Vad tycker ni om klädkoder?

Jag ska på släktings bröllop, det är klädkod Jaquette 😳
Tjusigt värre.. 😫 Det ska vara klänning, ej kort, ej bara axlar, ej urringat eller vulgärt, det får inte vara svart, vitt eller rött. Etc
Jag gissar att det utöver klänningsklädkoden även finns en massa andra koder jag borde veta men som jag inte vet. Väska? Skor? Ev jacka? Smycken? Håruppsättning? Sminkning?
Vad sjutton sätter jag på barnen?

Jag hatar det, jag kommer känna mig utklädd och att jag inte kommer passa in hur jag än gör.

Funderar på att köpa en klänning som passar in på alla krav (men som inte är min stil) men sen göra revolt med accessoarerna. 😈

Oj, det kändes lite ålderdomligt tycker jag. Gärna hatt på kvinnan. Vem äger ens en hatt nuförtiden? Säger jag som har en bredbrättad solhatt, men jag tvivlar på att den passar in i klädkoden ändå.

Jag hade ringt den som bjuder in och frågat.

Vad gäller barnen hade jag satt på finkläder men i övrigt inte brytt mig om klädkoden om det är små barn. Äldre tonåringar kanske faller mer in under de vuxnas klädkod men mindre barn, nope. Inte i min värld iaf. Hela, rena (iaf när man anländer) och någorlunda finklädda (passande åldern) hade fått duga.
 
Den var inte alls fel. Det är helt ok med så urringat när det är högtidsdräkt. Sedan hade det smickrat henne mer med en bra BH men det är en annan femma.
Nej exakt, det är ju bara mer byst än kommenterarna tycker är estetiskt vackert för att hon lutar sig framåt och den fotografen fick den vinkeln och hon har stor byst. Liten byst hade ju varit noll kritik. Jag var faktiskt jätteförvånad över kritiken, så väldigt ogint. Det är ju bara rent estetiskt, om man är pryd, i just den vinkeln och att hon har stor byst och är 30+.

Hon fick väl ingen kritik för att det inte skulle vara korrekt? Bara mer byst än aftonbladet älskade just då.

(o jag tycker också att den är fin.)
 
Nej exakt, det är ju bara mer byst än kommenterarna tycker är estetiskt vackert för att hon lutar sig framåt och den fotografen fick den vinkeln och hon har stor byst. Liten byst hade ju varit noll kritik. Jag var faktiskt jätteförvånad över kritiken, så väldigt ogint. Det är ju bara rent estetiskt, om man är pryd, i just den vinkeln och att hon har stor byst och är 30+.

Hon fick väl ingen kritik för att det inte skulle vara korrekt? Bara mer byst än aftonbladet älskade just då.

(o jag tycker också att den är fin.)
De är ju totalt hysteriska. Denna fick positiv kritik eftersom hon är yngre och har mindre byst. Men fortfarande slemmiga kommentarer. (fin hylla Madeleine osv) https://www.aftonbladet.se/relationer/a/BJjgre/madeleine-hyllad-for-sin-hylla

1595499269051.png
 
Nej exakt, det är ju bara mer byst än kommenterarna tycker är estetiskt vackert för att hon lutar sig framåt och den fotografen fick den vinkeln och hon har stor byst. Liten byst hade ju varit noll kritik. Jag var faktiskt jätteförvånad över kritiken, så väldigt ogint. Det är ju bara rent estetiskt, om man är pryd, i just den vinkeln och att hon har stor byst och är 30+.

Hon fick väl ingen kritik för att det inte skulle vara korrekt? Bara mer byst än aftonbladet älskade just då.

(o jag tycker också att den är fin.)
Mycket av kritiken handlade ju även om att den inte var ny utan begagnad. Jag hjälpte en kompis att springa runt i butiker och prova second hand-klänningar till en Hubertusbal och jag har letat själv där många gånger. Det går att göra riktiga fynd och man kan ha väldigt roligt om man har sällskap. :D
 
Mycket av kritiken handlade ju även om att den inte var ny utan begagnad. Jag hjälpte en kompis att springa runt i butiker och prova second hand-klänningar till en Hubertusbal och jag har letat själv där många gånger. Det går att göra riktiga fynd och man kan ha väldigt roligt om man har sällskap. :D
Ojdå det missade jag! Begagnad är ju i det närmsta en pluspoäng tycker jag! jättekonstigt. Men misstänker att det aldrig skulle fått kritik med begagnat idag.

Jag har bara varit i släktingars och mammas garderober när jag behövt långklänning. (mamma har en som läggs upp tio cm om jag har den och släpps ned igen om hon har den. Inte för att jag behövt det på 15 år eller så. Min brudklänning skulle funka också om det knep nu, för någon av oss.)
 
Senast ändrad:
Ojdå det missade jag! Begagnad är ju i det närmsta en pluspoäng tycker jag! jättekonstigt. Men misstänker att det aldrig skulle fått kritik med begagnat idag.
Victoria återanvänder ju väldigt mycket kläder, både sina egna och sin mammas och även Estelle tror jag har fått bära något som Victoria bar som liten. Och bar inte Madeleine Victorias förbröllopsfest bara häromåret?
Låter ju jättemärkligt att få kritik för att man bär något återanvänt!
 
Jag ska på släktings bröllop, det är klädkod Jaquette 😳
Tjusigt värre.. 😫 Det ska vara klänning, ej kort, ej bara axlar, ej urringat eller vulgärt, det får inte vara svart, vitt eller rött. Etc
Jag gissar att det utöver klänningsklädkoden även finns en massa andra koder jag borde veta men som jag inte vet. Väska? Skor? Ev jacka? Smycken? Håruppsättning? Sminkning?
Vad sjutton sätter jag på barnen?

Jag hatar det, jag kommer känna mig utklädd och att jag inte kommer passa in hur jag än gör.

Funderar på att köpa en klänning som passar in på alla krav (men som inte är min stil) men sen göra revolt med accessoarerna. 😈
Samma klädkod vigsel som fest hade de tänkt
Ja du, jag vet inte hur de tänkt?
Jag själv är så galet oinsatt i klädkoder så jag blir bara snurrig av allt :(

Ej rött och ej baraxlat är från brudparet.

Om folk har den typen av dirigerade förstår jag helt och fullt att man reagerar och varken vill lägga resurser på det eller känner sig bekväm. Det låter väldigt typisk människor som inte annars använder högtidskläder, eller har jag fel i det antagandet? Jag hade nog blivit ganska syrlig kring just det att man kommer med riktiga pekpinnar men själva bryter stort mot formaliteterna :devil::angel:

Vad jag ser i modern tid (dvs inte tillställningar inom sällskap där man faktiskt förväntas äga en speciell typ av kläder och intresset för det är en anledning att umgås) så är klädkoden en hint om vilken nivå som är tänkt, inte en lista över godkända plagg och accessoarer. Dvs att komma med Dr Martens till kavaj-kod är helt inom det förväntade. En mjuk jerseyklänning hade också varit en vanlig syn, kanske "uppklätt" med lite roligare strumpor och sjal istället för mest slitna storkoftan. På samma tillställning kan man se folk i byxor och blus/tunika eller nån "reglementsenlig" klädsel och "finskor". Poängen som var sagd med klädkoden är då egentligen; idag skulle vi uppskatta om folk klär upp sig lite.

Säger man "högtidsdräkt" är det klart mer formellt, och där blir det ju mycket svårare att hitta något i garderoben som faktiskt stämmer överens. Dock har jag bland mina frackklädda vänner aldrig varit med om att man begär sådant från "vanliga gäster". (Och det går mycket väl att lösa utan att behöva köpa en balklänning. Jag vet inte hur tex nobelmiddagen förhåller sig till det binära i klädkoden, men i andra sammanhang har det alltid funnits utrymme att göra en tolkning efter festlighetsnivå.)

Men om man då verkligen HAR legat med nån ur brudparet, är isf rött obligatoriskt eller får man välja? :confused::confused::confused:

(Ja, har varit på sådant bröllop, ja, bruden var medveten om detta, ja, hon och jag är mycket goda vänner :D)

Det finns väl nästan alltid någon som har legat med nån i brudparet numera? Herregud, vad är det för århundrade egentligen? Skulle jag bjuda till bröllop skulle det vara minst 4-5 stycken på min sida, fler om det är en stor fest.

Mycket av kritiken handlade ju även om att den inte var ny utan begagnad. Jag hjälpte en kompis att springa runt i butiker och prova second hand-klänningar till en Hubertusbal och jag har letat själv där många gånger. Det går att göra riktiga fynd och man kan ha väldigt roligt om man har sällskap. :D

Jag har köpt nästan alla balklänningar begagnade för nån hundralapp eller två, framförallt som student. Helt orimligt att ett plagg bara ska användas en gång. (Den enda jag faktiskt köpte ny har jag nog haft ihjäl nu, men med lite modifikationer får den hänga med på maskerad ibland.) De lånas dessutom ut flitigt, så behövs det en festlig klänning i strl 34-38 vet ni var man kan fråga...

Nu för tiden är väl trenden snarast att hitta coolaste vintage-outfiten till röda mattan-arrangemang?
 
De är ju totalt hysteriska. Denna fick positiv kritik eftersom hon är yngre och har mindre byst. Men fortfarande slemmiga kommentarer. (fin hylla Madeleine osv) https://www.aftonbladet.se/relationer/a/BJjgre/madeleine-hyllad-for-sin-hylla

Visa bifogad fil 54555
Mycket av kritiken handlade ju även om att den inte var ny utan begagnad. Jag hjälpte en kompis att springa runt i butiker och prova second hand-klänningar till en Hubertusbal och jag har letat själv där många gånger. Det går att göra riktiga fynd och man kan ha väldigt roligt om man har sällskap. :D
Ojdå det missade jag! Begagnad är ju i det närmsta en pluspoäng tycker jag! jättekonstigt. Men misstänker att det aldrig skulle fått kritik med begagnat idag.

Jag har bara varit i släktingars och mammas garderober när jag behövt långklänning. (mamma har en som läggs upp tio cm om jag har den och släpps ned igen om hon har den. Inte för att jag behövt det på 15 år eller så. Min brudklänning skulle funka också om det knep nu, för någon av oss.)
Victoria återanvänder ju väldigt mycket kläder, både sina egna och sin mammas och även Estelle tror jag har fått bära något som Victoria bar som liten. Och bar inte Madeleine Victorias förbröllopsfest bara häromåret?
Låter ju jättemärkligt att få kritik för att man bär något återanvänt!

Ska ju dock sägas att Friggebo hade den klänningen 92, alltså för nästan 30 år sedan.. Artikeln i sig är nästan 20 år gammal..

Så att synen på återanvändning och urringning etc är ändrad är väl inte så förvånande?
 
Oj, det kändes lite ålderdomligt tycker jag. Gärna hatt på kvinnan. Vem äger ens en hatt nuförtiden?
Alla vi som varit involverade i galoppindustrin har nog ett helt gäng med hattar hemma. Jag har ett flertal. Åker man på derbyn, Ascot, Cheltenham, Galway etc är det nog mer vanligt än ovanligt att kvinnorna är uppklädda i hatt. På Ascot är klädkoden så strikt att du inte ens blir insläppt ifall du inte följer protokoll.
 
Alla vi som varit involverade i galoppindustrin har nog ett helt gäng med hattar hemma. Jag har ett flertal. Åker man på derbyn, Ascot, Cheltenham, Galway etc är det nog mer vanligt än ovanligt att kvinnorna är uppklädda i hatt. På Ascot är klädkoden så strikt att du inte ens blir insläppt ifall du inte följer protokoll.

Jag visste inte att inbjudan var till UK. Jag trodde att det var i Sverige. Att de i UK har lite mer strikta klädkoden förvånar mig inte alls!
 
Även svenska derbyt är ju väldigt uppklätt.

Jo, men jag ser inte gruppen av människor som går på svenska derbyt uppklädd i hatt som så stor i Sverige att man kan säga att det är vanligt att kvinnor i Sverige äger en hatt.

Det är nog vanligare i Sverige att folk har andra typer av hattar (solhatt att ha på stranden, mer friluftsbetonade hattar att ha i naturen osv) än hattar att ha på sig när det kommer en inbjudan med klädkod jacquett.

Sen tycker jag att det hade varit roligt om hattar blev mode igen!
 
Jo, men jag ser inte gruppen av människor som går på svenska derbyt uppklädd i hatt som så stor i Sverige att man kan säga att det är vanligt att kvinnor i Sverige äger en hatt.

Det är nog vanligare i Sverige att folk har andra typer av hattar (solhatt att ha på stranden, mer friluftsbetonade hattar att ha i naturen osv) än hattar att ha på sig när det kommer en inbjudan med klädkod jacquett.

Sen tycker jag att det hade varit roligt om hattar blev mode igen!
Verkar som att sådana här blev halvpopulära i Sverige för ett tag sedan, men kanske dör ut pga få tillfällen att använda? (har själva aldrig använt annat än halmhatt i typ trädgården så skulle nog känna mig mindre obekväm i en gigantisk rosett på ett diadem eller något)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fascinator
https://www.google.se/search?q=fasc...W0BhAIHakoBAwQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1288&bih=890

Hatt verkar annars funka på 9-11 pojkar just nu :D lättar att få på min än keps just nu i alla fall (säger inte att det är lätt för det) och pojkavdelningarna verkar svämma över av dem.
 
Verkar som att sådana här blev halvpopulära i Sverige för ett tag sedan, men kanske dör ut pga få tillfällen att använda? (har själva aldrig använt annat än halmhatt i typ trädgården så skulle nog känna mig mindre obekväm i en gigantisk rosett på ett diadem eller något)

https://en.wikipedia.org/wiki/Fascinator
https://www.google.se/search?q=fasc...W0BhAIHakoBAwQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1288&bih=890

Hatt verkar annars funka på 9-11 pojkar just nu :D lättar att få på min än keps just nu i alla fall (säger inte att det är lätt för det) och pojkavdelningarna verkar svämma över av dem.

Ja, jag kan ju räkna antalet gånger i mitt liv jag hade haft möjlighet att använda nåt sånt.

Jag har också hatt av typen halmhatt. Skönt när man solar och vill slippa sol i ansiktet. Men jag är rätt ensam om att ha det på stranden här där jag bor.

Ja, det kanske kan funka med ett utmyckat diadem? Fast jag får alltid ont i huvudet av diadem. De trycker så förskräckligt bakom öronen! Och med glasögon så blir det än värre!
 
Ja, jag kan ju räkna antalet gånger i mitt liv jag hade haft möjlighet att använda nåt sånt.

Jag har också hatt av typen halmhatt. Skönt när man solar och vill slippa sol i ansiktet. Men jag är rätt ensam om att ha det på stranden här där jag bor.

Ja, det kanske kan funka med ett utmyckat diadem? Fast jag får alltid ont i huvudet av diadem. De trycker så förskräckligt bakom öronen! Och med glasögon så blir det än värre!
Undrans om man kan knyta fast något på ett stort hårspänne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp