Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

En fundering bara.. Hur är det inom häst och kattaveln? Är det bara inom hundvärlden som det är sånt här blandrashat? Tycker mig aldrig ha sett det inom hästvärlden, att man får arga blickar och blir nedvärderad bara för att man har en blandras(har renrasiga hästar). Visst att en hund kan bli farlig för omgivningen, men det är väl oftast alla galna korsningar blandat med fel ägare. Och kan väl precis lika gärna hända med en renrasig i fel händer.
Förstår inte felet med en bra blandras varvat med en ägare som vet vad den gör?

Var hittar du blandrashat?
Citera gärna var du läst det i tråden.

Hundägare som vet vad dom gör skaffar sig sällan blandraser, iaf inte valpar, undantaget prestationsavel.

Så du säger alltså rakt ut att jag inte vet vad jag gör? Utan att vare sig ha träffat mig eller hundarna? Det kallar jag förutfattade meningar! Har dessutom alltid haft renrasigt och jobbat med renrasigt(new foundland, berner sennen, eng cocker, schäfer), detta är den första blandrasen. Letade även renrasigt denna gången men sen föll det ändå på en blandras då jag gillade hundarna.

BlandrasAVELs-hat då. För det tycker jag märks ganska tydligt. Och jag menade inte enbart i tråden utan rent allmänt.

Lämnar tråden nu eftersom alla här inne redan bestämt sig. Har man valt en blandras ska man vara tyst och skämmas.

Jag hatar inte djur öht, jag ogillar skarpt människorna bakom oseriös avel och det gäller både renras och blandras.

Jag kan inte annat än att tycka att det är väldigt oseriöst om man avlar både renrasigt och samtidigt blandar och dessutom avlar vidare på 1:a generationens blandrashundar. Att jämföra med hästaveln bevisar lite vilken kunskapsnivå det ligger på och det är verkligen inget illa menat.

Jag hatar inte din hund, hunden i sig är säkert helt underbar och jag har eg inget problem med 1:a generationens blandrasavel heller ( om raserna är närliggande ). Då går det ju att följa sjukdomar och spåra bakåt i leden iaf.

Jag tror inte det förekommer problem med omlaceringsblandraskatter eller -hästar...

Det finns dock alldeles för mycket hemlösa katter (som gör fler hemlösa katter), speciellt just "bondkatter", som är för billiga och för lätta att bara släppa ut och glömma bort. Eller att låta bli att kastrera.

BlandrasAVELs-hat då. För det tycker jag märks ganska tydligt. Och jag menade inte enbart i tråden utan rent allmänt.
Är väl inte särskilt utbredd med "blandraser" inom hästavel även om det existerar, när det gäller avel på huskatter (kattvärldens blandraser) debatteras det ofta, länge och sällan är det någon som skräder sina ord. Problemen när det gäller oseriös avel och oönskade individer är ännu större än för hundar och avel på huskatter bidrar tyvärr inte till en bättre situation för landets katter.

Vanliga bondkatter går väl under benämningen europé?

Detta är visserligen ett schema över hundar, det blir nog ännu fler individer på kattsidan:
n7036h.jpg

Tragiskt resultat:
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.4085548-polisen-startar-kattjakt-i-centrala-sundsvall

Tycker mig aldrig ha sett det inom hästvärlden, att man får arga blickar och blir nedvärderad bara för att man har en blandras

Då har du missat alla trådar om korsning varmblodig travare x annan ras...:devil:

Jag har två blandraser idag.. En Berner sennen/Leonberger ur trevlig hund, haft honom sen 8V valp är idag 5 år, även en Schäfer/Leonberger tyvärr död idag endast 5 år gammal,och mycket saknad.. dog på operationsbordet.... Nu har jag en 5 månaders Schäfer/Alaskan Malamute.. Han är ur trevlig, lätt lärd. Så jag måste då vara en väldigt dålig människa som köper blandras?? Jaja... Har haft renrasig schäfer samt renrasig dobbe. En hund blir som den du gör den till oavsett renras eller blandras!!

En hund blir som den du gör den till oavsett renras eller blandras!!

Vad menar du med det, egentligen? Att jag med rätt träning skulle få mina dvärgpudlar att valla får, ställa älg eller dra släde lika bra som en border collie, jämthund respektive husky? Eller menar du bara att alla hundar har förursättningar att bli en trevlig kompis?

Våra hundraser har fortfarande mycket av det de ursprungligen avlades för.

Vad menar du med det, egentligen? Att jag med rätt träning skulle få mina dvärgpudlar att valla får, ställa älg eller dra släde lika bra som en border collie, jämthund respektive husky? Eller menar du bara att alla hundar har förursättningar att bli en trevlig kompis?

Våra hundraser har fortfarande mycket av det de ursprungligen avlades för.

Ja varför inte?? Skulle kanske inte gå så fort att valla får, men visst med massa träning skulle du säkert få dom till det:laugh:

Ja alla hundar har förutsättningar att bli en bra och trevlig kompis, med rätt uppfostran. Bara för att man skaffar en blandras betyder inte att man har bristande kunnskaper om hundar som vissa gärna vill få fram:devil:

Min kille som gick bort på operations bordet älskade att valla våra getter :D

Ja varför inte?? Skulle kanske inte gå så fort att valla får, men visst med massa träning skulle du säkert få dom till det:laugh:
Hur gör man när man vallar sakta o fåren hunnit till nästa kommun innan jycken reagerar?
Hur lär man en Borzoi att valla, eller för den delen att fungera som grythund?

Ja alla hundar har förutsättningar att bli en bra och trevlig kompis, med rätt uppfostran. Bara för att man skaffar en blandras betyder inte att man har bristande kunnskaper om hundar som vissa gärna vill få fram:devil:
Fungerar säkert ypperligt med en Sarplaninac/KO blandis.
Berätta gärna vad som skulle vara rätt uppfostran för en sådan blandis, eller raserna var för sig.
;)

Min kille som gick bort på operations bordet älskade att valla våra getter :D
99,9 % av alla hundar vill gärna hålla ihop sin flock, det gör dem inte till vallhundar.

Du kanske skulle uttala dig om saker som du faktiskt har en susning om? Dina inlägg i den här tråden visar bara på din okunskap.

Självklart är det tillgång och efterfrågan som styr allt. Men man kan ju inte heller strunta i de hundar som redan finns bara för att "inte uppmuntra" uppfödarna. Ska de avlivas rakt av bara sådär? :confused:

.

Lite samma sak som att säga att alla pälsdjursmotståndare glatt kan köpa päls eftersom djuren ju redan är döda, och att vegetarianer borde äta kött, iallafall från djur som redan är döda.

Efter dina inlägg i tråden skulle jag nog säga det , ja. (Att du inte vet vad du gör då vill säga)

Att jämför med hästaveln tex. Sen håller jag med Calazirya fullständigt i detta:
"
Jag kan inte annat än att tycka att det är väldigt oseriöst om man avlar både renrasigt och samtidigt blandar och dessutom avlar vidare på 1:a generationens blandrashundar. Att jämföra med hästaveln bevisar lite vilken kunskapsnivå det ligger på och det är verkligen inget illa menat"

Oavsett hur mycket jag än tränat hade mina dvärgpudlar aldrig kunnat valla som en BC. Och omvänt, en BC hade aldrig kunnar trivas med mina dvärgpudlars liv: promenader och rallylydnadsträning. Samt massor av soffligande och gos...;)

Olika raser har olika krav. Alldeles för många hundar mår dåligt för att deras ägare trott på att "hunden blir vad man gör den till".

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka