Vad tycker ni om klädkoder?

Voeux

Trådstartare
Jag minns en tråd för länge sen där klädkoder diskuterades här på Buke, och det var delade åsikter om det. En del verkade tycka att det var lite drygt att någon annan ska bestämma vad en ska ha på sig, medan andra tyckte att det är kutym och artigt mot gästerna att berätta vilken klädkod som gäller. Nu när jag själv snickrar på festinbjudan funderar jag kring detta, och jag upplever två problem med klädkoder:

1. Klädkoder är manligt kodade. "Kavaj", "frack" osv. Ja, förutom "högtidsdräkt" så är väl alla manligt kodade. Det känns trist, jag hade önskat att vedertagna klädkoder vore könsneutrala.
2. Jag vill inte att gäster ska känna sig tvingade in i en klädkod som de inte är bekväma i. Det är viktigt att alla får klä på sig något som de trivs i, och jag vet vid minst ett tillfälle när en familjemedlem kände sig ängslig inför fest på grund av klädkoden.

Har man inte med klädkod på inbjudan, eller skriver något väldigt luddigt, så är ju dock risken att gäster blir osäkra. Eller att de kommer till festen och känner att de är överklädda eller underklädda, och det är ju såklart inte heller så bekvämt.

Vad tycker ni om klädkoder?
 
@Voeux: Vad ni än gör, kör inte med någon hittepå-kod! Det skapar bara mer förvirring.

Personligen tycker jag om klädkod, då vet jag vilken nivå klädseln bör vara på. Sedan kan man ju givetvis skita i klädkoden om man vill det men jag tycker som sagt det är trevligt att ha en nivå.

Vaddå, du skulle inte uppskatta "Kom som du är" eller "Skärgårdsfin!" :D :rofl:

Nej någon hittepå blir det nog inte. Men vi har mycket plats på inbjudan, så det finns lite utrymme att utveckla om man vill, eller hinta om att det är valfritt att följa klädkoden eller ja.. jag vet inte riktigt ännu!
 
Vaddå, du skulle inte uppskatta "Kom som du är" eller "Skärgårdsfin!" :D :rofl:

Nej någon hittepå blir det nog inte. Men vi har mycket plats på inbjudan, så det finns lite utrymme att utveckla om man vill, eller hinta om att det är valfritt att följa klädkoden eller ja.. jag vet inte riktigt ännu!

Eh... nej :laugh:

"Kom som du är" skulle bli spännande idag, camobyxor och Sabaton-hoodie :angel:
 
Jag minns en tråd för länge sen där klädkoder diskuterades här på Buke, och det var delade åsikter om det. En del verkade tycka att det var lite drygt att någon annan ska bestämma vad en ska ha på sig, medan andra tyckte att det är kutym och artigt mot gästerna att berätta vilken klädkod som gäller. Nu när jag själv snickrar på festinbjudan funderar jag kring detta, och jag upplever två problem med klädkoder:

1. Klädkoder är manligt kodade. "Kavaj", "frack" osv. Ja, förutom "högtidsdräkt" så är väl alla manligt kodade. Det känns trist, jag hade önskat att vedertagna klädkoder vore könsneutrala.
2. Jag vill inte att gäster ska känna sig tvingade in i en klädkod som de inte är bekväma i. Det är viktigt att alla får klä på sig något som de trivs i, och jag vet vid minst ett tillfälle när en familjemedlem kände sig ängslig inför fest på grund av klädkoden.

Har man inte med klädkod på inbjudan, eller skriver något väldigt luddigt, så är ju dock risken att gäster blir osäkra. Eller att de kommer till festen och känner att de är överklädda eller underklädda, och det är ju såklart inte heller så bekvämt.

Vad tycker ni om klädkoder?

Klädkod bör stå med imo vid större tillställningar. Det förenklar och sparar tid och energi.
 
Om klädkoden är i syfte att hjälpa gästerna att känna sig bekväma så ser jag det bara som positivt. Det går ju utmärkt att lägga till den kvinnliga motsvarigheten till kavaj/kostym, eller vad man kör på, det vill jag minnas gjordes på en bröllopsinbjudan jag fick för några år sen. Men handlar det om gästernas bekvämlighet så innebär det ju också att om gästerna inte är bekväma i klädkodskläder är det fritt fram med annat. Om det är klädkod i syfte att ”såhär vill vi att du ska vara klädd” har jag betydligt svårare för fenomenet.
 
Om klädkoden är i syfte att hjälpa gästerna att känna sig bekväma så ser jag det bara som positivt. Det går ju utmärkt att lägga till den kvinnliga motsvarigheten till kavaj/kostym, eller vad man kör på, det vill jag minnas gjordes på en bröllopsinbjudan jag fick för några år sen. Men handlar det om gästernas bekvämlighet så innebär det ju också att om gästerna inte är bekväma i klädkodskläder är det fritt fram med annat. Om det är klädkod i syfte att ”såhär vill vi att du ska vara klädd” har jag betydligt svårare för fenomenet.

En klädkod är aldrig ett krav om man följer etikettsreglerna (var är salig Ribbing när man behöver henne?!). Dvs det är en hjälp för gästerna men det vore också höjden av oartighet att kommentera någons eventuella avvikande från klädkoden.

Enda gången jag anser man ska följa önskemål om klädsel är till begravningar. Står det uttryckligen "ljus klädsel" skulle jag aldrig överväga att komma i svart.
 
Om klädkoden är i syfte att hjälpa gästerna att känna sig bekväma så ser jag det bara som positivt. Det går ju utmärkt att lägga till den kvinnliga motsvarigheten till kavaj/kostym, eller vad man kör på, det vill jag minnas gjordes på en bröllopsinbjudan jag fick för några år sen. Men handlar det om gästernas bekvämlighet så innebär det ju också att om gästerna inte är bekväma i klädkodskläder är det fritt fram med annat. Om det är klädkod i syfte att ”såhär vill vi att du ska vara klädd” har jag betydligt svårare för fenomenet.

Den kvinnliga motsvarigheten är ju dock så svår att specificera 🧐 Eftersom det kan vara lite allt möjligt på samma "finhets-nivå".

Jag håller med dig. Det är ju dock svårt som gäst att veta varför en klädkod valts, den enda gången jag känt av att det är för att värdparet vill att gästerna ska se ut på ett visst sätt så var det för att jag var insyltad i planeringen. För vår del är det dock enbart på grund av att vi själva vill klä upp oss, och det kanske är bekvämast för gästerna om de inte kommer dit och känner sig underklädda.
 
Pyjamas ✌


Jag skulle ha skrivit klädkod som vanligt på inbjudan och sen pratat personligen med de gäster jag vet skulle ha svårt med det. Jag som väldigt plus size stannar ju hellre hemma än har klänning/dräkt och hade uppskattat en notis eller samtal om att klädkoden går att tänja på, så länge jag är finklädd. Typ. 🤷‍♀️

Ja, och jag hoppas de vi umgås med vet om det och känner oss tillräckligt väl för att veta om att en klädkod är oviktig. Men vissa kanske man bör prata med ändå.
 
Ja, och jag hoppas de vi umgås med vet om det och känner oss tillräckligt väl för att veta om att en klädkod är oviktig. Men vissa kanske man bör prata med ändå.
Alltså, fin tillställning följer regler i min värld så jag hade inte vågat bryta mot klädkoden hur väl jag än kände dig.
 
Klädkoder baseras på binära könsroller. De bygger på att folk har råd att köpa kläder speciellt för ett timmfälle. Tex.

Håller med. I vårt umgänge tror jag dock att samtliga har kläder i enlighet med den tilltänkta klädkoden, och skulle vi inte skriva någon klädkod på inbjudan så skulle männen sannolikt komma i kostym och kvinnorna i klänning/byxdress/kostym ändå. Så för vår del tror jag att en klädkod snarare kan hjälpa mer än att begränsa. Dock hade jag nog tänkt annorlunda om jag hade ett annat umgänge, eller inte kände gästerna så väl.
 
En klädkod är aldrig ett krav om man följer etikettsreglerna (var är salig Ribbing när man behöver henne?!). Dvs det är en hjälp för gästerna men det vore också höjden av oartighet att kommentera någons eventuella avvikande från klädkoden.

Enda gången jag anser man ska följa önskemål om klädsel är till begravningar. Står det uttryckligen "ljus klädsel" skulle jag aldrig överväga att komma i svart.
Jo, jag vet att det är så, men har också hört (bl.a här på Buke) att det anses oartigt att bryta mot klädkoden på en tillställning. Så tyvärr verkar det inte vara alla som ser klädkoder på det sättet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp