Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Har inget emot blandrashundar, men jag skulle aldrig köpa en själv och jag är inte alls förtjust i blandrasaveln.

Det är ju för att blandras"uppfödare" fullständigt skiter i att hälsokolla, mentalitetskolla och meritera sina hundar. Sånt kostar.

Men, om man nu väljer att göra sådant. :eek:
Hälsokolla etc så gott det går, ser till att ha någon form av merit inom någon gren, kollar tex patella, ögonlyser etc det som är rekommenderat för varje ras som individen har i sig.
Dvs är så seriös som möjligt men som ändå avlar på blandras, ändrar detta någonting alls i era ögon?

Vad har man för mål med blandningen? Varför blandar man? Till vilken nytta? Det finns redan hundratals renraser att välja mellan idag. Det finns redan tillräckligt många oigenomtänkta blandraser ute på Blocket för omplacering. De ställen som tar emot hundar är också överfulla, Hundstallet t ex. Av vad? Blandraser. Man bidrar till en marknad som inte längre finns.

Hälsokolla etc så gott det går, ser till att ha någon form av merit inom någon gren, kollar tex patella, ögonlyser etc det som är rekommenderat för varje ras som individen har i sig.
Dvs är så seriös som möjligt men som ändå avlar på blandras, ändrar detta någonting alls i era ögon?

Seriös avel har ett mål. Vad är målet med att avla blandras? Och nej, trevliga familjehundar räknas inte, det borde liksom vara grundläggande i all avel.
Dessutom vill man ju gärna att alla/så många som möjligt i släkten ska vara hälsokollade.

Personligen skulle jag inte köpa blandras, dels för avelns skull, dels för att jag inte vill ha begränsningar som det medför.

KL

Kan bara säga att jag blir mer och mer anti mot denna blandrasavel och massproduktion av hundar. Tycker det är oansvarigt. Vart ska alla dessa "gulliga blandisvalpar" ta vägen?

Är dubbel i detta med omplaceringshundar som är blandras. Har ju dåliga erfarenheter av en jag lånade häromdagen. Men själva hunden kan ju inte rå för att den finns och jag tycker väl egentligen att det är bra att man tar hand om de hundar som redan finns.

Men det jobbiga är ju att detta aldrig tar slut, det kommer nya i en aldrig sinande ström. :crazy:

Seriös avel har ett mål. Vad är målet med att avla blandras?

Det beror ju på. Många blandraser har tillslut blivit godkända renrasiga. Då har man ju ett mål, att få fram en viss typ av hund.

För att svara på frågan vad jag tycker om blandraser: Jag ser varje hund som individer, så den frågan går inte att svara på. Jag har själv en riktigt "gatukorsning" som har fått mig att bli intresserad av träning inom hundsport :love: Jag är dock allergisk mot "jag-måste-para-min-tik-för-hon-är-söt" tänket. Om man är seriös, har kunskap och noga har tänkt igenom allting så ser jag inga hinder faktiskt :)

For att fa fram en typ av hund som har en hyfsad mojlighet att se ut ungefar likadant varje gang, sa att den kan registreras med en standard, behovs ungefar 40+ generationers noggrann avel. Da talar vi inte om blandras avel, det ar hogst nagra fa generationer som kan bli precis hur som helst ...

kl

Varför jag inte tycker om blandraser? well, jag har inget emot hundarna i sig. Min egen hund är en blandras och även om han mentalt inte är nåt att hurra för så är han min bästa vän i vått och torrt. Men det handlar inte om det för mig.

Det handlar om dagliga samtal från folk som har tagit valpar på sina "söta hundar" som skaffat sig hundar dom inte klarar av, som skaffat sig hundar på impuls för att dom ju som du så fint påpekade inte kostar så mycket :grin: 95% eller mer av dessa hundar är blandraser. Det ser inte alla blandrasivrare, hur många av deras söta blandningar som en dag hamnar snett. Men av någon anledning är det viktigare att få föda upp sina egna gulliga/unika/speciella valpar än att faktiskt fundera över vad som händer när det redan finns sidvis med likadana valpar till salu på blocket.

Jag är helt enkelt väldigt oimponerad :cool:

faktiskt fundera över vad som händer när det redan finns sidvis med likadana valpar till salu på blocket.

:bow: Exakt!!!

Funderar... det pratas ju om "hundägarlicens". Kanske en "uppfödarlicens" vore något? Hur det skulle funka rent praktiskt vet jag inte.

Vad skulle hända om Blocket förbjöd annonsering av korsningsraser? Det är ju en STOR marknad där och en möjlighet för avyttring av oseriös "avel".

Senast ändrad:

Det förändrar ju inte det faktum att man oftast inte vet vad som finns bak i ledet förutom möjligen mamman och pappan till hunden.

I mina ögon är blandrasavel oseriöst och jag skulle aldrig köpa en blandras just pga jag anser att det är en oseriös avel. Men jag tycker även att det är oseriöst när man vill ta valpar efter sin hund bara för att den är så söt och snäll eller för att man vill ha små kopior av sin hund.

Nu tycker jag nog inte att blandraser är speciellt billiga. Små blandraser kostar lika mycket som en renrasig hund idag. Dessutom kostar det lika mycket att veterinärbehandla en blandras som en renras, hundmaten är lika dyr et c. Sedan tycker jag inte att priset skall styra vad för hund man skaffar.

SKK finns ju för att det skall finnas en kontroll av renrasuppfödare. Sköter man sig inte så får man inte heller vara med. Något liknande finns inte för blandraser. Förmodligen för att de vanligaste anledningarna till blandrasaveln är:

*Tiken är söt och man vill ha valpar och väljer grannens hanne för han är också söt.

*Man tror på myten att en tik måste få valpar någon gång för att inte få livmodersinflammation.

*Man vill tjäna pengar.

*Det har skett en tjuvparning och man inte vill ge abortspruta alternativt inte märkt tjuvparningen och upptäckt att tiken är dräktig för sent.

Dessa är nog inte intresserade av att vara med i en organisation som kontrollerar att aveln av hundar går rätt till.

Det beror ju på. Många blandraser har tillslut blivit godkända renrasiga. Då har man ju ett mål, att få fram en viss typ av hund.

Jovisst. Med en "färdig" standard, en tydlig plan över hur arbetet ska pågå i flera generationer, kollade avelsdjur, stor kunskap kring genetik och vad man håller på med och gärna flera involverade. Och ett hum om huruvida rasen kommer/kan bli godkänd eller ej i framtiden. Men det är ju knappast med den tanken den mesta blandrasaveln sker.
Samma sak är det väl vanligt att man blandar för draghundar och jakthundar(?) för att få bättre prestation. Nu vet jag inte om det inte finns nån ras som kan leva upp till det, men där verkar det ju också väldigt genomtänkt och seriöst, även om jag inte är insatt alls i det.

Men som sagt, blandrasavel generellt går ju tyvärr inte till så.

Senast ändrad:

Inte mig emot. Det är ju mycket okunskap (både kring själva uppfödningen/risker/omvårdnad till stöd till valpköpare, till genetik, myt om rasbundna sjukdomar som "försvinner" samt problemet i sig med knepiga korsningar som får vandra runt) som ligger bakom så det vore säkert bra med en obligatorisk utbildning.

Att ta bort blandraserna från blocket tror jag inte är nån lösning. Aveln lär finnas kvar.

Jovisst. Med en "färdig" standard, en tydlig plan över hur arbetet ska pågå i flera generationer, kollade avelsdjur och gärna flera involverade. Och ett hum om huruvida rasen kommer/kan bli godkänd eller ej i framtiden. Men det är ju knappast med den tanken den mesta blandrasaveln sker.
Samma sak är det väl vanligt att man blandar för draghundar och jakthundar(?) för att få bättre prestation. Nu vet jag inte om det inte finns nån ras som kan leva upp till det, men där verkar det ju också väldigt genomtänkt och seriöst, även om jag inte är insatt alls i det.

Men som sagt, blandrasavel generellt går ju tyvärr inte till så.

Jag håller med om att blandrasaveln ytterst sällan går till så, tyvärr! Som sagt, dom som vill avla blandras för att hunden är söt/tjäna pengar etc går totalbort i mina ögon (och ändå har jag själv en hund som avlats av liknande anledning) men å andra sidan gillar jag inte renrasuppfödare som avlar av dom anledningarna heller. Bara för att det är renrasavel betyder det absolut inte att det är seriöst. Jag vet ju av egen erfarenhet att det finns blandrasuppfödare som är mer seriösa än renrasuppfödare.
Jag önskar så att alla gulliga-snälla-blandisvalpar inte behövde finnas på blocket, gudarna vet vilka människor dom oftast hamnar hos..

Fast om du jämför så blir det ju ganska snedfördelat. Självklart finns det oseriösa renrasuppfödare, det finns ju stolpskott överallt. Men säg att det rör sig om 20% (påhittad siffra) oseriösa renrasuppfödare, så skulle jag nog säga att det är 80% oseriösa på blandrassidan. Virrigt förklarat såhär på morgonkvisten (:p) men förstår du hur jag menar? Andelen oseriösa inom blandraser är så otroligt mycket mer än andelen oseriösa inom renras.

Visst finns det uppfödare av renrasiga hundar som är oseriösa också, men två fel gör inte ett rätt.

Att ta bort blandraserna från blocket tror jag inte är nån lösning. Aveln lär finnas kvar.

Förmodligen, men jag tänkte att det kanske blir lite svårare att avyttra dem då.

Hittade en korsning på blocket nyss som jag kände så här :eek: när jag såg (värre än den jag hade på prov):

...är renrasig rottwiler och ... är blandis mellan schäfer/border collie och terrier.

Hur tänker man vid en sån blandning? Man kan ju hoppas att det är en tjuvparning. Men tyvärr är det ju inte ofta det.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka