Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett plus med blandraser är att dem inte kostar en himla massa pengar![]()
Har inget emot blandrashundar, men jag skulle aldrig köpa en själv och jag är inte alls förtjust i blandrasaveln.
Det är ju för att blandras"uppfödare" fullständigt skiter i att hälsokolla, mentalitetskolla och meritera sina hundar. Sånt kostar.
Men, om man nu väljer att göra sådant.
Hälsokolla etc så gott det går, ser till att ha någon form av merit inom någon gren, kollar tex patella, ögonlyser etc det som är rekommenderat för varje ras som individen har i sig.
Dvs är så seriös som möjligt men som ändå avlar på blandras, ändrar detta någonting alls i era ögon?
Dessutom vill man ju gärna att alla/så många som möjligt i släkten ska vara hälsokollade.
Seriös avel har ett mål. Vad är målet med att avla blandras?
faktiskt fundera över vad som händer när det redan finns sidvis med likadana valpar till salu på blocket.
Men, om man nu väljer att göra sådant.
Hälsokolla etc så gott det går, ser till att ha någon form av merit inom någon gren, kollar tex patella, ögonlyser etc det som är rekommenderat för varje ras som individen har i sig.
Dvs är så seriös som möjligt men som ändå avlar på blandras, ändrar detta någonting alls i era ögon?
Det beror ju på. Många blandraser har tillslut blivit godkända renrasiga. Då har man ju ett mål, att få fram en viss typ av hund.
Jovisst. Med en "färdig" standard, en tydlig plan över hur arbetet ska pågå i flera generationer, kollade avelsdjur och gärna flera involverade. Och ett hum om huruvida rasen kommer/kan bli godkänd eller ej i framtiden. Men det är ju knappast med den tanken den mesta blandrasaveln sker.
Samma sak är det väl vanligt att man blandar för draghundar och jakthundar(?) för att få bättre prestation. Nu vet jag inte om det inte finns nån ras som kan leva upp till det, men där verkar det ju också väldigt genomtänkt och seriöst, även om jag inte är insatt alls i det.
Men som sagt, blandrasavel generellt går ju tyvärr inte till så.
Att ta bort blandraserna från blocket tror jag inte är nån lösning. Aveln lär finnas kvar.