterns ponny på den lokala ridskolan när hon tappat intresset. Själv är jag för stor för att rida C-ponny så det var det alternativet eller låta honom gå i hagen. Den tjejen som blev "skötare" på honom köpte så småning om loss honom. Perfekt för alla inblandade.

Hästen hölls igång då han gick med på lektionerna.
Köparen hade haft möjlighet att under en längre tid hålla på med ponnyn så de kände varandra väl.
Jag behövde inte annonsera för att få honom såld.

Fordelar:

Man kanske har tillgang till ordnade ridforhallanden.
Tranare och instruktorer aker hellre till ridskola an folks hemgard.
Hasten blir omhandertagen aven om man inte kan komma ut sjalv.
Man kanske har ngn att rida ut med.

Nackdelar:
En massa folk som springer och lagger sig i hur man skoter sin hast
Risk att samma folk antingen gar in till eller star och matar hasten med godis.
Man kan inte vara i fred med sin palle utan det ar alltid ngn dar.
Kommentarer hur man rider och annat (personligt) som de inte har med att gora.
Tjat om "oh san fin hast kan jag fa rida??"

Ja, min storsta petpeeve ar alltsa alla manniskor som ar runt. Har haft eget stall for lange for att bli tillsagd av snorungar hur jag skall ta hand om mina pallar. Om det ar en hog med shit i stallet, behover jag inte bli tillsagd om det, jag tar hand om mina saker, du tar hand om dina.

Detta ar dock baserat pa 20 ar sedan, nar jag var stallad pa ridskola en termin..

Jag hade gärna stallat upp mina hästar på min lokala ridskola med tanke på träningsmöjligheter osv. Just deras nackdel är dåliga hagar, tyvärr.
Där står även privathästarna för sig, i en egen stalldel eller i ena ändan av stallgång nr 2.
Nu har jag mina pållar hemma på gården, så det är ju inte aktuellt för mig heller. ;)

Pallar din häst för att bli hanterad av många olika personer? Även orutinerade?
De flesta ridskolor har väl helgjourer och annat.

okej men jag har inget stall på min gård.

Jag skulle kunna tänka mig att stalla upp på min hemklubb eller på två andra klubbar inte så långt härifrån eftersom att inhyrda hästar står i ett eget, lite mindre, stall.
Dom som har helgjourerna på ovan nämnda ridskolor är antingen privathästägare eller folk med tillräckligt mycket vana för att få bli skötare.
På den ena ridskolan vet jag även att det finns en ur ordinarie personal med varje helg.

Nu är det inte aktuellt för mig då jag har stall hemma.

Jag skulle vilja säga att det beror helt och hållet på hur ridskolan är och sköt. Själv har jag tidigare haft mina uppstallade på en stor ridskola och den enda nackdelen var bristen på hagar.
Det var ingen som störde mina hästar eller någon av de privat som stod där för den delen. Alltid lugnt fridfullt i stallet och utbildad personal både vardagar och helger. Men så kanske det ska tilläggas att på den anläggningen då och stod några av de bästa hopphästarna som fanns i Sverige och att minst två av hästägarna var landslagsryttare. Så under de förutsättningarna var det perfekt att ha sina ridhästar där.

Men sedan har man ju varit på andra ridskolor där det känns som det råder totalt kaos och där skulle jag inte vilja ha mina hästar stående.

En av de största nackdelarna jag kan se är att det är mycket dåligt med utevistelse på de flesta ridskolor jag har varit på. på den "största" ridskolan här omkring går hästarna ut runt 7 och in vid 13. Inte okej och därför skulle aldrig min häst få stå där.

Det beror ju väldigt mkt på vilken ridskola det handlar om.

Fördelar
* finns ridhus, men kolla upp hur mkt man har möjlighet att använda det. Ofta används det ju mkt av ridskolan och på de tider som det är ledigt kan det vara många som trängs i samma ridhus. Finns det mkt utrymme för just privatryttare att nyttja manegen så är det ju bra. Annars finns det ju andra stall som har ridhus som kanske är ledigt oftare. Jobbar man kvällar eller nätter och är ledig mkt på förmiddagarna så kan det ju vara en fördel. Då är ridhusen ofta lediga.
* Mkt kunniga människor omkring sig, men det varierar ju också från ridskola till ridskola.
* Bra hjälp av tränare om instruktörerna på anläggningen är duktiga, dessutom finns det ofta andra tränare som kommer regelbundet till ridskolorna och undervisar privatryttare.
* Ridsällskap.
* Ofta helinackordering, bra om man blir sjuk eller reser bort.
* Troligen inte svårt att hitta någon som kan hjälpa till med ens häst om man skulle få tillfällig tidsbrist.

Nackdelar
* Ridhuset upptaget mkt.
* Instruktörerna måste inte vara bra.
* Kan vara tunga pass när man har stalltjänst.
* Mkt spring. Men glöm inte att vissa anläggningar har särskilda privatstall och där måste det inte vara lika mkt folk i omlopp.
* Många olika människor som hanterar ens häst.
* Jag upplever att ridvägarna på ridskolorna ofta är undermåliga men det finns ju såklart ställen med bra möjligheter till uteritt också.

Det är det jag kommer på just nu. Generellt så tror jag att man kan hitta en helinackordering på en privat anläggning med ridhus och bra ridvägar som tar ut tränare regelbundet till samma pris. Därför skulle jag troligen inte stalla upp på en ridskola. Å andra sidan är min ena häst inte lämpad för att hanteras av vem som helst. Om barn och ungdomar ska kunna sköta ut och insläpp så är det helt enkelt olämpligt.

Mvh JV

Jag har min häst inakorderad på ridskola. Hon går dock på lösdrift så hon är sällan i stallet utan oftast i hagen.

Måndag till torsdagkvällar är det lektioner och första lektionen börjar 18 så fram till 17.30 är det tomt i stallet. Sista lektionen brukar sluta 20.00 så jag tycker inte det brukar vara mycket spring alls. På fredag-söndag är det nästan ingen alls i stallet förutom ägaren samt de som äger privathästarna. Undantaget kan vara vid specialtillfällen då dom kan fixa långritter t.ex.

Hon har varit lektionshäst där så jag tyckte det var smidigt att ha henne kvar. Då behöver jag inte fara dit alla dagar utan det räcker med dom 4-5 dagar jag hinner. Om jag skulle få förhinder ett tag så kan jag låta henne gå med på lektioner så hon får motion och då får jag samtidigt avdrag på hyran.

Mån-tors kommer hon att tas in på em samtidigt som de andra hästarna tas in. Hon gillar att komma in då och det är hennes rutin och hon står först i kö så det kommer hon att få fortsätta med även om jag inte ska dit.

Det finns tillgång till ridhus mot en liten avgift, lektioner har iof företräde men eftersom det är så få lektioner så går det ändå att rida där alla dagar om man vill.

Det finns tillgång till ridbana samt fin terräng och mycket vägar.

kom på en sak till igår. det är att det finns tillgång till strö. här på denna ridskolla finns det bara toprv strö.

om jag tänker på närmaste ridskolan härifrån:

nackdelar:

DYRT

manegen är aldrig ledig

mycket extra spring i stallet

många oseriösa och elaka människor

små leriga hagar

Jag har min uppstallad på ridskola och tycker det är perfekt. Det finns alltid någon att fråga om både råd och hjälp. Hästarna går ute mellan 9-9 om man vill. Hästarna hanteras av anställd kunnig personal på vardagarna, under helgerna är det ihopsatt så att eventuellt orutinerad har jour tillsammans med en med mer vana.
Att det skulle vara mycket spring bland rideleverna har jag inte märkt något av, tvärtom dom är mycket respektfulla gentemot privathästarna. Då måste jag säga att ponnyägarna är mycket värre dom skriker och leker och har verkligen ingen tanke på att stallet är hästarnas hem.
Den enda nackdel jag kan komma på är att det är dåligt med tider i ridhuset eftersom ridskolan har det hela eftermiddagarna. Men å andra sidan har vi ju ett ridhus i alla fall det är det ju inte alla som har.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 045
Senast: lilsan
·
R
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 365
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 335
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025