Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Vad var det för blodprov?
När jag HD röntgade Leon för två år sedan kostade det ca 1 400 kr + 250 ca för avläsningen hos SKK.

I samband med HD-röntgen kollade vi bla borrelia, gjorde ett "snabbprov" innan dom skickade det till labb. Vi var inne för att utesluta att hennes nyuppkomna stressproblem var smärt/sjukdomsrelaterat :)

Absolut, men det räknar jag under prestationsavel. Vilket jag ser som helt okey, men det var ju tal om att det fanns annan seriös blandrasavel.

Alaskan Huskey är ju ett resultat av vad jag kallar seriös blandrasavel, men jag kanske uttrycker mig konstigt? :o

Och jag betalade 1300kr för höfter, armbågar samt avläsning hos skk så det verkar skilja en hel del!

Och jag betalade 1300kr för höfter, armbågar samt avläsning hos skk så det verkar skilja en hel del!

Och jag har räknat ut att höftdelen av mitt vetbesök kostade 1700kr inkl en poliklinikavgift på 350kr :)

Vad jag har förstått det som är det att föredra att röntga på en klinik där de har "digital"röntgen så det lättast går att få en bra bild? (och kunnig röntgenpersonal givetvis..)

Själv blev jag mörkrädd idag då jag var ute och tittade hund på blocket och någon hade lagt ut sin hane till avel, eftersom han var blandras ville hon endast ha 2500 kr för det!
Dock tycker jag inte att småblandraserna är så jättebilliga, ser ofta sådana som är dyrare än våran renrasiga (men han är jakthund). Men mest rädd blir jag när jag ser de "renrasiga" valparna som är oregistrerade, gärna med ett renras pris! Sambon tyckte det var en jättebra idé at skaffa en sådan tax...

Nej digitalröntgen är ingen fördel när det gäller HD bilder som är rimligt exponerade. Läget är det viktiga.
PL

Jag har inga som helst problem med läsförståelsen, tack! Frågan är om du har det.
Naturligtvis är det inte hundarnas fel, men om folk lät bli att köpa blandisvalpar, eller "rädda" dem från en sunkig miljö så skulle uppfödarna mista en stor del av motivationen att idka oseriös avel.

Självklart är det tillgång och efterfrågan som styr allt. Men man kan ju inte heller strunta i de hundar som redan finns bara för att "inte uppmuntra" uppfödarna. Ska de avlivas rakt av bara sådär? :confused:

Sen ska vi inte glömma att det även finns oseriösa uppfödare till renrasiga hundar med.

Självklart är det tillgång och efterfrågan som styr allt. Men man kan ju inte heller strunta i de hundar som redan finns bara för att "inte uppmuntra" uppfödarna. Ska de avlivas rakt av bara sådär? :confused:

Sen ska vi inte glömma att det även finns oseriösa uppfödare till renrasiga hundar med.
Antagligen är det så illa som att några av hundarna skulle avlivas, vilket å andra sidan redan händer eftersom marknaden i många fall är mättad. Ett annat alternativ är ju att inte stödja aveln genom att inte betala för valpen, visserligen underlättar man genom att de slipper behålla en dyr hund eller avliva men de tjänar inte heller några pengar vilket verkar vara en drivkraft för många.

Ingen har glömt att det finns oseriösa renrasiga uppfödare, de flesta är väl medvetna om det finns problem där också. Personligen skulle jag lika lite stödja en oseriös renrasig uppfödare genom att köpa en valp, men eftersom tråden handlade om blandraser tyckte jag det var onödigt att påpeka. Även om det verkar behövas eftersom det ALLTID dyker upp någon i ALLA trådar angående blandraser som måste påpeka att renrasaveln inte heller är perfekt, fast ingen påstått motsatsen.

För att du påpekade något uppenbart som dessutom redan har avhandlats i tråden, därav min undran.

Tror inte jag fick nåt svar av Eulalia på frågan? Min fråga var en kommentar till inlägg 53 i den här tråden.

Såg din fråga nu när jag tittade igenom tråden. Min tik är Engelsk cocker spaniel/tibetansk spaniel. Uppfödaren föder även upp dessa hundar renrasigt. Båda min hunds föräldrar är korsning av dessa 50/50 och hon har fått fram dom genom att korsa sina egna som hon har till sin renrasavel.

KL

Tycker det är fruktansvärt mycket förutfattade meningar här. T.ex att någon som köper blandras "inte är inne i hundvärlden":crazy: Har haft hund hela mitt liv(renrasigt). Har aldrig varit intresserad av tävling/utställning men nog så mycket av träning och jag har varit väldigt mån om hundarna. När jag nu skulle köpa hund så var det absolut inte att jag tänkte "nu ska jag köpa blandras". Jag visste vad jag ville ha och letade runt på dom raserna. Så fick jag kontakt med denna uppfödare som bor i närheten av mig, åkte dit och träffade hennes hundar(båda föräldrarna och en syster från tidigare kull + hennes andra hundar) och jag kände att det var vad jag sökte. Att det sen var blandras gjorde jag inte så stor sak av.

Jag vill inte på nått sätt påstå att blandrasavel är rätt. Tror att det fler gånger är galna/oplanerade korsningar som inte blir bra, än dom som faktiskt blir bra och är seriösa. Men jag tycker inte att man ska ha så otroligt förutfattade meningar och tro att alla som köper blandras inte kan hund osv. :crazy:

Det din uppfödare pysslar med är totalt emot SKKs regler och hen kommer att bli utesluten ur SKK om det framkommer!

Alaskan Huskey är ju ett resultat av vad jag kallar seriös blandrasavel, men jag kanske uttrycker mig konstigt? :o
Nej, inte alls och jag håller med om att Alaskan Husky är seriös så kallas prestigeavel. Någon (mig veterligt inte du?) påstod dock att det fanns mycket annan seriös blandrasavel men som inte var prestigeavel. Jag är nog lite förvirrad eftersom jag inte kommer ihåg att jag kommenterar något av dina inlägg? :)

Hon har fortfarande fått fram bra hundar och jag är än så länge väldigt nöjd med mitt köp. Då bryr jag mig inte så mycket om vad skk tycker, jag har ett eget omdöme.

Din uppfödare borde bry sig, men hon är kanske redan utesluten?

Jag undrar mest varför hon har korsat som hon gjort. Vad är målet? Vad vill hon få fram ur blandningen som inte finns hos ursprungsraserna? Eller, för den delen, hos någon av de andra runt 200 raserna som finns i Sverige idag? Enbart "trevliga sällskapshundar" är knappast något avvelsmål.

Nej jag trodde inte att du skulle bry dig heller. Jag poängterade bara det faktum att det inte är OK enligt SKK, det som din uppfödare pysslar med.

KL Ser inga problem med cocker tibbe korsningen i sig men om man föder upp renrasiga hundar på SKKs villkor så får man hålla sig till det.
Däremot kan jag inte acceptera att SKK jagar uppfödare utanför sin organisation, ngt som åtminstone förekom i slädhundskorsningarnas barndom.
PL

Senast ändrad:

Uppfödaren parar sina korsningar också, vilket jag ser som än mer oseriöst. I övrigt håller jag med dig :)

KL Ser inga problem med cocker tibbe korsningen i sig men om man föder upp renrasiga hundar på SKKs villkor så får man hålla sig till det.
Däremot kan jag inte acceptera att SKK jagar uppfödare utanför sin organisation, ngt som åtminstone förekom i slädhundskorsningarnas barndom.
PL

:bow::bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka