Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Fast om du jämför så blir det ju ganska snedfördelat. Självklart finns det oseriösa renrasuppfödare, det finns ju stolpskott överallt. Men säg att det rör sig om 20% (påhittad siffra) oseriösa renrasuppfödare, så skulle jag nog säga att det är 80% oseriösa på blandrassidan. Virrigt förklarat såhär på morgonkvisten (:p) men förstår du hur jag menar? Andelen oseriösa inom blandraser är så otroligt mycket mer än andelen oseriösa inom renras.

Jaja jag förstår absolut vad du menar, och medhåller. Har aldrig heller påstått någonting som kan liknas vid motsatsen :)

For att fa fram en typ av hund som har en hyfsad mojlighet att se ut ungefar likadant varje gang, sa att den kan registreras med en standard, behovs ungefar 40+ generationers noggrann avel. Da talar vi inte om blandras avel, det ar hogst nagra fa generationer som kan bli precis hur som helst ...

Glömde du KL nu? Eller var det där menat som relevant till det jag skrev? :o

Förmodligen, men jag tänkte att det kanske blir lite svårare att avyttra dem då.

Frågan är dock: får det folk att avla mindre, eller får det folk att sänka sina krav på köparna?

Jag är rädd att det lutar mer åt det sistnämnda, så det blir ju lite moment 22 där. Däremot tycker jag ju att det vore passande att behöva söka tillstånd att avla på blandraser öht, så att någon högre ledning kan sätta stopp om det går lite överstyr eller liknande.. Då kan dom även kräva visa tester på föräldrarna. Bara en tanke, kanske inte alls funkar i praktiken :o Det skulle nog utesluta många oseriösa uppfödare :)

Jag tycker absolut att det borde finnas en uppfödarlicens (precis som jag är för "hundkörkort"). Då skulle flera stolpskott sorteras ut direkt, det skulle gärna få kosta ett par tusenlappar så att man får bort det värsta patrasket. Lite som en körkortsutbildning, liksom. Får man en grunläggande utbildning om genetik skulle fler förstå varför det är en dum idé att korsa olika raser. Hur detta skulle gå till eller vem/vilka som skulle hålla i det är ju svårare att lösa men jag tycker absolut att det är en god idé.

Fast hur skulle det funka i praktiken? De som skulle strunta i detta och ändå föda upp och sälja hundar? Hur kollar man det? Vilka sanktioner?

Annars är jag absolut för idén.

Fast hur skulle det funka i praktiken? De som skulle strunta i detta och ändå föda upp och sälja hundar? Hur kollar man det? Vilka sanktioner?

Som sagt, det finns ju fortfarande mycket frågetecken att reda ut. Man skulle t ex kunna belägga folk med böter som inte har licens? Sen finns det givetvis dom som skulle hålla på ändå, men jag tror även att värsta sortens köpare skulle sorteras bort om man måste ha hundkörkort och där informeras om hur otroligt viktigt det är att faktiskt köpa från någon som innehar licens.

(Bara ett exempel, nu verkar ju frågan vara helt nerlagd och då kan man ju fundera och diskutera utan att komma fram till något i evigheter)

Man vet ju aldrig om det funkar i praktiken, men det är ju lite som hundkörkort. Om hundkörkort skulle bli så vanligt som man vill så skulle nog större delen av säljarna vilja att deras köpare har hundkörkort. Inför man licens på avel så bryter man helt plötsligt mot lagen om man struntar i det och kan få straff. Frågan är om det är lika värt det då helt plötsligt, när de flesta blandraser ändå säljs för runt (nästan max) 4000 kr. Man kan aldrig eliminera någonting helt, men det behöver ju inte betyda att man åtminstone kan försöka få bort så många som möjligt :)

De frågorna gäller ju egentligen för alla lagar. Det är väl på samma sätt som om djurskyddslagen inte följs, eller om man saknar tillstånd för djur som kräver tillstånd.
Böter (och ev. svårare att få tillstånd i framtiden? Eller det kanske blir motsatt effekt) skulle väl funka.
Större problem känns som tjuvparningarna. Hur gör man om man får en tjuvparning och upptäcker det försent, inte kan/vill ge abortspruta eller så? Om det ska vara ett undantag skulle vi få vääääldigt många "tjuvparningar". Och om det räcker att gå utbildningen i efterhand i sådana fall har man ju förlorat mycket av meningen iom att planeringsfasen snudd på det viktigaste. Men kanske kommer man åt lite på det iaf.

Bara tankar som sagt, jag har inte heller någon färdig lösning.

Tillägg: Sen tycker jag alla lagar ska ha ett straff som faktiskt genomförs. Alltför många lagar saknar sådant.

Jag gillar inte blandrasavel och kan inte tycka om de personer som medvetet avlar blandrashundar.
Jag irriterar mig ofta på de personer som väljer att köpa blandrashund från "uppfödaren" pga att dessa köpare ofta är okunniga. Okunniga hundägare gillar jag inte.

Däremot har jag ingenting emot själva hundarna sålänge de uppför sig bra. Jag gillar alla hundar som uppför sig ordentligt, där spelar renras eller blandras ingen som helst roll.

håller med!
är inte imot själva hundarna så länge man har pli på sin hund! men varför ska man blanda hundraser när vi har så MÅNGA bra hundraser redan! det finns ju hur många som helst att välja mellan,:confused:
det är ju okunniga ägare som blandar, antagligen för att tjäna pengar eller för något annat.
säger inte att jag har något imot folk som har blandraser eller något sådant men vill att vi kanske ska avla på de raser som vi har i världen istället för att ta fram massa korsiningar som det senare kan bli fel på!

ps. fina hundar!

Tycker jag har hört denna debatt innan men alltid kul att diskutera!!

Jag är en sådan person som helst vill ha rent blod i både häst och hund , men om jag hade hittat en hund eller häst whatever som jag hade förälskat mig i hade det inte stoppat mig om det var en blandning!!

Eftersom jag även är väldigt intresserad av avel tilltalar inte det mig att skaffa en blandras eller en korsning, dock om det tillför avel skulle jag kunna tänka mig lägga ett fullblod på min halvblodsmärr exempelvis.

Licens/körkort vore super! Det ska inte vara för lätt att köpa hund, dvs billigt (ojvilkensötvovvedenavlivasomjaginteköperdenGENASTbilligt). Det ska inte vara för lätt att föda upp heller

KL* Har inte läst hela tråden*

Jag har växt upp med enbart renrasiga hundar, "fint" avlade med kända föräldrar osv. Nu ska jag köpa min första egna hund eftersom jag flyttat hemifrån och saknar hundägandet så himla mycket. Nu har faktiskt lotten fallit på en blandras som vi ska åka och titta på ikväll. Fick kontakt med uppfödaren som avlat på denna korsning i 10år just för att hon fått så trevliga och framförallt FRISKA hundar. Tycker det känns kanon, förstår inte vad problemet skulle vara?
Visst om man gör en helt galen kombination, men det kan hända även i renrasaveln.

Senast ändrad:

Jag har växt upp med enbart renrasiga hundar, "fint" avlade med kända föräldrar osv. Nu ska jag köpa min första egna hund eftersom jag flyttat hemifrån och saknar hundägandet så himla mycket. Nu har faktiskt lotten fallit på en blandras som vi ska åka och titta på ikväll. Fick kontakt med uppfödaren som avlat på denna korsning i 10år just för att hon fått så trevliga och framförallt FRISKA hundar. Tycker det känns kanon, förstår inte vad problemet skulle vara?
Visst om man gör en helt galen kombination, men det kan hända även i renrasaveln.

Jag tror inte att någon har särdeles mycket emot blandrasavel under förutsättning att båda föräldradjuren är friska och har genomgått alla de tester som krävs för deras respektive ras OCH att det finns en vettig tanke bakom korsningen. Tyvärr brukar det ofta brista på båda dessa punkter och det är nog där problemet ligger för många. Ohyggligt många blandrashundar består av totalt olämpliga raskombinationer som kan ge obalanserade, svåra och ibland potentiellt farliga hundar. Olika varianter av "machohundsblandningar" verkar vara överrepresenterade och, föga förvånande, överrepresenterade även som omplaceringar.

Men som sagt, om det finns en ordentlig tanke bakom och föräldrarna är lämpliga avelsdjur, så fine.

Vad är det som säger att hon fött upp friska hundar i tio år, mer än hennes eget påstående? Någon individ hon har där hemma som du kanske tycker ser fin ut, träffar en gång i ditt liv, och som du inte har en aning om hur den ser ut på "insidan" (höfter, knän, ögon, hjärta, allergier mm)?

Det är ju just det som är grejjen med blandrasavel, hon kan säga att hennes hundar varit friska hela livet och har rent guld i blodådrorna och de var säkert släkt i rakt nedstigande led med Gustav Vasas krigsvarg som räddade 546 soldater i ett känt fältslag.. och så snöade det i juli och det kom dessutom ett gäng grisar flygande under tiden.

;)

Skämt åsido, du vet ingenting om det där sålänge du inte känner ägare till samtliga hundar från hennes avel väl och de i sin tur har testat sina hundar.
Renrasavel har många brister, men man kan iaf kolla vissa tester långt tillbaka i tiden. Sen finns det ju bättre koll på att tikarna inte paras för unga, för ofta, med nära släktingar, etc osv men det är bara ytterligare en av andra aspekter på renrasavel jfr blandisavel.

Exakt vad är det som blir bättre av att köpa en renrasig då? Mina föräldrar har letat seriösa uppfödare till sina hundar land och rike runt, och nästan var enda en(och då har dom haft hundar sen 70-talet) har haft dolda fel. Den nuvarande har dom lagt ca 110 000:- i veterinärvård på och då är hon bara 3år. Föräldrarna och tidigare led var testade i så många test man kan komma på. Och detta gäller 3 olika raser och inte bara en "dålig" ras. Den absolut äldsta har blivit 9år. Och dom sköter sina hundar i konstens alla regler.

Förstår inte på vilket sätt man ska räkna med att få en friskare hund bara för att det är renrasigt? Den löper ju lika stor risk, om inte större, att bli sjuk som en blandras? Fattar inget. Det kvittar om tidigare generationer har positiva test, avkomman löper risk att bli sjuk ändå.

På fredag hämtar jag i alla fall hem min blandras och tror att jag kommer bli en mycket nöjd hundägare!

Bara nyfiken: Vilka raser är det din uppfödare använt i sin blandrasavel? Handlar det om hennes egna hundar, av 2 raser, som hon avlat på, eller har hon en tik som hon hittat hannar till? Är det 2 renrasiga individer eller är även föräldrarna blandraser?

Exakt vad är det som blir bättre av att köpa en renrasig då? Mina föräldrar har letat seriösa uppfödare till sina hundar land och rike runt, och nästan var enda en(och då har dom haft hundar sen 70-talet) har haft dolda fel. Den nuvarande har dom lagt ca 110 000:- i veterinärvård på och då är hon bara 3år. Föräldrarna och tidigare led var testade i så många test man kan komma på. Och detta gäller 3 olika raser och inte bara en "dålig" ras. Den absolut äldsta har blivit 9år. Och dom sköter sina hundar i konstens alla regler.

Förstår inte på vilket sätt man ska räkna med att få en friskare hund bara för att det är renrasigt? Den löper ju lika stor risk, om inte större, att bli sjuk som en blandras? Fattar inget. Det kvittar om tidigare generationer har positiva test, avkomman löper risk att bli sjuk ändå.

På fredag hämtar jag i alla fall hem min blandras och tror att jag kommer bli en mycket nöjd hundägare!

Det var tråkigt med dina föräldrars hundar men de är en ytterst liten del av populationen renrashundar (att bedöma en hel sorts avel av några få individer är lika kass retorik som att säga att alla som bor i röda hus dör i lungcancer eftersom man vet två människor som gjort det).

Varför skulle renrasen löpa större risk att bli sjuk än en blandis? Kolla försäkringsbolagens statistik, de har INTE blandisarna bland sina friskare grupper. Och de ersätter en i sammanhanget låg summa ifall din blandras blir riktigt dålig (var det 5k, nån som har koll på nya siffrorna?).

Det kvittar inte alls om äldre generationer är friska eller sjuka. Tror du ens på det själv? Ta en parallell till människor, vet man att en mamma med döttrar fått ärftlig bröstcancer kollar man döttrarna noggrannare än man annars skulle gjort. Har en i familjen fått blodpropp är man mer vaksam med de andra familjemedlemmarna. Etc osv. Tror du man gör så inom vården för att det är lite skojigt? Eller för att släktskap med sjuk= en möjligt ökad risk för sjukdom? Självklart löper avkomman från friade hundar risk att bli sjuk den med, (men inte för alla sjukdomar beroende på nedärvning) och risken är definitivt lägre än med föräldrar som inte är kollade och därmed kan bära på gemensamma fel som i olyckliga fall dubblas.

Jag önskar dig lycka till med din hund och hoppas ni får det bra tillsammans, alla hundar förtjänar bra hem. Jag är som så många andra inte emot hundarna som individer, bara den planerade aveln.

....

Nu vet jag inte vilka raser det här handlar om, men förutsättningen för att få en frisk renras är ju också att man köper en frisk RAS. Att köpa renrasigt är på inget sätt = friskt, men du har möjligheten att göra ett aktivt val att köpa en frisk ras från friska linjer (vilket inte är en garanti heller, men du ökar iaf chanserna rejält).

Det beror ju på. Många blandraser har tillslut blivit godkända renrasiga. Då har man ju ett mål, att få fram en viss typ av hund.

För att svara på frågan vad jag tycker om blandraser: Jag ser varje hund som individer, så den frågan går inte att svara på. Jag har själv en riktigt "gatukorsning" som har fått mig att bli intresserad av träning inom hundsport :love: Jag är dock allergisk mot "jag-måste-para-min-tik-för-hon-är-söt" tänket. Om man är seriös, har kunskap och noga har tänkt igenom allting så ser jag inga hinder faktiskt :)
Inga blandraser i modern tid har blivit renrasiga genom okontrollerad blandning bak i leden.

KL
Jag är emot all blandrasavel som inte har ett syfte, t ex slädhundar, sk prestationsavel.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en blandisvalp, har dock själv haft blandis, en senior som behövde nytt boende o som jag kände sedan tidigare.

Ytterligare knappis, jag är uppe i 12 hundar nu, varav 11 med SKK stamtavla, o bara en har haft någon rasrelaterad defekt/sjukdom, en liten Heeler med patella, o andra sidan var han en omplacering.
javisst, ja, Fähunden hade HD B + C o stördes aldrig i sitt aktiva liv som vallare, agility eller spårhund, han var BC.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka