Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

KL Jag är kritisk mot den mesta blandrasaveln men har även sett mkt bra sådan(slädhundar).
Däremot förstår jag inte hur blandrasmotståndarna kan skrika på olika typer av förbud samtidigt som vissa raser är så illa skapta att aveln på dem faktiskt bryter mot lagen.
Visst gör SKK i det stora hela ett bra jobb när det gäller rasbundna sjukdomar men jag anser inte att de har lyckats göra något åt de rena missfostren.
PL

Kl

Tänkt på detta, köper man verkligen en blandras om man haft hundar tidigare och liksom kommit in i hundvärlden lite? När jag skaffade min blandras, min första hund, var alla på min gata som hade hund väldigt skeptiska, alla hade hållit på med och haft hundar länge. Jag var arg och ledsen att de dömde ut min hund men i efterhand förstår jag verkligen vad de menade.

Jag tror att det ligger mycket i detta.
Jag växte upp bland blandisar och när jag skulle köpa hund var jag inställd på att ha en blandis. Men då jag inte hittade någon som motsvarade mina önskemål blev det istället en renrasig. Och nu när jag är "med i hundvärlden" har jag en helt annan syn på det med blandisar och mycket annat för övrigt.

Tänkt på detta, köper man verkligen en blandras om man haft hundar tidigare och liksom kommit in i hundvärlden lite? När jag skaffade min blandras, min första hund, var alla på min gata som hade hund väldigt skeptiska, alla hade hållit på med och haft hundar länge. Jag var arg och ledsen att de dömde ut min hund men i efterhand förstår jag verkligen vad de menade.

Jag är uppvuxen med renrasiga labradorer och en renrasig strävhårig tax. Jag var själv ägare till två weimaraner i tretton år. Nu har jag en blandras. (dalmador= dalmatiner 75 % och labrador 25%) En så fantastiskt underbar hund att jag är djupt tacksam över varje dag vi har tillsammans!

Vet man vad man sysslar med och kan man hundar så fattar man att man skaffar sig inte "vad som helst" i blandrasvärlden. För då kan det bli lite tokigt.

:)

Licens/körkort vore super! Det ska inte vara för lätt att köpa hund, dvs billigt (ojvilkensötvovvedenavlivasomjaginteköperdenGENASTbilligt). Det ska inte vara för lätt att föda upp heller
Men skulle vi komma åt den oseriösa rasaveln med detta eller bara blandrasaveln?
PL

Att jag inte kan se hur en förening skulle vara den som utfärdar och håller ordning på något lagstiftat i svensk lag.

Som hundförening och registerhållare för avel så har skk fördelen att den är överlägset störst i sverige och lyder under FCI.De har gjort en hel del för hundhållandet i landet.
Men det är ju fortfarande en intresseförening.

För en liknelse Ta tex volvo, de har volvoföreningar som träffas, man får rabatt på försäkringar och kan hitta på roliga saker med sin volvo till viss del kan de säkerligen värna om bilar generellt, som goodwill och för att det gör saker bättre även för volvoägare men deras huvudsakliga intresse ligger hur man än vrider och vänder på det just i VOLVObilarna.

Jag skulle dock inte köpa en bil som är ett ihopkok som "nästan är som en volvo" utan köpa en volvo för att veta vad jag får. Det är förmodligen tryggare att köpa en riktig volvo än "nästanvolvon" och jag kan hitta på en massa skojsig i volvoföreningen men det innebär inte att jag skulle vilja att volvo fick bestämma över bilbesiktningen...

Senast ändrad:

Men man kan ju faktiskt inte helt utesluta risken att samhället auktoriserar SKK som hundkörkortsutfärdare.
PL

Ja, jag anser inte att en hund, oavsett ålder, som går rakt in i glasrutor är särskilt smart. Om du tycker att det verkar vara fel på mig får stå för dig, jag har papper på att jag är fullt frisk och dessutom mår alla mina djur mkt bra och är välskötta.

Nej, jag ser inga som helst problem med själva blandrashundarna, om det sen finns för många av dem är en annan sak, då det är väl i så fall de oseriösa uppfödarna/ägarna det är fel på.

Senast ändrad:

Jag tycker att man är dum om man dömmer hunden efter rasen. Jag har endast haft blandras hundar och endast en av dem har varit agressiva och det var för att hon inte klarade av storstan plus var väldigt beskyddande. Hon bet aldrig någon i familjen eller var agressiv mot oss utan det var bara mot folk hon inte kände.
Blandras hundar lever längre, har oftast ett stabilare temperament och man kan aldrig vara säker på hur de kommer se ut som fullvuxna. Köper du en Schäfer då vet du ungefär hur den kommer att se ut. Men köper du en blandras så är det mycket svårare, mer spännande helt enkelt!
Min nuvarande tik är 8månader, svart med vitt på bröstet och mamman är långhårig Schäfer (större än de flesta schäfrar) och pappan är Kungspudel och Jämthund. Alltså en 3-vägs korsning är hon. Världens snällaste hund och chockar barn med att slicka dem i huvudet. Leker man med henne så biter hon däremot, som alla valpar gör.

Nej, jag ser inga som helst problem med själva blandrashundarna, om det sen finns för många av dem är en annan sak, då det är väl i så fall de oseriösa uppfödarna/ägarna det är fel på.
Så det är inte problem med att bruks/staff blandisar är överrepresenterade på blocket o diverse hundstallar?
Om det inte fanns köpare så skulle en stor del av den oseriösa aveln försvinna, enkel marknadsekonomi.

Det är ju precis vad många andra här inne skrivit. Att man har inget emot blandraserna i sig, det är den oseriösa aveln man inte gillar. Hunden kan ju inte rå för att den finns till. Jag ser inte det som "rassnobberi" men jag skulle aldrig själv köpa en blandras just pga jag ställer krav på uppfödaren och vill ha en hund som är efter en planerad och genomtänkt kombination. Inte bara "min hund är söt och din hund är söt, ska vi ta valpar?"

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..