Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Förstår fortfarande inte vad det hade gjort för skillnad om jag läst på? Kunde redan det jag behövde kunna eftersom jag haft många hundar innan och hade valt den här hunden i vilket fall då den tilltalade mig. Kollade även renrasigt men det var ingen som kändes rätt vare sig med hundarna eller uppfödaren just i den här stunden.

Jag diskuterar din jämförelse, bara för att se att det är en dålig jämförelse.

Huruvida du hade köpt din 2:a generations blandras om du haft all fakta får vi aldrig veta. Men jag får åter igen påpeka att jag inte alls avskyr eller ogillar din hund!

Jag har två blandraser idag.. En Berner sennen/Leonberger ur trevlig hund, haft honom sen 8V valp är idag 5 år, även en Schäfer/Leonberger tyvärr död idag endast 5 år gammal,och mycket saknad.. dog på operationsbordet.... Nu har jag en 5 månaders Schäfer/Alaskan Malamute.. Han är ur trevlig, lätt lärd. Så jag måste då vara en väldigt dålig människa som köper blandras?? Jaja... Har haft renrasig schäfer samt renrasig dobbe. En hund blir som den du gör den till oavsett renras eller blandras!!

Ok, så du menar att om jag köper en husky-bc korsning kan jag ha den som "soffhund"? :confused: Skrämmande. Eller chihu-pomerian som slädhund?:eek:

Men det fattar du väl? Screw genetik, allting handlar ju om hur du vill att hunden ska vara.

:angel:

Ok, så du menar att om jag köper en husky-bc korsning kan jag ha den som "soffhund"? :confused: Skrämmande. Eller chihu-pomerian som slädhund?:eek:

Haha... Nej jag var lite ironisk när jag skrev om vallningen:cool: Menade att alla hundar blir vad du gör den till: Med att det finns dom som säger att blandraser är knäppa, och visst finns det det, även renrasigt, det är din uppfostran som avgör hur en hund blir oavsett ras eller blandning mellan två :idea :Min Malamut blandning gillar att soffta i soffan ibland, även Bernen gillar det:eek: Men stackars mina hundar för att dom gillar att ligga där!

Spelar ingen roll hur man säger eller inte ibland, sådanna här trådar är ju tyvärr bara till för att skapa en massa onödig debatt. Jag gillar mina blandraser likväl som alla gillar sina hundar oavsett ras, så var glad för det du har istället.... Nu har jag inget mer att säga och tackar för mig :bow::bow:

Men då spelar ju aveln ingen roll? Olika raser har inte olika mentaliteter och förutsättningar? Ovcharkor blir vänliga mot främlingar om man ber dem, Jack Russells blir soffhundar och Dvärgpinschrar blir stabila gårdshundar som likt en Leonberger funderar över livet på terrassen?

Men det är ju inte säkert att en renrasig blir det som man avlat fram den till heller? Mina föräldrar har haft 4 newfoundlands som varit avlade för livräddning i vatten, EN av dom har gillat vatten, dom andra 3 har gått i med tassarna och sen har det varit tvärstopp hur mycket man än försökt vänja dom(den nuvarande är dock väldigt bra, och har det verkligen "inbyggt"). Har även träffat hundar som har varit väl avlade för att bli bra jakthundar(min sambo är jägare) men som sedan inte alls passat till det och blivit soffpotatisar/promenad-hundar i stället. Har även en vän som har en bc som inte har ett smack intresse av att valla trots träning(får och ko-bonde). Så man ska ju inte tro att bara för att man köper en renrasig som är avlad till ett visst ändamål så är det exakt det man får.
Köper man renrasigt så får man det man vill ha och köper man blandras kan man få vad som helst, stämmer ju inte alltid...

Senast ändrad:

Men det är ju inte säkert att en renrasig blir det som man avlat fram den till heller?

Det är förvisso sant, men om du är nöt-/fårbonde som behöver en duglig vallhund så köper du ingen mellanpudel för att göra det jobbet.

Är du jägare som ska jaga vildsvin så köper du ingen St Bernhard.

Osv.

Mina föräldrar har haft 4 newfoundlands som varit avlade för livräddning i vatten, EN av dom har gillat vatten, dom andra 3 har gått i med tassarna och sen har det varit tvärstopp hur mycket man än försökt vänja dom(den nuvarande är dock väldigt bra, och har det verkligen "inbyggt").

Hur många livräddningsprov gör man på hundarna idag innan avel? Mig veterligen så ställs den rasen bara ut och då är det ju väldigt lätt att sådana egenskaper försvinner.

Det finns även dåliga linjer inom renrasaveln där egentligen önskvärda egenskaper inte premieras. Så att få en dålig BC om man inte väljer föräldradjuren väl är inte omöjligt.

Har även en vän som har en bc som inte har ett smack intresse av att valla trots träning(får och ko-bonde). Så man ska ju inte tro att bara för att man köper en renrasig som är avlad till ett visst ändamål så är det exakt det man får.

Det är det väl ingen som har sagt heller? Men om du ska ha en hund för ett visst ändamål så gör du ju bäst i att köpa en hund med förutsättningar att kunna utföra jobbet till dig. Annars gör du ju det bara onödigt svårt för dig.

Och vart tar då dessa egenskaper vägen om du blandar BC med Stövare? (Ex) Blir 1+1=3 helt plötsligt?
Om du har en aktiv hund och inte tillgodoser dess behov så har hunden 2 alternativ. Antingen aktiverar den sig själv och blir en mardröm för sin omgivning, eller så "förslöar" den sig och sover bort sitt liv. Min malle (bruksras) kan säkert lära sig att sova bort hela dagarna på soffan, men han skulle INTE må bra av det. Något som många inte ser hos sina egentligen aktiva blandraser är just detta. Dom tror att hunden vill sova när den egentligen bara har fått lära sig att den "måste" göra det eftersom den inte får någon annan aktivering.

Så man ska ju inte tro att bara för att man köper en renrasig som är avlad till ett visst ändamål så är det exakt det man får.

Så med andra ord blir inte hunden vad man gör den till, tvärtemot vad du påstått i tidigare inlägg.

Ja det blir en massa tjafs när okunniga människor sprider sin okunskap.

Svara gärna på frågorna jag ställde till dig:
Hur gör man när man vallar sakta o fåren hunnit till nästa kommun innan jycken reagerar?
Hur lär man en Borzoi att valla, eller för den delen att fungera som grythund?

Fungerar säkert ypperligt med en Sarplaninac/KO blandis.
Berätta gärna vad som skulle vara rätt uppfostran för en sådan blandis, eller raserna var för sig.
;)

99,9 % av alla hundar vill gärna hålla ihop sin flock, det gör dem inte till vallhundar.

Du kanske skulle uttala dig om saker som du faktiskt har en susning om? Dina inlägg i den här tråden visar bara på din okunskap.

delvis kl

Ni har helt rätt i det ni tänker med att hundar inte blir vad man gör dom till och jag tror jag skippar att dra diverse rasexempel då det redan finns gott om det i tråden.
Däremot tror jag _Eulaila_ menar att man kan forma hundens "sällskapsdel" om ni förstår vad jag menar?
Även om du har en bc så kan du få den att bli en trevlig familjehund OCKSÅ trots att den först och främst är vallhund (detta förutsatt att hunden får den stimulering den behöver i mina ögon). Förstår ni vad jag menar eller har jag uttryckt mig helt åt skogen?

Var så jag tolkade det i alla fall.. För självklart skaffar man en vallhund om man vill valla, en jakthund om man vill jaga osv..
Däremot kan jag hålla med om att även om t.ex. en bc är efter bra föräldrar osv inte alltid vallar.
Min svärfars bror har två bc:s. En tik som lever för att få valla och jobba, och dom behöll en valp ur hennes kull (ja dom gjorde tester och ja hon hade fin stamtavla och allt det där som ofta ifrågasätts, kan inte påstå att jag kan ge er djupare info eftersom jag inte frågat mycket om det, men vet att det var en "bra" parning med bra föräldrar osv.) som bara avskyr det. Han är gladligen med och tränar lydnad och liknande och kan väl efter mycket om och men göra en liten liten insats i vallningen men mer än så är det inte.

Hur många generationer var det sen era hundar föräldrar aktivt avlade på livräddning i vatten?
PL

Men det är ju inte säkert att en renrasig blir det som man avlat fram den till heller? Mina föräldrar har haft 4 newfoundlands som varit avlade för livräddning i vatten, EN av dom har gillat vatten, dom andra 3 har gått i med tassarna och sen har det varit tvärstopp hur mycket man än försökt vänja dom(den nuvarande är dock väldigt bra, och har det verkligen "inbyggt"). Har även träffat hundar som har varit väl avlade för att bli bra jakthundar(min sambo är jägare) men som sedan inte alls passat till det och blivit soffpotatisar/promenad-hundar i stället. Har även en vän som har en bc som inte har ett smack intresse av att valla trots träning(får och ko-bonde). Så man ska ju inte tro att bara för att man köper en renrasig som är avlad till ett visst ändamål så är det exakt det man får.
Köper man renrasigt så får man det man vill ha och köper man blandras kan man få vad som helst, stämmer ju inte alltid...

Så du menar att dina föräldrars hundar kom från kullar avsedda att sälja till folk som aktivt ville livrädda med dem? Hur mycket hade föräldrarnas livräddningsegenskaper dokumenterats? Med en renrasig hund har man möjlighet att gå ut och leta efter linjer och egenskaper man vill ha, och prata med uppfödare som passar ens egen inställning så att man förhoppningsvis får den hund man letar efter. Alla St Bernhardshundar lubbar ju inte automatiskt omkring i berg med en tunna under halsen.

Det är ju inte speciellt ofta man får användning av livräddningen, men du kan ju fortfarande träna på det och tävla just för att det är roligt. Hundarna kommer i från uppfödare som satsat mycket på just livräddning och vill ha fram så gott det går hundar som passar till det.
Nuvarande har vi inte behövt lära nånting, allt har suttit från början:laugh: skitkul! Kan dock inte säga att jag är så insatt i just det, det är ju mina föräldrar som haft newfoundlands, själv är jag livrädd för vatten och kan inte simma:o men då är det väldigt tryggt att ha Kira med sig:p

Och det här var ju bara ett exempel som jag har varit med om där aveln inte blivit som man hoppats, det är ju inget man behöver göra stor sak av:crazy:

Senast ändrad:

Det är inget försvar av blandrasavel att det ibland blir stolpskott i den mest planerade rasavel. Det finns border collies som är dåliga vallare. Men ska du ha en vallare har du ändå mycket större chans med en renrasig BC efter vallande föräldrar (och vidare bak i stamtavlan så långt man kan se) än om du väljer en BC-korsning.

Vad gäller blandrasavel, oavsett djurslag, undrar jag alltid vad man vill ha fram av korsningen och vad blandningen har som man inte kan hitta hos de befintliga raserna.

En annan sak, här har mest talats om tvåraskorsningar. Väldigt många blandrashunder har fler raser i sig än två...

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur