Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Kan man skriva typ "Kavaj, om du föredrar klädkod" för att hinta om att det är upp till gästen. Eller till och med lägga till "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" eller ja, äsch.. jag lyckas inte komma på någon bra formulering men ni fattar hur jag menar? Nåt åt det hållet? Då har man ju ändå berättat vad värdparet kommer att vara klädda i, så får man välja om man vill matcha det eller inte?
 
Kan man skriva typ "Kavaj, om du föredrar klädkod" för att hinta om att det är upp till gästen. Eller till och med lägga till "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" eller ja, äsch.. jag lyckas inte komma på någon bra formulering men ni fattar hur jag menar? Nåt åt det hållet? Då har man ju ändå berättat vad värdparet kommer att vara klädda i, så får man välja om man vill matcha det eller inte?

Jag tycker det later som en jattetrevlig losning! Ger angsliga gaster en ide om "nivan" samtidigt som att det ar tydligt att ni som vardar inte tycker kladkoden inte ar superviktig
 
Undrar lite kring hur klädkoder kan ha flytande gränser beroende på vem man är? Jag var på en VERKLIGT fin middag en gång, big business och alla var uppklädda ... utom ett antal killar; musiker och konstnärer. De dök upp i samma säckiga jeans och sweatshirts som de haft under dagen och ingen reagerade. De hade liksom sin egen kod som de verkligen inte tänkte rucka på. Alla andra hade ansträngt sig maximalt för att se snygga och eleganta ut. Jag tänker mig att de nog klätt sig likadant om det rört sig om ett bröllop - och det hade accepterats.
 
Jag minns en tråd för länge sen där klädkoder diskuterades här på Buke, och det var delade åsikter om det. En del verkade tycka att det var lite drygt att någon annan ska bestämma vad en ska ha på sig, medan andra tyckte att det är kutym och artigt mot gästerna att berätta vilken klädkod som gäller. Nu när jag själv snickrar på festinbjudan funderar jag kring detta, och jag upplever två problem med klädkoder:

1. Klädkoder är manligt kodade. "Kavaj", "frack" osv. Ja, förutom "högtidsdräkt" så är väl alla manligt kodade. Det känns trist, jag hade önskat att vedertagna klädkoder vore könsneutrala.
2. Jag vill inte att gäster ska känna sig tvingade in i en klädkod som de inte är bekväma i. Det är viktigt att alla får klä på sig något som de trivs i, och jag vet vid minst ett tillfälle när en familjemedlem kände sig ängslig inför fest på grund av klädkoden.

Har man inte med klädkod på inbjudan, eller skriver något väldigt luddigt, så är ju dock risken att gäster blir osäkra. Eller att de kommer till festen och känner att de är överklädda eller underklädda, och det är ju såklart inte heller så bekvämt.

Vad tycker ni om klädkoder?
Jag tycker om klädkoder. Det gör mig inget att de bygger på ordet för den manliga dräkten.

Om man inte gillar klädkoden är det ju ingen straffsats på att komma i någonting annat. Utan jag ser det som ett välgrundat tips helt enkelt.

(ett tips om vad de andra kommer att ha på ett ungefär, så man vet om det är långklänning eller jeans som de flesta sannolikt har. Alla i bekantskapskretsen kommer att veta exakt vilken nivå det är även utan klädkod och klädkoden väljs sannolikt efter vad folk man känner väl ändå kommer att ha på sig på en sådan tillställning. Men om man är en kusin eller liknande är man helt borta och har ingen aning. Så då är klädkod en livlina.)
 
Om klädkoden är i syfte att hjälpa gästerna att känna sig bekväma så ser jag det bara som positivt. Det går ju utmärkt att lägga till den kvinnliga motsvarigheten till kavaj/kostym, eller vad man kör på, det vill jag minnas gjordes på en bröllopsinbjudan jag fick för några år sen. Men handlar det om gästernas bekvämlighet så innebär det ju också att om gästerna inte är bekväma i klädkodskläder är det fritt fram med annat. Om det är klädkod i syfte att ”såhär vill vi att du ska vara klädd” har jag betydligt svårare för fenomenet.
Haken med att lägga till den kvinnliga och råka skriva klänning gör ju att den dam som då tänkte ha fina sidenbyxor på sig känner sig olycklig.

Och den som inte riktigt känner sig som dam eller herre känner sig kanske osäker på om man kan ta något neutralt.

Sedan blir det ju också problem om man skriver vad olika kön ska ha, för om det bara står klädkod frack kan ju lite vem som helst ha den där fracken eller klänningen.
 
Jag har inte något behov av klädkoder; tycker umgänge ska fungera oavsett hur människor väljer att klä sig. Har varit både över- och underklädd relativt andra gäster och har inte något problem med det. Något jag uppskattar är upplysning om rent praktiska klädbehov; för att det ska åkas båt el dyl, annars inte.
Men då har ju ju å andra sidan privilegiet att ha ett gott självförtroende och inte något totalt nedtrampat som mitt :D (Jag skulle få panik fånigt men sant)
 
Undrar lite kring hur klädkoder kan ha flytande gränser beroende på vem man är? Jag var på en VERKLIGT fin middag en gång, big business och alla var uppklädda ... utom ett antal killar; musiker och konstnärer. De dök upp i samma säckiga jeans och sweatshirts som de haft under dagen och ingen reagerade. De hade liksom sin egen kod som de verkligen inte tänkte rucka på. Alla andra hade ansträngt sig maximalt för att se snygga och eleganta ut. Jag tänker mig att de nog klätt sig likadant om det rört sig om ett bröllop - och det hade accepterats.
Man ska ju inte reagera på vad andra har på sig. Så det kan ju varit vilka de var, men det kan också varit att big business människorna körde på att man inte reagerar på vad andra har på sig.
 
Jag tycker det är svårt! Personligen tycker jag det är kul att klä upp mig. Jag är också CIS-kvinna. Så för egen del kan det stå vad klädkod som helst. Det kan ju vara skönt att veta ungefärlig nivå tex om det är så att en ny bekant bjuder in en. Då vet man inte helt hur det brukar vara i deras kretsar.
Så för min del gör det bara saker lite enklare.

Men jag kan förstå att det för andra som dels inte trivs i olika kläder/har svårt att ha råd/svårt att hitta rätt i rätt strl etc. Och givetvis även de som är icke-binära tex. Då kan det ju bli väldigt laddat.

Jag tycker ditt förslag i inlägg 22 var bra. Eventuellt vet jag för lite om att uppleva klädkoder problematiska. Men jag som inte upplevt det tycker att den formuleringen försöker inkludera alla.
 
Men då har ju ju å andra sidan privilegiet att ha ett gott självförtroende och inte något totalt nedtrampat som mitt :D (Jag skulle få panik fånigt men sant)
Ja, det är kanske en inre trygghet det handlar om. Jag vet ju att många uppskattar att det är uppstyrt för att inte riskera att sticka ut på ett eller annat sätt, men jag tycker många gånger det blir lite fånigt. De kläderna, den gaffeln, servetten här och ditten och datten. Det är ju att träffa varandra som ska vara i centrum, kan en tycka. I ren protest skrev jag pyjamas som klädkod en gång. Öppnade själv i morronrocken. :D
 
Haken med att lägga till den kvinnliga och råka skriva klänning gör ju att den dam som då tänkte ha fina sidenbyxor på sig känner sig olycklig.

Och den som inte riktigt känner sig som dam eller herre känner sig kanske osäker på om man kan ta något neutralt.

Sedan blir det ju också problem om man skriver vad olika kön ska ha, för om det bara står klädkod frack kan ju lite vem som helst ha den där fracken eller klänningen.
Fast man behöver ju inte alls skriva vem som ska ha vad? Skriver man "Kavaj/byxdress/klänning/kjol eller vad som nu kan vara lämpligt så är det ju inget som säger att en kvinna inte kan komma i kavaj och en man i kjol? Eller missförstår jag dig?
 
Jag är lite stick-i-stäv på så sätt att jag gillar hittepå-klädkoder, t.ex ett större bröllop vi var bjudna på där klädkoden var "fin men bekväm" och inte "kom som du är". Jag har även varit på större jämn födelsedagsfest med klädkod "röd" - det var skoj :up::D

Den här meningen tyckte jag om: "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" :heart
 
Jag är lite stick-i-stäv på så sätt att jag gillar hittepå-klädkoder, t.ex ett större bröllop vi var bjudna på där klädkoden var "fin men bekväm" och inte "kom som du är". Jag har även varit på större jämn födelsedagsfest med klädkod "röd" - det var skoj :up::D

Den här meningen tyckte jag om: "Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst" :heart

Jag har varit på en fest med klädkod "Glitter" det var roligt!
 
Jag har varit på en fest med klädkod "Glitter" det var roligt!

Sånt är kul! Det kräver ju dock att gästen sannolikt behöver shoppa innan. Samt att en som kanske hade sett fram emot att få känna sig fin i något annat på fest nu måste välja just glitter, som det kan finnas delade meningar om :D

Jag tänker också att klädkod går lite hand i hand med hur ”bjussig” man är som värd? Om jag bjuder gästerna på finmiddag med flera rätter och öppen bar så kanske det är mer OK att ha en klädkod som kräver lite mer (tema eller fin-klädkod), medan om jag bjussar på en bit smörgåstårta och gästerna får bekosta dryck själv så kanske det är lite oartigt att ha fin klädkod, om ens klädkod alls? Eller har jag fått det hela om bakfoten då?
 
Klädkoder baseras på binära könsroller. De bygger på att folk har råd att köpa kläder speciellt för ett tillfälle. Tex.

I de sällskap där jag oftast bär speciella kläder är det förtydligat i tolkningen av stadgarna (det är en förening) att klädkoden inte är binär utan det står fritt att välja inom den typ av plagg som är lämpliga oavsett hur de traditionellt könskodats. Det verkar också bli vanligare att göra det valet i yngre kretsar.

Undrar lite kring hur klädkoder kan ha flytande gränser beroende på vem man är? Jag var på en VERKLIGT fin middag en gång, big business och alla var uppklädda ... utom ett antal killar; musiker och konstnärer. De dök upp i samma säckiga jeans och sweatshirts som de haft under dagen och ingen reagerade. De hade liksom sin egen kod som de verkligen inte tänkte rucka på. Alla andra hade ansträngt sig maximalt för att se snygga och eleganta ut. Jag tänker mig att de nog klätt sig likadant om det rört sig om ett bröllop - och det hade accepterats.

Att acceptera är ju det enda rimliga valet. Påpeka andras "bristande" etikett lär vara bland de största etikettsbrotten om man ska vara sån.

Jag föredrar tydlighet och således är klädkod ett utmärkt redskap för detta. Er lösning i #22 tycker jag låter som en bra mellanväg :)

Så känner jag med.
Jag kan bli ganska stressad av tillställningar där jag inte känner så många, och ju fler osäkerheter desto värre. Numera är det bra mycket bättre, men jag uppskattar ändå att veta ungefär vad som förväntas av mig. Tidigare hade för många osäkra punkter kunnat orsaka att jag skippar att gå, för att det blir för jobbigt för mig att först nojja över tex kläder, och sen komma dit och inse att jag sticker ut massor genom att vara "felklädd".
 
Det är ett hemskt konstigt fenomen med klädkoder, tycker jag. "Hur finklädda kommer alla andra att vara, så att jag kan vara lika finklädd och inte sticka ut." Jag tycker själv att man 1) borde jobba bort en gemensam klädkod i umgänget, som medför att folk känner sig felklädda, och 2) jobba med sig själv för att lära sig att skita i om andra tycker man är "felklädd".
 
Är det personer jag känner så tycker jag klädkod är överdrivet om personen inte vill ha ett tema som tex glitter, 60 tal eller liknande.

Är det folk jag inte känner eller större tillställning så ja helst, känns lite konstigt att komma i kavaj och andra i mer lediga kläder. Ja jag är kvinna och väljer kavaj före klänning.
 
Personligen gillar jag klädkoder men tycker också att det beror på tillställning. Självklarhet när man är på bal/gasque/liknande på nation eller sånt, mindre självklart på hemmafest (om det inte är temafest ^^).
På nation har det bl a flera gånger dykt upp människor som bryter mot de binära könsrollerna vilket jag bara upplevt har uppskattats.

Kan bli otroligt stressad av bröllop... "finklätt" är ingen klädkod...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp