Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om klädkoder?

Jag tycker själv att man 1) borde jobba bort en gemensam klädkod i umgänget, som medför att folk känner sig felklädda, och 2) jobba med sig själv för att lära sig att skita i om andra tycker man är "felklädd".

1)
Det är väl knappast i den egna vänkretsen folk bekymrar sig över klädkoder? Snarare tillställningar där man inte vet vad som förväntas i övrigt (andras släkt eller vänner, eller ännu mer jobbtillställningar eller nätverk relaterat till annan "nytta" där det faktiskt kan få konsekvenser om helhetsintrycket inte passar in).

2)
Så kan man ju se det om man vill. När jag bjuder på fest vill jag ge mina gäster bästa möjlighet att känna sig bekväma, och då kan det ibland innebära att klädkoder nämns, ibland inte. Jag tolkar det som att TS har ungefär samma approach. Det finns massa saker vuxna människor behöver "tåla", det betyder inte att man måste begära det av folk bara för att.
 
Som @athena_arabians sa, var är Magdalena Ribbing när man behöver henne? Kommer ihåg hennes kolumn som svämmade över just av, vad ska vi skriva på inbjudan/vad ska jag ha på mig. Vi människor vill ofta instinktivt inte sticka ut för mycket. Tex, att alla kommer i jeans förutom en som har balklänning (för att ta ett extremexempel). Kavaj tycker jag är lagom, det ger utrymme i princip att mannen ska ha en kavaj och kvinnan inte ska långklänning? Sedan är det fritt fram, vill du ha jeans och en jeans 'kavaj' så är det ok, vill du ha en vanlig kostym så är det också ok. Vill du som kvinna ha ett par snygga jeans, bra, en klänning, också helt ok. Frack och smoking har ju mer 'formella' regler.

Eller så har man, vilket tidigare sagts, ett tema. Som ett bröllop jag var på där båda var LOTR fans så alla var klädda i något vagt LOTR liknande och de gav bort en liten present till alla gästerna istället för att få presenter. Hela idén med klädkod är väl i grund och botten att gästerna inte ska behöver tänka på och oroa sig över vad de ska ha på sig?

Det har tom funnits trådar här på buke om både bröllop, begravningar, dop, födelsedagsfester där man stressat över vad man ska på sig. Vilket visar varför många gärna vill ha en klädkod vid inbjudan, särskilt till ett bröllop, eller en försenad bröllopsfest.
 
En av mina bättre vänner skrev såhär:

"Väldigt spontant och ledigt, inget krav på fancy kläder eller presenter.
Det räcker fint att ni vill komma och fira vår dag med oss!"


Brudgummens bror kom i keps, friluftsbyxor, sliten t-shirt, och en skinnväst.
Det var inte bara jag som reagerade på det. Och då var jag ändå inte uppklädd.

Kan uppskatta klädkod så man har ett hum om vad som gäller :)
 
Undrar lite kring hur klädkoder kan ha flytande gränser beroende på vem man är? Jag var på en VERKLIGT fin middag en gång, big business och alla var uppklädda ... utom ett antal killar; musiker och konstnärer. De dök upp i samma säckiga jeans och sweatshirts som de haft under dagen och ingen reagerade. De hade liksom sin egen kod som de verkligen inte tänkte rucka på. Alla andra hade ansträngt sig maximalt för att se snygga och eleganta ut. Jag tänker mig att de nog klätt sig likadant om det rört sig om ett bröllop - och det hade accepterats.

Fast det ar typiskt att konstnarer och musiker kommer "som de ar" ... garna i trasiga och flackiga jeans och sonder tvattad t-skjorta.
Jag har varit pa nagra jatte partyn i Boston dar vardparet hade hyrt ett helt vaningsplan for dem och deras "personal" och stora bankett hallar for partyn. Alla var kladda till tanderna ... utom en konstnar som var bjuden varje gang (det ar klart, saljer man tavlor for flera US millioner sa kan man val anta att sjalvfortroendet sitter stadigt) och nagra musiker ... ocksa de mycket kanda och valbargade.
Sjalv var jag nog inbjuden som nagon sorts "token for en vanlig person" ("tank, sa hade vi kunnat ha det ocksa ... stackars henne, lat oss bjuda den stackarn sa hon atminstone kommer pa en trevlig fest:laugh:)
Och nej, de var inte sadana ... men jag skojade ofta med dem om det.:p
 
Tja, själv lät jag bli att gå på en släktings bröllop, just för att det var en klädkod jag inte kände mig bekväm i. En annan nära släkting gjorde detsamma. Klädkoden var på tok för "fin" för oss och ingen av oss två hade kunnat gå dit utan att shoppa finkläder som vi mest troligt aldrig använt igen.

Jag hade nog kunnat göra det, eller hyrt/lånat kläder eller vad som, om det inte var just för att det kändes så obekvämt med hela grejen. Jag kan utan tvekan klä mig i finare än vardagskläder, men så fort det måste passa in i någon specifik mall så känns det oerhört obekvämt. Och nej. Aldrig i livet att jag skulle säga till någon att jag inte kommer för att det känns som om den vill ha en för "fin" fest för min smak. Jag skulle istället komma med någon nödlögn för att slippa undan, för vill någon ha en fin fest så ska de såklart få ha den, även om den inte är för mig.
 
En av mina bättre vänner skrev såhär:

"Väldigt spontant och ledigt, inget krav på fancy kläder eller presenter.
Det räcker fint att ni vill komma och fira vår dag med oss!"


Brudgummens bror kom i keps, friluftsbyxor, sliten t-shirt, och en skinnväst.
Det var inte bara jag som reagerade på det. Och då var jag ändå inte uppklädd.

Kan uppskatta klädkod så man har ett hum om vad som gäller :)

Vad reagerade ni på? Värdarna hade ju uttryckligen skrivit att det räcker fint att komma och var väldigt ledigt, alltså borde inte avslappnad klädsel höja några ögonbryn?
 
"Kavaj, om du föredrar klädkod. Vi föredrar ditt sällskap allra främst"


Det här är väl en jättebra formulering! :) Det ger en liten hint av vad ni tänker er, men låser inte gästerna.

Jag går en del på mer formella sammankomster och upplever att kvinnor ofta har betydligt större valfrihet än män. Du kan komma i byxor och kavaj som kvinna, eller i finare kjol med blus, eller i någon form av knälång klänning - det är mer ok att växla mellan genuskoder och/eller välja färgstarka kläder. Har inte upplevt det som så komplicerat att hitta ok klädsel utan att köpa svindyrt nytt.

...eller så är det jag som kommer och representerar slashasklädsel som alla övriga är för artiga att kommentera. Det är möjligt. :D

Män förväntas ofta ha kostym - vilket kan bli dyrt. Eller i någon form av finbyxor med skjorta och kavaj - vilket inte är lika dyrt. Men det är mycket mer ovanligt att män bryter emot genuskodningen, upplever jag. Möjligen med en rosa skjorta då.
 
Det här är väl en jättebra formulering! :) Det ger en liten hint av vad ni tänker er, men låser inte gästerna.

Jag går en del på mer formella sammankomster och upplever att kvinnor ofta har betydligt större valfrihet än män. Du kan komma i byxor och kavaj som kvinna, eller i finare kjol med blus, eller i någon form av knälång klänning - det är mer ok att växla mellan genuskoder och/eller välja färgstarka kläder. Har inte upplevt det som så komplicerat att hitta ok klädsel utan att köpa svindyrt nytt.

...eller så är det jag som kommer och representerar slashasklädsel som alla övriga är för artiga att kommentera. Det är möjligt. :D

Nä, jag håller med dig. Som kvinna har betydligt större valmöjlighet om man vill följa klädkoden. Sen är det klart att en man kan ha klänning men en man som vill klä sig traditionellt manligt har betydligt färre valmöjligheter en kvinna.
 
Fast man behöver ju inte alls skriva vem som ska ha vad? Skriver man "Kavaj/byxdress/klänning/kjol eller vad som nu kan vara lämpligt så är det ju inget som säger att en kvinna inte kan komma i kavaj och en man i kjol? Eller missförstår jag dig?
Nej jag missförstod nog dig. Jag föreställde mig att det skrevs ngt i stil med män; kavaj, kvinnor:klänning.

Fast ordet kavaj är för mig inte lika förknippat med ett visst plagg som ordet klänning. Kavaj uppfattar jag mer som ett ord för en klädkod än ett ord för ett plagg. Men det är nog olika helt enkelt. Tycker det går in lite under att killar är sjuksköterskor, syster David.
 
Håller helt med om att männen är mer låsta, det är så synd! Har en vän som gärna går i stora linnebyxor och linneskjorta, eller dylikt. Lite boho-look. Det är ju absolut städat nog för ett mer uppstyrt evenemang, synd om han måste hänga på sig kostym varje gång. Tror inte det är hans grej. Minns även min ex-sambo som fullkomligt hatade skjorta, särskilt med slips eller fluga till. Han kände sig kvävd och fick lite lätt panik av det.

Jag har inget emot klädkoder men önskar att det var allmänt accepterat att de alltid är helt valbara.
 
Nej jag missförstod nog dig. Jag föreställde mig att det skrevs ngt i stil med män; kavaj, kvinnor:klänning.

Fast ordet kavaj är för mig inte lika förknippat med ett visst plagg som ordet klänning. Kavaj uppfattar jag mer som ett ord för en klädkod än ett ord för ett plagg. Men det är nog olika helt enkelt. Tycker det går in lite under att killar är sjuksköterskor, syster David.

Man skriver ju bara klädkod: kavaj. Sen finns det tydligt definiterat vad detta innebär. Jag tycker personligen att det är en rätt trevlig klädkod. Finklätt men inte extremt på nåt sätt. Ger rätt mycket frihet till de som vill följa klädkoden.
 
Håller helt med om att männen är mer låsta, det är så synd! Har en vän som gärna går i stora linnebyxor och linneskjorta, eller dylikt. Lite boho-look. Det är ju absolut städat nog för ett mer uppstyrt evenemang, synd om han måste hänga på sig kostym varje gång. Tror inte det är hans grej. Minns även min ex-sambo som fullkomligt hatade skjorta, särskilt med slips eller fluga till. Han kände sig kvävd och fick lite lätt panik av det.

Jag har inget emot klädkoder men önskar att det var allmänt accepterat att de alltid är helt valbara.

Det kan vara fint med kostym utan slips/fluga också om man vantrivs i det. Men jag håller med om att det är synd att män har så få valmöjligheter när det gäller finkläder.

Men sen ska man ju tänka på att folkdräkt väl alltid är ok som finkläder enligt klädkoderna? Jag vet en kille som alltid hade folkdräkt på studentbalerna (och andra högtider) på universietet.
 
Man skriver ju bara klädkod: kavaj. Sen finns det tydligt definiterat vad detta innebär. Jag tycker personligen att det är en rätt trevlig klädkod. Finklätt men inte extremt på nåt sätt. Ger rätt mycket frihet till de som vill följa klädkoden.
Jo precis, det kan vara alltifrån sidenklänning till en trikåklänning från HM, för mig, för min faster är det alltid byxor med någon finare topp o kavajjacka. Lite mer strikt för killar men helt ärligt kan de köra jeans och blazer. Nästan alla speciella klädkoder som sommarfint osv kan man ju typ helt enkelt tolka som kavaj som tjej. (min man skulle dock byta kostymbyxor till jeans för sommarfint).

Det jag kommenterade var de som tyckte att skulle skriva det kvinnliga plagget också för att inte vara könsdiskriminerande genom att skriva ett ord för ett manligt plagg i klädkoden.

Men jag tycker det är enklare med bara kavaj eftersom det ger tjejen mycket stora valmöjligheter jämfört med om det står kavaj/klänning eller frack/långklänning.
 
Det kan vara fint med kostym utan slips/fluga också om man vantrivs i det. Men jag håller med om att det är synd att män har så få valmöjligheter när det gäller finkläder.

Men sen ska man ju tänka på att folkdräkt väl alltid är ok som finkläder enligt klädkoderna? Jag vet en kille som alltid hade folkdräkt på studentbalerna (och andra högtider) på universietet.

Folkdräkt räknas som högtidsdräkt så den är tex helt ok på Nobelmiddagen. Jag tror japanska gäster har kommit i kimono också.
 
Folkdräkt räknas som högtidsdräkt så den är tex helt ok på Nobelmiddagen. Jag tror japanska gäster har kommit i kimono också.

Jag tycker att det är jättefint när män har folkdräkt. Oavsett om det är svensk eller japansk eller var den kommer från. Det blir lite roligare än alla de mörka kostymerna. Visst är det fint med en välsittande mörk kostym men när alla män har nästan identiska mörka kostymer och färgen på slipsen/flugan är enda färgklicken blir det lite tråkigt tycker jag. Jag gillar färg! Det brukar folkdräkterna vara bra på!

Efter googling kom jag fram till att folkdräkt kan användas vid alla klädkoder.
 
Håller helt med om att männen är mer låsta, det är så synd! Har en vän som gärna går i stora linnebyxor och linneskjorta, eller dylikt. Lite boho-look. Det är ju absolut städat nog för ett mer uppstyrt evenemang, synd om han måste hänga på sig kostym varje gång. Tror inte det är hans grej. Minns även min ex-sambo som fullkomligt hatade skjorta, särskilt med slips eller fluga till. Han kände sig kvävd och fick lite lätt panik av det.

Jag har inget emot klädkoder men önskar att det var allmänt accepterat att de alltid är helt valbara.
Tänker att det vore trevligt överhuvudtaget om den manliga klädseln kunde få varieras mer för både pojkar och män.

Det slutar ju nästan alltid i det att de bara har väldigt små valmöjligheter. Nu har det ju börjat bli vanligare i stan med fin kilt till exempel på killar och det är ju bra. Det skulle säkert vara fint att ha en grå kilt till kavaj också till exempel.

Jag menar killar har ju älskat jättefina kläder före 1800-talet och sett fantastiska ut så det är väldigt tråkigt det här.

(Speciellt tycker jag det är lite trist för småpojkar, alla klädfirmor är galna i fina klänningar till småflickor men.. iofs har det nu på senare år kommit fina paljett t-shirts för pojkar och det är kul!)
 
Jag tycker att det är jättefint när män har folkdräkt. Oavsett om det är svensk eller japansk eller var den kommer från. Det blir lite roligare än alla de mörka kostymerna. Visst är det fint med en välsittande mörk kostym men när alla män har nästan identiska mörka kostymer och färgen på slipsen/flugan är enda färgklicken blir det lite tråkigt tycker jag. Jag gillar färg! Det brukar folkdräkterna vara bra på!

Jag är uppvuxen och bor i Dalarna... jag är lite lätt allergisk när det gäller svensk folkdräkt ;) :D Men visst, jag tycker det är kul att det finns de som vill hålla på med dräkter även om jag själv vågar vägra knätofs.

Jag har haft kulldräkt tills övre tonåren... då sålde jag den för jag ville ha en Stübben-sadel till min unghäst :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp