Vad tycker ni om blandraser ?

urkella

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vad tycker ni ?
Träffade igår mina kusiners förra granne som är en riktigt rottis människa, och hon sa väldigt tydligt att om vi skulle få för oss att ta valpar på "vår" blandrastik skulle hon aldrig mer prata med oss :crazy: Och sa att enda gången man kan se det som minsta lilla ok med blandras är om 2 renrasiga hundar råkar para sig av misstag. Sen klagade hon ner om hur bodusa och aggresiva våra hanhundar (blandraser) är enligt henne. Det finns inget aggresivt i dom, grannungarna brukar till och med komma hem och låna dom för att leka med dom. Men då fnös hon bara på näsan. Förr testade vi att låta våra hundar leka med hennes men det lutade bara med att hennes hundar blev skadade (dåliga leder & andra problem) Blir så less när folk ska dömma ut ens hundar så fort dom hör att det inte är renrasigt. Våra hanhundar är blandras mellan Kelpie/labbe, och har aldrig haft några problem med vare sig leder eller sjukdommar och tycker att min hund av dom är en av de snyggaste hundar jag sett, sen har han aldrig morrat åt varken människa eller hund :D Tiken vi har är blandning mellan Shäfer/Berned Senner, vet inte om jag tycker det är någon smart korsning så men hon är något av de snällaste hundar jag träffat, har bara haft henne någon månad då vi har henne på foder.
Oj blev ett långt inlägg men blev så arg när hon sa allt det dära :mad:

Bilder på vovvarna.
Min snygging
http://kuusou-itsumo.zmn.se/P1207029
http://kuusou-itsumo.zmn.se/P1207028

Tiken (är bara 7 månader)
http://kuusou-itsumo.zmn.se/P1207027

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Vad är det för en konstig människa? Hundrasist? Det är klart att det inte spelar någon roll vad för ras det är - det finns ju mysiga, gulliga, vackra och charmiga liksom otrevliga hundar av alla slag. :crazy:

Den här diskussionen har varit uppe vid ett flertal tillfällen.

Personligen har jag inget emot blandraser, men har inte mycket till övers för blandrasaveln. Enligt mig finns det ingen vettig anledning till att avla på en blandras, oavsett hur trevlig denne är.

Jag måste hålla med damen :o
Ta valpar på en Schäfer/ Senner är väldigt dumt. Stor risk för HD och AD. ( nu har du ju inte sagt att du ska göra det, utan jag svarar bara på vad hon tyckte om du skulle göra det) Jag skulle väl inte gå så långt att jag aldrig skulle tala med någon som avlar så, men jag skulle helt klart säga vad jag tycker.

Jag har själv inget emot blandraser som individer, men är inte för blandrasavel där inget syfte finns. (inom jakt och drag kan det kännas okej ibland)

Dina hundar är jättefina!

Samma ämne har varit uppe vid ett x antal gånger.

Har inget imott blandraser alls, äger själv två st. skulle aldrig skaffa en renrasig istället för mina två.

Vi ska inte ta valpar på henne då jag tycker att det är risk med denna korsningen, men denna person som sa det vet inte att det är schäfer/senner utan bara att det är en korsning. Tycker att om man ska korsa så ska det vara snarlika raser, men reagerade på hur hatisk hon var.

Ska man avla så ska det vara för att det tillför något, enligt min mening.

Jag har inget emot blandraser men jag är inte för blandrasavel. Hade jag haft en blandras skulle jag inte avlat på den. Tyvärr finns det alltför många som avlar på sina blandraser bara för att de är fina och snälla. De gör inga som hellst hälsotester eller mentaltester på sina hundar utan det räckler att de är trevliga som hundar. För mig ska många raser var ahöftledsröntgade, mh testade, ögonlysta eller vad det nu är som är typiskt för den rasen INNAN man avlar på dem. Tyvärr genomgår inte många blabdraser dessa tester.

Dessutom vet man aldrig vad man får när man korsar hejvilt mellan dessa blandraser. Har man otur kan hunden få dåliga gener och psyke av båda raserna.

Senast ändrad av en moderator:

***Boring*** Uttjatat ämne finns tonvis med trådar fortsätt i dom istället...

Håller med föregående talare!
En sak tycker åtminstone jag är konstigt!
Folk är inte mot blandraser,men mot blandras aveln.Men utan blandras avel så finns det inga blandraser,jag får det inte att gå ihop!!??

Drar man upp en gammal tråd får man detta svaret: "varför drar du upp den här gamla tråden?" eller liknande.

För övrigt håller jag med.

Om du nu tycker den är "boring" så varför svara, ens läsa tråden?

Gjorde den även för att skriva av mig hur man blir bemött av "renrasfolk" vilket jag tycker är sjukt hur folk kan bete sig på detta vis.

Om du nu tycker den är "boring" så varför svara, ens läsa tråden?

Gjorde den även för att skriva av mig hur man blir bemött av "renrasfolk" vilket jag tycker är sjukt hur folk kan bete sig på detta vis.

skriv då av dig i en gammal tråd.

Ämnet är totalt uttjatat sen länge på buke både blandras o kamphundar.

Folk får väl tycka vad dom vill. Jag själv anser blandras aveln inte skulle få finnas. Dels för det är så extremt många osunda hundar som är blandade o stämmer inte överens ex vallhundar med jakthundar o.s.v.
Sen är aveln så slapphänt de flesta parar nån stackars kräk med nåt annat kräk för anledning är att dom är söta.

Folk är inte mot blandraser,men mot blandras aveln.Men utan blandras avel så finns det inga blandraser,jag får det inte att gå ihop!!??

Jo, det betyder helt enkelt att om du kommer fram till mig med en blandrashund så hatar jag inte hunden. Den är ju bara hund. Jag tycker däremot väldigt illa om att någon har blandat till den och sålt den, och oftast gillar jag inte att någon köpt den heller.

Blandraser i sig kan ha kommit till av olika anledningar bla genom tjuvparning sov. Men att medvetet bidra till aveln tycker jag är fel. Eller dok säger jag emot mig själv lite då jag tycker att om man har uppsikt över sin hund så sker ingen tjuvparning.

Jag gillar inte blandrasavel och kan inte tycka om de personer som medvetet avlar blandrashundar.
Jag irriterar mig ofta på de personer som väljer att köpa blandrashund från "uppfödaren" pga att dessa köpare ofta är okunniga. Okunniga hundägare gillar jag inte.

Däremot har jag ingenting emot själva hundarna sålänge de uppför sig bra. Jag gillar alla hundar som uppför sig ordentligt, där spelar renras eller blandras ingen som helst roll.

Jag gillar inte heller blandrasavel. Dom såkallade uppfödarna till dessa hundar är enbart ute efter att tjäna pengar. Valppriset ligger inte långt under renrasiga hundar längre. Blandrasuppfödarna har inga krav på sig från SKK eller några registreringsavgifter. Inga kennelkonsulenter som kontrollerar hur hundarna har det. Inga dolda fel garantier får man som köpare.

Däremot så kan en kull blandrasvalpar bli jättefina om parning skett av en olyckshändelse. Då sker det bara en gång mellan samma kombination och valparna är värda att få bra hem. Dom blir jättefin familjemedlemmar.

Därför har jag inget emot blandrashundar. Dom kan ju inte rå för att dom kommit till världen. Utan det är den såkallade blandras aveln jag inte gillar.

Däremot så tycker jag att din bekant beter sig konstig när hon säger att hon inte skulle vilja umgås med er om ni tar en kull valpar. Var och en får ju tycka och tänka och göra vad den vill. Bara man tar ansvar för det man gör på ett bra sätt.

Jag gillar inte heller blandrasavel. Dom såkallade uppfödarna till dessa hundar är enbart ute efter att tjäna pengar. Valppriset ligger inte långt under renrasiga hundar längre. Blandrasuppfödarna har inga krav på sig från SKK eller några registreringsavgifter. Inga kennelkonsulenter som kontrollerar hur hundarna har det. Inga dolda fel garantier får man som köpare.

Däremot så kan en kull blandrasvalpar bli jättefina om parning skett av en olyckshändelse. Då sker det bara en gång mellan samma kombination och valparna är värda att få bra hem. Dom blir jättefin familjemedlemmar.

Därför har jag inget emot blandrashundar. Dom kan ju inte rå för att dom kommit till världen. Utan det är den såkallade blandras aveln jag inte gillar.

Däremot så tycker jag att din bekant beter sig konstig när hon säger att hon inte skulle vilja umgås med er om ni tar en kull valpar. Var och en får ju tycka och tänka och göra vad den vill. Bara man tar ansvar för det man gör på ett bra sätt.

håller delvis med här. Blandrasavel är inte direkt den bästa avlen pga mentaliteten och så men det finns skk uppfödare som inte bryr sig ett skit om hur valpen får det eller så som bara vill tjäna pengar men har lite regler att följa. Det finns dem blandrasuppfödarna som är som vilken skk uppfödare som helst så bara för att man köper en reggad hund är det hundingen garanti att man får en frisk hund med bra mentalitet. Så jag tycker det inte är något fel med en oregg. hund funderar på att köpa en själv. Ett plus med blandraser är att dem inte kostar en himla massa pengar:)

Blandrasavel är inte direkt den bästa avlen pga mentaliteten och så men det finns skk uppfödare som inte bryr sig ett skit om hur valpen får det eller så som bara vill tjäna pengar men har lite regler att följa.

Två fel gör inte att ett av dem blir rätt. Fördelen med att köpa en SKK-reggad hund är att man som valpköpare KAN kolla upp hälsostatusen på ALLA hundar i stamtavlan och därmed kan kolla att uppfödaren är seriös och avlar på hundar som är friska, sunda, trevliga osv. Om hunden gått MH (mentalbeskrivning) och tävlat kan man se det också och på så sätt bilda sig en ofta ganska bra uppfattning av hur hunden är mentalt också.

Visst, det är inget som säger att någon är seriös bara för att man är med i SKK, men det är i alla fall otroligt mycket lättare att bedriva seriös avel om man har möjlighet att kolla upp hundarna jämfört om man inte har möjlighet att göra det.

Och förresten, tråden är från 2008, såg jag nu. Finns det verkligen anledning att dra upp en så gammal tråd igen?

Senast ändrad:

Och förresten, tråden är från 2008, såg jag nu. Finns det verkligen anledning att dra upp en så gammal tråd igen?
Tja, det verkar ju inte gå att göra rätt hur man än gör.

När Dalmatiner startar en ny tråd blir hon tillsagd att använda sökfunktionen för att det redan finns trådar i ämnet: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1123328

Till och med i denna tråden får TS upprepade gånger höra att det redan finns andra trådar ex. PIRU: "***Boring*** Uttjatat ämne finns tonvis med trådar fortsätt i dom istället... "

Vad ska man göra om man vill diskutera ett ämne som redan diskuterats om man inte ska skapa en ny tråd eller skriva i en gammal tråd?

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna