Vad tycker ni om att stalla upp en häst på en ridskola?

Sv: Vad tycker ni om att stalla upp en häst på en ridskola?

:angel:
fördelarar att stalla upp en häst på en ridskolla

1. det finns hästkunniga personer som kan hjälpa till om man behöver hjälp med sin häst.

2. det finns bra ridvägar och ett ridhus som man kan andvända om man inte vill rida ute när är dåligt väder.

3.det finns träanre som kan hjälpa till om man behöver träna sin häst.

Alla dom här sakerna går att hitta även på ställen som inte har ridskola om man ser sig omkring lite grann.

I mina trakter finns en hel del privata ridhus (närmaste ligger 200m bort, näst närmaste 500m). Till båda dessa kommer det regelbundet tränare i både hoppning och dressyr (och hundagility :D). Dessutom får hästen bo i ett mindre stall och gå i ordentliga hagar under måånga av dygnets timmar vilket jag sätter stort värde på....och hästen är förmodligen ännu gladare :angel:.

Detta hade jag inte så stor koll på innan jag bestämde mig för att köpa häst så när jag väl började leta så blev jag positivt överraskad.

Jag har stått på 2 olika ridskolor med två olika hästar.

Ponnyn trivdes inte men det berodde mest på att han stod i spilta och blev stressad av springet bakom.
Hästen har funkat bra på båda ställena, han har inga problem med liv och rörelse.
Jag själv tycker det är kul med mycket folk :)

Det beror ju väldigt mycket på vilken ridskola vi pratar om, där jag rider skulle jag absolut kunna ställa upp en häst, ridskolans hästar går på lösdrift, stora hagar där det största problemet är att hästarna blir för feta av betet. Stort ridhus där det är bokat för lektioner tre kvällar i veckan mellan 19-21, fin paddock och oändliga ridvägar, senast i går var jag ute på en två timmars tur utan att rida samma väg utan red en rundtur med mycket möjligheter till alla gångarter.
De privat hästar som står där står i ett eget stall, deras ägare har valt att ha dem uppstallde så de kommer ut vid 7 tiden på morgonen och in vid 22 om inte ägarna väljer att ta in dem tidigare.
Men jag har även sett ridskolor där jag aldrig skulle vilja ställa en häst...

Jag har min häst uppstallad på ridskola och jag stromtrivs!

Jag har ridhus, stor utebana, STOR hage, massa ridkompisar, bra tränare och fullt med människor som kan tänkas sig att hjälpa till om man någon gång behöver. Samt ca 4min med bil till stallet :)

Skulle inte byta bort det!

:)

Jag har haft 4hästar på samma ridskola, tre av dessa har även stått i ett litet privat stall.

På ridskolan trivdes 2/4 hästar, de andra tyckte (trots att vi stod i det ridskolebarnsfriastallet) att det var för stökigt. 3/3 hästar trivdes superbra i det lilla privata stallet.

Fördelar med ridskolan:
-bra med hjälp
-utfodringar, ut och insläpp ingick
-ridhus
-gruppträningar
-kompisar

Nackdelar med riskola:
-stökigt
-avundsjuka från kompisar och andra hästlösa ridskoleelever
-sämre ridvägar
-mer folk, sämre sammanhållning
-trångt i ridhuset pga lektioner
-svårt att hitta folk att rida ut med, ala "åh min fina häst kan bryta benet om vi skrittar ut"

privat:
-lugnt
-lättare att forma sina egna regler
-bättre sammanhållning (med undantag såklart)
-alltid någon att rida med
-bättre ridvägar
-sämre ridbana
-tillåtet med egen tränare
-risk för okunniga människor, själv blev jag ofrivilligt "stallmedlare, ordningsvakt" 16år gammal och tvinngades tjata regler till vuxna.

Jag har min häst uppstallad hos en ridskola.
Jag fasade för att flytta dit men det var enda altenativet just då pga sjuk häst.
Nu ca 1 år senare stormtrivs både jag och häst. Men han är en sån häst som lätt blir uttråkad och behöver mycket liv och rörelse att titta på. Han har aldrig trivts så bra som han gör i det här stallet.

Fördelar
Ridhus
Ridbanor
Kunnig personal

Nackdelar
Inte världsbra ridvägar
Mycket slarv vid fodring och täckning
Man måste låsa fast precis allt, många som inte an skilja på mitt och ditt
Kort utevistelse. Men det har jag löst med att jag plockar in min häst själv.

Det finns många för och nackdelar men viktigast av allt, min häst trivs så otroligt bra där så jag har inte hjärta att flytta honom!

om jag tänker på närmaste ridskolan härifrån:

nackdelar:

DYRT

manegen är aldrig ledig

mycket extra spring i stallet

många oseriösa och elaka människor

små leriga hagar

Bortsett från "många oseriösa och elaka människor" (det har jag inte upplevt) och med tillägg - kort utevistelse alt. mycket jobb själv (man kan ju ta in själv) så stämmer det hyfsat med min uppfattning.

Jag tycker det kan vara kul med mycket möjligheter - ex. är det mycket som händer - tävlingar och träningar att titta på även om man inte tänkt vara med själv, folk att rida ut med och umgås med, INSPIRATION - själv kan jag t ex vara dålig på att dra fram bommar och hinder för variationens skull, på ridskolan där jag hade hästen tillfälligt stod det alltid hinder och bommar kvar på utebanan :)
Dessutom var det faktiskt bättre ridvägar än där jag står nu.

Ridhustiderna ser jag faktiskt som en grov nackdel. Där jag har hästen nu är det nästan obegränsad tillgång till både ridhus och stor uteridbana. På ridskolan var det ibland bokat både i ridhus och på utebanan och nästan alltid bokat i ridhuset (lite lugnare på sommaren), och dyrare.
Dessutom svårt att kunna ta ut egen tränare pga klubbens regler.

Min häst kommer att stå uppstallad på en liten ridskola under sommaren. Det är väl 25 hästar tror jag, hälften står på lösdrift, en tredjedel är shetlandsponnier som går verksamhet. Två instruktörer (en för ponny och en för vuxen), ena intruktören äger ridskolan och det är hennes gård. Det finns inget ridhus men en paddock. För mig känns det perfekt, jätteskönt att jämt ha folk runt omkring sig som man kan prata och rida med, härligt att ha sin intruktör på gården, skönt att veta att hästen får omvårdnad även om jag inte är där en dag.
Men så kommer hästen å andra sidan stå i en stalldel som ligger avskilt från själva ridskoledelen, där fyra andra hästar står. Där springer det aldrig några barn och är alltid väldigt lugnt och behagligt. Jag hade inte velat ha honom där det är mycket spring och stök, han hade säkert klarat det men jag vet inte om jag hade gjort det... För övrigt är hela ridskolan liten, det är aldrig mycket folk i omlopp eftersom det främst är privatlektioner som ges. Det blir aldrig stökigt, inte ens när ponnybarnen kommer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 136
Senast: lilsan
·
R
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur